اخبار داغ

گزارش؛

پنیر نخل، سوغات لذیذ آبپخش/ طبیعتی که مسافران را به توقف وا می‌دارد+تصاویر

پنیر نخل، سوغات لذیذ آبپخش/ طبیعتی که مسافران را به توقف وا می‌دارد+تصاویر
شهر برازجان را به سمت گناوه که ترک کنید چند کیلومتری که گذشتید بعد از پل بزرگ "کلل" به یک طبیعت باور نکردی که توسط نخیلات سر به فلک کشیده تشکیل شده اند می رسید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "ناصرون " شهر برازجان را به سمت گناوه که ترک کنید چند کیلومتری که گذشتید بعد از پل بزرگ "کلل" به یک طبیعت باور نکردی که توسط نخیلات سر به فلک کشیده تشکیل شده اند می رسید. این مسیر حدودا به طول 2 کیلومتر است اما صدها کیلومتر زیبایی را در خود نهفته دارد و منظره های ناب و خاصی را می توان در آن مشاهده نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "ناصرون " ,

این مسیر با منظره های خاص خود نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند، دو طرف این مسیر نخل های سر به فلک کشیده نمایان است. یک طرف جاده جوی های آب و همچنین فروشگاه های فصلی در این مسیر بسیار منظره زیبایی را به نمایش گذاشته است.

,

در این گزارش به صورت اجمالی به نخلستان های آبپخش، نگین سرسبز استان بوشهر خواهیم پرداخت. منطقه آب‌پخش دارای بیشترین تعداد نخیلات در سطح استان بوشهر است که یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود.

, .,

شهر آب‌پخش جزو هفت شهر بزرگ استان بوشهر و مرکز این بخش است و از نظر موقعیتی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در استان بوشهر است؛ چرا که محور مواصلاتی استان بوشهر با استان های فارس، هرمزگان و خوزستان است.

, .,

نخلستان های سر سبز آبپخش که بیشتر از درخت خرمای کبکاب تشکیل شده اند این ایام به اوج زیبایی خود رسیده اند و باغداران مناطق آبپخش این روزها در پشت سختی های زندگی دل خوش این نخل های سر به فلک کشیده هستند و آستین های خود را بالا زده اند تا این نخیلات سر سبز را برای فصل برداشت خرما آماده کنند و از روزی دهنده خود برای سیراب کردن نخلستان ها مخلصانه تقاضای بارش باران دارند.

,

, ,

فروشگاهای فصلی که با استفاده از برگ های سبز نخل و تنه ی درخت خرما برپا شده اند زینت بخش این مسیر می باشند و اغلب فروشندگان این فروشگاها اهالی روستاهای همجوار آبپخش می باشند که همه ایام سال در این مسیر در حال تلاش برای بدست آوردن روزی برای خانواده خود هستند.

,

این فروشگاه ها در زبان محلی"کَپَر " نامیده می شوند و محصولات موجود در این فروشگاها شامل:خرما، رطب، شیره، پنیر، کلاه های آفتاب گیر سنتی و خارک به صورت فصلی(تابستان)به فروش می رسد که این محصولات مشتریان زیادی دارد.

,

بعضی از این محصولات در اقصی نقاط مختلف ایران به صورت صادراتی یافت می شود ولی در بین این محصولات پنیر نخل را چون که بعد از مدتی تلخ می شود و نمی توان آن را زیاد نگه داشت در دیگر نقاط کشور کمتر می توان یافت.

,

 

,

پنیر نخل به لحاظ رنگ سفید آن به این نام مشهور است یا به قولی (غاپ) در قسمت درونی و تنه نخل واقع شده است و این قسمت اصلی نخل که به قلب نخل معروف است در لیف های بسیار محکم پنهان شده است و فروشندگان پنیر باید این لیف ها را پاک کنند تا به پنیر نخل برسند.

,

پنیر نخل که در واقع مریستم انتهایی نخل بوده بسیار مقوی و عامل رشد و نمو و تولید برگ و میوه جدید است. مریستم که یکی از حساس‌ترین بخش‌های گیاهی بوده در صورت آسیب دیدن باعث مرگ گیاه می‌شود.

, .,

 پنیر نخل را فقط می توان در استان های جنوبی (خوزستان، بوشهر، هرمزگان، و قسمتی از سیستان) یافت.

,

, ,

 

,

پنیر نخل را در مناطق جنوبی به‌عنوان یک داروی محلی مورد استفاده متعددی از جمله تقویت بنیه و در درمان ضعف جنسی به‌کار برده می شود. به‌منظور بررسی ارزش‌های غذایی این محصول درخت خرما میزان کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها، چربیها و مواد معدنی موجود در آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

, ,

, ,

در حال حاضر قیمت هر کیلو پنیر نخل در این مسیر 30 هزار تومان است و هر نخل 3 تا 10 کیلوگرم پنیر دارد و پنیر نخل تمام خواص خرما را دارد یعنی سرشار از قند - مواد معدنی - ویتامین کالری و آهن است.

,

گزارش: عبدالرحمن مشایخ

,

/ انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه