اخبار داغ

گزارش؛

با توافق هسته ای آیا فصل بهانه های دولت یازدهم به پایان می رسد؟

با توافق هسته ای آیا فصل بهانه های دولت یازدهم به پایان می رسد؟
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ریاست جمهور کشور در بسیاری از سخنان علت اصلی مشکلات کشور را تحریم های ظالمانه می دانست. حال باید دید با توافق هسته ای آیا تمامی مشکلات کشور حل می شود..!؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  و به نقل ازخبر فریمان،  دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم در بسیاری از سخنان خود عدم توسعه و آبادنی کشور در بسیاری از مسائل را منوط به بودن تحریم های ظالمانه در سطح بین المللی می دانست و  علت اصلی مشکلات مردم از جمله مشکلات معیشتی و حتی آب خوردن مردم را در مسئله هسته ای و تحریم های مربوط به این مسئله می دید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبر فریمان,

در ادامه چند مورد از سخنان رئیس جمهور کشورمان در مورد آثار تحریم ها را مرور می کنیم.

,

در جالب ترین اظهار نظر ریاست جمهوری مشکلات آب خوردن مردم به مسئله تحریم ها گره خورده است. دکتر روحانی در سخنان خود در هفته محیط زیست در تاریخ ۱۷ خرداد بیان می کند: “ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست”

,

ریشه اصلی مشکل کم‌آبی کنونی کشور ما، و حتی کشور های دیگر از جمله آمریکا کاهش بارش است. البته به دلیل موقعیت اقلیمی ایران مشکل کم‌آبی و خشکسالی همه ساله گریبانگیر کشورمان می باشد. کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا به شمار می‌رود، چند سالی است در خشکسالی شدید به سر می‌برد که برخی از جوامع کوچک را با خطر تمام شدن منابع آب آشامیدنی روبرو کرده و موجب شده کشاورزان هزاران هکتار زمین را بدون کشت رها کنند. حال، چطور می‌توان انتظار داشت آمریکا که از نجات مهمترین منطقه کشاورزی خود عاجز است، پس از توافق جامع هسته‌ای، به مدد دولت بیاید تا خشکسالی را رفع کند.

,

در ادامه سخنان رئیس جمهور در باره تاثیر تحریم ها بر کشور می توان به نشست مطبوعاتی  دکتر روحانی در ۲۳ خرداد  با خبرنگاران داخلی و بین المللی اشاره کرد. ایشان در سخنان خود تاثیر تحریم ها را بسیار وسیع جلوه می دهد و حتی مشکلات معیشتی را از آثار تحریم ها می داند. “تحریم برای خرید گندم، مواد غذایی و هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران بود حتی برای سرمایه‌گذاری در احداث سد و تأمین آب کشاورزی که بعضی‌ها تعجب کردند از این حرف اما آنها حتی ساخت سد برای تامین آب شرب مردم یک شهر را مشمول تحریم ها کردند. تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها نشانه عمق تحریم‌ها است. ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و حتی نان و آب مردم را در بر می‌گرفت”.

,

در داخل کشور واکنش های زیادی نسبت به بزرگ نمایی تاثیر تحریم ها توسط دولت یازدهم شد که به آنها اشاره می شود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی بیان داشت: که «سهم تحریم‌ها در وضع اقتصادی کشور تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد است و باید دولت همت کند و زمینه‌های رونق اقتصاد و تولید را در کشور برای گذر از تحریم‌های ظالمانه فراهم کند. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که آیا گره زدن آب خوردن به رفع تحریم‌ها خطای راهبردی نیست، گفت: «به هر حال تحریم‌ها تأثیراتی داشته است اما اینکه فکر کنیم نمی‌توانیم این تحریم‌ها را کنار بگذاریم و یا آنها را خنثی کنیم برداشت درستی نیست.»

,

این که تحریم ها بر وضعیت کشور از جهات مختلف تاثیر دارد یک موضوع منطقی می باشد و باید آن را قبول کرد اما این که این اثر را بزرگ جلوه دهیم و از توانمندی های داخلی غافل شویم یک اشتباه بزرگ است. مقام معظم رهبری در سخنان خود در حرم مطهر رضوی در عید نوروز اشاره جالبی به این موضوع دارد. ایشان می فرماید: وقتی که اجازه نمیدهند که شما برای زمین خودت از بیرون آب بیاوری، باید چاه حفر کنی و از درون زمین خودت آب بیرون بیاوری تا محتاج ‌آب آن همسایه‌ی بخیل نباشی؛ باید از درون خود استمداد کنیم و بتوانیم کارها را پیش ببریم.

,

بعد از توافقنامه برجام و ادعای برداشتن تحریم های باید دید  آیا علت اصلی این مشکلات تحریم ها بوده است و با برداشتن این تحریم ها (اگر برداشته شود)، آیا تمامی این مشکلات رفع می شود و شاهد پیشرفت در تمامی زمینه ها خواهیم بود. اگر علت اصلی تحریم ها می باشد آیا با برداشتن آن شاهد شکوفایی کشور خواهیم بود؟ در این صورت توافق هسته ای یک گام بلند در راستای پیشرفت کشور می باشد اما اگر عامل اصلی نحریم ها نباشد، فرصت از دست رفت را چگونه باید جبران کرد؟ عدم اعتماد به توانمندی داخلی را چگونه باید جبران کرد؟ حتی اگر تحریم ها عامل اصلی مشکلات کشور باشد نباید فقط یک راه را (مذاکرات با ۵+۱) برای رفع این مشکلات در نظر گرفت.

,

به هر حال باید منتظر بود و شاهد آن باشیم که بعد از نهایی شدن توافق هسته ای چه اتفاقاتی خواهد افتاد. بعد از توافقنامه برجام موج امید در دل مردم ایران موج می زند و مردم کشور توقع دارند این توافق تاثیر چشمگیری در راستای آبادانی و پیشرفت روز افرون کشور داشته باشد.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه