اخبار داغ

گزارشی از مشکلات بالا رفتن سن ازدواج در جامعه;

وقتی به‌موقع بله نمی‌گوییم!

وقتی به‌موقع بله نمی‌گوییم!
سن ازدواج یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دادمردان،سن ازدواج یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود. بالا رفتن سن ازدواج یکى از معضلات مهم جوامع بشرى است; زیرا با افزایش سن ازدواج، جوانان از شیوه بهنجار ارضاى غریزه جنسى و آثار و فواید آن محروم مى شوند. در جوامع گذشته پسران و دختران با رسیدن به سن بلوغ، یا کمى بعد از آن اقدام به ازدواج مى کردند و مجرّد ماندن یک نقص اجتماعى محسوب مى شد. اما با پیچیده تر شدن جوامع و ایجاد خواسته ها و انگیزه هاى کاذب، ذائقه اجتماعى تغییر یافت و به تبع این تغییر ذائقه، نیاز طبیعى و غریزى به ازدواج سرکوب و این روند، تا جایى پیش رفته که امروزه در بعضى جوامع غربى، جوانان بکلى از ازدواج سرباز زده اند و آن را مانعى براى آزادى خود تلقّى مى کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دادمردان,


image_13921108755455

,
, image_13921108755455, image_13921108755455,


در کشور ما که هنجارهای دینی نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیتی را تشکیل می‌دهند، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می‌شود و دامنه تاثیر سن ازدواج را به حوزه‌های رفتاری و فرهنگی هویتی نسل جوان می‌کشاند.

,
,

مسئله بیکاری جوانان باید به طور جد پیگیری شود
نیره اخوان اظهار داشت: از عمده دلایل بالا رفتن سن ازدواج جوانان بیکاری است چون تا یک جوان کار و پشتوانه مالی نداشته باشد نمیتواند تشکیل خانواده بدهد و این مسئله بیکاری جوانان باید به طور جدی این مسئله پیگیری و رفع شود.

, مسئله بیکاری جوانان باید به طور جد پیگیری شود,
,

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: شرایط سخت تسهیلات بانکی به جوانان یکی دیگر از عوامل بالا رفتن سن ازدواج در جامعه است.

,

وی ادامه داد:چند شغله بودن برخی افرد در جامعه باعث گرفتن این موقعیت ها از سایر جوانان شده و توقع بالا خانواده ها و عدم صرفه جویی از دیگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج جوانان است.

,

فرهنگ‌سازی برای ازدواج ساده، برپایی کلاس‌های آموزشی درباره ضرورت ازدواج برای فرد و نظام اخلاقی و هنجاری اجتماع، فراهم شدن امکانات ضروری زندگی زوجین توسط نهادهای دولتی یا ان.جی.او‌ها، حمایت‌های متنوع بیمه‌ای و مالی از جوان‌ها در آستانه ازدواج، قرارگیری متاهلان در اولویت برخی خدمات اجتماعی و شغلی، ساخت مسکن ارزان قیمت و واگذاری به زوجین جوان و… بخشی از این راهکارها را شامل می‌شود. نقش خانواده و دولت در این حوزه و ارتباط هماهنگی میان آنها، نکته مهمی است که در تشویق جوانان به ازدواج بموقع نقشی پر رنگ دارد.

,

بیکاری جوانان از دلایل اصلی بالا رفتن سن ازدواج دختران است
توران اصلی در گفت و گو با دادمردان اظهار داشت: ازدواج برای دختر و پسر امری است غریزی و فطری و هر زمان این غریزه و فطرت و رشد سنی و عقلی و اجتماعی بیدار شود و دختر و پسر نیاز به ازدواج در درونشان بیدار شود؛ این زمان زمان ازدواج آن شخص است.

, بیکاری جوانان از دلایل اصلی بالا رفتن سن ازدواج دختران است,
,

کارشناس مذهبی وخانواده ادامه داد: در جوامع حال کشش دو جنس نسبت به هم به دلیل فضای باز جامعه از بین رفته و دیگر جوانان التهاب قبل را نسبت به جنس مخالف ندارند.

,

وی از عمده بالارفتن سن ازدواج جوانان را شرایط بد اقتصادی بالارفتن توقع خانواده ها مخصوصا دختران تحصیل کرده عنوان کرد و افزود: بیش از ۵۰درصد از دختران مجرد که امکانات زندگیشان برای ازدواج فراهم است در گذشته  گذینه های خوبی را از دست داده اند که اره برگشت ندارند.

,

اصلی افزود: خانواده ها نباید زمان ازدواج فرزند را از یاد ببرند و بحث ازدواج را با تحصیلات عالیه از بین ببرند ازدواج و تحصیل هر کدام باید به جای خود باشد و باعث از دست رفتن موقعیتهای خوب فرزندانشان نشوند.

,

وی در ادامه بیکاری جوانان را یکی دیگر از دلایل اصلی بالا رفتن سن ازدواج عنوان کرد و گفت: شرایط بد اقتصادی نبود شغل مناسب که تامین کننده مخارج زندگی و هزینه های سرسام آور مراسم ازدواج باشد از عمده این مشکلات است.

,

وی یکی از عمده مشکلات ازدواج در سنین بالا را تک فرزندی و فرزند سالاری دانست و افزود: وقتی که زوجین در سن بالا ازدواج میکنند ترس از بارداری و اینکه شاید این سن بالا برای جنین مشکل به وجود بیاورد را در خانمها افزایش میدهد و یا در نهایت به یک فرزند اکتفا میکنند که باز این مسئله خود مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت.

,

این کارشناس خانواده عنوان کرد: خانواده ها باید زمینه ازدواج ساده  و بدور از چشم و هم چشمی ها را برای جوانان فراهم کنند تا با این کار  انگیزه را برای تشکیل خانواده در جوانان فراهم آورد.

,

وی در پایان گفت:دولت باید با ایجاد بسترهای اجتماعی و اقتصادی مناسب برای ازدواج، جوانان را حمایت کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه