اخبار داغ

قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر

قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر
یکی از اصلی ترین قنات های دزفول با عمقی بیش از 50 متر توسط بخش خصوصی در حال احیا و بازگشایی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دزفول امروز: چند روزی است که تصاویر خاک برداری برای بازگشایی مسیر ورودی یکی از قناتهای دزفول در فضای مجازی دست به دست شده و گوشهای دیگر از تاریخ پر افتخار شهر تمدن ساز دزفول را به نمایش گذاشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دزفول امروز, دزفول امروز, دزفول امروز,

همت خانواده قُلیان که نسل در نسل، این میراث گرانبهای فرهنگی را حفاظت و حراست کرده، بار دیگر دست به احیا و بازگشایی یکی از اصلی ترین ورودی های قنات و قمش های تاریخی دزفول زد تا یکی از منحصر به فرد ترین شبکه آب کشی زیر زمین دنیا را از چهره خاک بیرون بکشد.

,

قناتی که عمق آن به بیش از ۵۰ متر بوده و با ۸۰ پله به آب دسترسی پیدا می کند و یکی از اصلی ترین مسیرهای عبوری آب محسوب می شده است.

,

IMG 9665 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر

, IMG 9665 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر, IMG 9665 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر,

سعید قُلیان، مجری طرح در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قناتی که هم اکنون پله های ورودی آن در حال بازگشایی است، قمش چوقابَفون(عبابافان) است که حدود ۴۰۰ سال پیش برای تامین آب شرب مردم احیا شده است.

, ما , ما ,

متصدی مسجد امام رضا(ع) دزفول به تشریح دلیل انسداد مسیر ورودی این قنات اشاره و افزود: در دوران دفاع مقدس مسجد امام رضا(ع) که جنب ورودی این قمش است دچار اصابت موشک شده و بدلیل اینکه مسیری برای حضور ماشین های سنگین آواربرداری برای خروج شهدا از زیرآورا وجود نداشته، تصمیم گرفته می شود تا سقف این قنات تخریب و خاک ها را درون آن تخلیه می کنند تا مسیر برای حضور ماشین های سنگین آواربرداری فراهم شود.

,

قُلیان، قنات ها و قُمِش ها را یکی از شاهکارهای معماری دزفول دانست و  اظهار کرد: بدلیل علاقه ای که به بازسازی این قنات ها داشتیم، کار را از اول اردیبهشت شروع کردیم و تا کنون ۴۲ متر در عمق زمین پیش رفته ایم.

,

مجری این طرح، عمق این قنات را بیش از ۵۰ متر با بیش از ۸۰ پله عنوان و تصریح کرد: تا کنون بیش از ۶۱ بنز تک  و ۵۰ خاور خاک از مسیر ورودی به این قنات با خارج کرده ایم و امیدواریم به زودی به شریان اصلی قنات برسیم.

,

وی ضمن اعلام آمادگی برای بازسازی سایر قمش ها و ورودی قنات های دزفول خواستار همکاری بیشتر ارگان های ذیربط در این زمینه شد.

,

IMG 9667 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر

, IMG 9667 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر, IMG 9667 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر,

“یعقوب زلقی” سرپرست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی دزفول در گفتگو با خبرنگار دزفول امروز ضمن تقدیر از اقدام این خانواده، این اقدام را کاری بسیار ارزنده توسیف و گفت: اداره میراث فرهنگی دزفول امادگی دارد که هر کمکی چه از نظر مشاوره ای وفنی و چه از نظر اداری برای این کار انجام دهد.

, خبرنگار دزفول , خبرنگار دزفول, خبرنگار دزفول,

وی این قمش را یکی از قمش های بزرگ و با اهمیت دزفول  هم از نظر موقعیت مکانی و هم اندازه و ابعاد اعلام و افزود: یک طرف این قنات به سمت مسجد عاملی و طرف دیگر به سمت جنوب است که اگر بازگشایی شود بدلیل اینکه یکی از معابر اصلی شبکه قناتی دزفول است، به یکی از مقصدهای بزرگ گردشگری دزفول تبدیل خواهد شد.

,

زلقی با اشاره به استحکام بسیار زیاد زمین منطقه، احتمال ریزش آن را بسیار ضعیف دانست و گفت: کف فندانسیون مسجد امام رضا(ع) که در بالای این راه پله وجود دارد به راحتی معلوم است که بدلیل فندانسیون محکم اجرا شده مشکلی وجود ندارد.

,

IMG 9670 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر

, IMG 9670 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر, IMG 9670 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر,

سرپرست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی دزفول بازسازی قنات های دزفول را یکی از برنامه های این اداره خواند و با تاکید بر اینکه مشکل اصلی این پروژه تامین اعتبار است، خاطر نشان کرد: لیست پروژه ها و مکانهای مهم برای تعیین اعتبار به استان ارسال شده و قول هایی هم داده شده است که امیدواریم با تخصیص اعتبار کار بازسازی سایر مسیرهای قنات نیز آغاز شود.

,

وی با استقبال از حضور بخش خصوصی در پروژه بازسازی قنات های دزفول ادامه داد: خدمات فنی و مشاوره ای مناسبی در این خصوص در شهرستان وجود دارد که در صورت اعلام آمادگی بخش خصوص برای سرمایه گذاری حاضر به همکاری نزدیک با آنها هستیم.

,

شهر دزفول که از شهرهای باستانی کشور محسوب می شود بدلیل قرارگرفتن در مکان گرم و خشک برای تامین آب شرب و مصون بودن از گرمای هوا دارای شبکه گسترده ای از قنات، سرداب و شبستان در زیر آن است که شریانی از آب شرب را در زیر شهر ایجاد کرده است ولی بدلایل بسیار و تخریب بساری از این مسیرها در جنگ تحمیلی، بخشی از این شبکه دچار آسیب های جدی شده است.

,

IMG 9653 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر

, IMG 9653 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر, IMG 9653 قنات های دزفول سر از خاک بیرون می آورند+تصویر,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه