اخبار داغ

در گفتگو با کارآفرین موفق پارس آبادی:

از ساخت دستگاه رب کِش گوجه تا خودکفا شدن در ادوات کشاورزی در یک محیط 50 متری

از ساخت دستگاه رب کِش گوجه تا خودکفا شدن در ادوات کشاورزی در یک محیط 50 متری
همیشه در شهر و یا محل زندگیمان افراد موفق و با پشتکار زیادی وجود دارند که ما از آن ها بی اطلاع هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آران مغان، همیشه در شهر و یا محل زندگیمان افراد موفق و با پشتکار زیادی وجود دارند که ما از آن ها بی اطلاع هستیم و ما با شناخت آن ها میتوانیم از این افراد به عنوان الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف زندگی خود استفاده کنیم. به عنوان نمونه بارز یکی از همین افراد می توان به «خلیل آسمند» کارآفرین پارس آبادی که با پشتکار خود موفق شده 9 ایده‌ از طرح های خود را به منصه ظهور برساند و از این طریق ضمن رسیدن به خودکفایی، برای بخشی از کارجویان منطقه نیز شغل ایجاد کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آران مغان, آران مغان, آران مغان,

 

,

, ,

خلیل آسمند متولد پارس آباد و تحصیل کرده کارشناسی مدیریت بازگانی حدود پنج سال است که در زمینه تولید قطعات و ادوات کشاورزی و همچنین تولید تریلی های پشت تراکتور (چهار چرخ و دو چرخ کمپرسی) در اندازه ها و ظرفیتهای مختلف فعالیت می نماید.

,

آسمند که ابتدای کارش را در یک فضای 50 متری و با یک ترانس، سیم جوش و سنگ برش و سرمایه حدود 5 میلیون تومان شروع کرده، می گوید: با حمایت بسیج سازندگی سپاه ناحیه پارس آباد توانسته با توسعه فضای کارگاهی خود به 350 مترمربع برای 5 نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده و از تولید قطعات و ماشین آلات کشاورزی سالانه بالغ بر 200 میلیون تومان درآمدزایی کند.

,

, ,

از آنجا که وی یکی از کارآفرینان موفق در شهرستان پارس آباد هستند. به منظور آشنایی با موفقیتهای این کارآفرین بسیجی به معرفی چند ایده و طرحی هایی که توانسته در آن موفق عمل کرده و خودکفا شود، پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

,

 

,

 1 - گیوتین (ورق بر): این دستگاه به صورت ابتکاری طراحی شده است و نسبت به نمونه های موجود در بازار مزیتهایی از قبیل برش ورقهایی به ضخامت نیم میلیمتری تا 16 میلیمتری  به طول 2 متر برش تا قسمتی که علامت زده شده و دلخواه می باشد. راحتی کار با آن، جاگیر نبودن و از همه مهم ارزان ساخته شدن آن است. تیغه های استفاده شده در آن به صورت ابتکاری از فنر ماشین سنگین (کمپرسی) استفاده شده است و جک های هیدرولیکی و پنوماتیکی استفاده شده در آن ساخت خودم است. این دستگاه سالانه حدود 10 میلیون تومان صرفه جویی ریالی برای کارگاه دارد و ساخت آن مبلغ 2 میلیون و 700 هزار تومان هزینه برداشته است که نمونه های موجود در بازار برش به ضخامت 15 میلیمتری حدود 50 میلیون تومان می باشد.

,

, ,

 

,

2- دستگاه نورد: این دستگاه نیز به صورت ابتکاری طراحی شده است و مزیتهایی نسبت به نمونه های موجود در بازار از جمله نورد کاری ورق از نیم میلیمتری تا 10 میلیمتر و به طول 220 سانتیمتر، قابلیت نورد قوطی، لوله میلگرد، تسمه و ناودانی را دارا می باشد. این دستگاه به عرض های مختلف از 2 سانتی متر تا 80 سانتی جهت اقتضای کار قابل تغییر ساخته شده است که این قابلیت را ایجاد کرده که بتوان انواع ورق ها، میلگردها و یا قوطی و ناودانی به قطرها و ضخامت های مختلف به راحتی نورد نمود. ساخت این دستگاه مبلغ 2/5میلیون تومان هزینه برداشته است و نسبت به نوردهای موجود در بازار، هزینه به مراتب کمتری برداشته است.

,

, ,

 

,

3- جک کمپرسی: این نوع جک به صورت ابتکاری طراحی و ساخته شده است و از مزایای آن نسبت به جکهای مشابه، تحمل فشار به مراتب بالاست. توضیح اینکه چون خرید این نوع جکها مستلزم هزینه بسیار بالاست لذا به این فکر افتادم که آن را بسازم و تنها هزینه ای که ساخت این نوع جکها برای من داشت هزینه چند کیلوگرم لوله مانیسمان به علاوه چند عدد اورینگ بود و این یعنی یک هشتم هزینه های آن است.

, جک کمپرسی: این نوع جک به صورت ابتکاری طراحی و ساخته شده است و از مزایای آن نسبت به جکهای مشابه، تحمل فشار به مراتب بالاست. توضیح اینکه چون خرید این نوع جکها مستلزم هزینه بسیار بالاست لذا به این فکر افتادم که آن را بسازم و تنها هزینه ای که ساخت این نوع جکها برای من داشت هزینه چند کیلوگرم لوله مانیسمان به علاوه چند عدد اورینگ بود و این یعنی یک هشتم هزینه های آن است., فکر ,

, , ,

 

,

4- ساخت دستگاه پرس ورق های با ضخامت بالا: این دستگاه در اندازه متوسط ساخته شده است و میتواند ورق هایی تا ضخامت 12 میلیمتر را به راحتی خمکاری کند تمامی قطعات این دستگاه به غیر از پمپ و شیر هیدرولیکی و موتور الکتریکی آن ساخت خودم می باشد.

,

, ,

 

,

5- ساخت دستگاه رب کش گوجه: این دستگاه به صورت ابتکاری ارتقاء یافته است و در مقایسه با نمونه موجود در بازار مزیت هایی از قبیل آبگیری تمیز و بی دانه و بدون پوسته گوجه به دلیل داشتن توری با سوراخ قطر 1 میلیمتری در مقایسه با مشابه خود که قطر سوراخ توری 2 میلیمتری دارد، توری بودن محفظه داخلی بر خلاف نمونه مشابه، تعویض توری آسان در هنگام نیاز، تمیزکاری با آب کم بعد از هر بار آبگیری گوجه، تمام استیل (به خاطر بهداشتی بودن آب گوجه)، برقی و موتوری (موتور دیزلی) بودن آن در مواقع نبود برق و یا در مواقعی که به سکوت نیاز است و یا در مواقعی که با حجم زیاد کار مواجه باشید.

,

, ,

 

,

6- ارتقاء دستگاه خمکن: این کار با نصب موتور الکتریکی 9 اسبه و یک پمپ کوچک کاتریچی و همچنین یک جک دو سویه و شیر هیدرولیکی به انجام رسیده است. از مزایای این کار 1- نیازی به وجود نیروی انسانی بیشتر نیست و با یک نفر می توان کار را ادامه داد. در مقایسه با قبل از نصب جک فقط ورق هایی به ضخامت 2 میلیمتر که با صرف نیروی حداقل سه نفر قابل خمکاری بود اکنون ورق های به ضخامت 3 الی 4 میلیمتر با فشار اهرم شیر هیدرولیکی با صرف زمان کمتری امکانپذیر شده است و در این شیوه چون جک در جای بخصوصی جاگذاری شده است نیازی به حذف درجه دستگاه نمی باشد.

,

, ,

 

,

7- ارتقاء دستگاه پرس یکصد تنی به 180 تنی: این کار با نصب موتور الکتریکی 7 اسبه و یک پمپ کاتریچی کوچک و شیر (تقسیم) هیدرولیکی انجام می گیرد این کار باعث می شود نیاز به زدن تکراری دسته پمپ نباشد و در مواقع نیاز با چرخاندن دسته شیر به حالت دستی بتوان از دسته پمپ استفاده کرد. و دیگر اینکه گاهی مجبور می شویم برای پرس کردن قطعات مختلف ارتفاع نشیمنگاه پرس را که کار خسته کننده ای است کم یا زیاد کنیم و این کار با نصب گیربکس ساده و یک موتور سرگیربگسی به هندل دستی پرس انجام شده است. مزیت، صرفه جویی در نیروی انسانی و وقت است و مزیت خیلی مهم دیگر اینکه پرس یکصد تنی دیگر پرس یکصد تنی نیست بلکه یک پرس 180 تنی است.

,

, ,

8- ساخت چرخ موتور برای ماشین های برقی شهر بازی: این چرخ برای استفاده در ماشین های برقی شهر بازی طراحی و ساخته شده است. بوسته چرخ فلزی و داخل آن یک موتور الکتریکی جاسازی شده است که قابلیت چرخش 360 درجه ای را دارد و با ترمز لنتی تجهیز و مستقیم به فرمان ماشین متصل می باشد و با چرخش 160 درجه ای آن کار دنده عقب و جلوی ماشین را انجام میدهد. این چرخ به صورت کاملا ابتکاری طراحی شده است و هیچ مشابه داخلی ندارد و در مقایسه با نمونه خارجی ساخت آن هزینه کمتری در بر دارد.

,

 

,

, ,

9- توربینی کردن سمپاش های بازویی یا به عبارت بهتر ساخت سمپاش توربینی از نوع بادی، ساخت دستگاه زانو زن لوله یا به عبارتی دستگاه هیدرولیکی خم کن لوله، ساخت دستگاه خردکن علوفه، از جمله طرح ها و ابتکاراتی است که این کارآفرین پارس آبادی توانسته در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی که «ما می توانیم» به آن دست یابد.

,

, ,

آسمند می گوید: در عرض 12 سال چه از لحاظ مدیریت زمانی و مدیریت منابع مالی و چه از لحاظ مکانیزه و آسانتر نمودن روش تولیدات خود، تلاش زیادی کرده و به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است که از جمله می توان به ساخت انواع قطعات بدنه و ادوات کشاورزی کمباین، بیلر و ساخت قالبهای مخصوص لولای دربها، سرفنر، نشیمنگاه فنر، خامود، نافی رینگ چرخ، قالپاق سرتوپی اشاره کرد که قبل از آن بابت خرید آنها کلی هزینه صرف می شد. 

,

 

,

, ,

این فعال اقتصادی اظهار داشت: در حدود پنج سال از آغاز به کار خود در زمینه ساخت ادوات کشاورزی بیش از 250 دستگاه تریلی تراکتور تولید و روانه بازار شهرهای اردبیل و آذربایجان شرقی کرده است.

,

وی ادامه داد: در آینده قصد دارد به طرح های بزرگتری که در ذهن دارد از جمله ساخت و تولید انبوه ماشینهای برقی شهر بازی، مینی لودر، واتر جت، برش هوا گاز سی ان سی و چند نمونه دیگر که به اندازه کافی در مورد هر کدام از آنها اطلاعات کسب کرده، اقدام به طراحی آنها کند.

,

, ,

این کارآفرین پارس آبادی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت حمایت بسیج سازندگی و مسوولان، توانایی این را دارد که برای 100 نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.

,

گزارش از مرتضی بری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه