اخبار داغ

از قبرستان تاریخی تا اولین بیمارستان فریدن در روستای نماگرد/ تصاویر

از قبرستان تاریخی تا اولین بیمارستان فریدن در روستای نماگرد/ تصاویر
روستای نماگرد جزء روستا های بخش مرکزی شهرستان فریدن در استان اصفهان می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  فریدن نا، روستای نماگرد جزء روستا های بخش مرکزی شهرستان فریدن در استان اصفهان می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فریدن نا,

این روستا در دهستان ورزق جنوبی شهرستان فریدن و در ۹ کیلومتری شهر داران، مرکز این منطقه قرار دارد که مردمانش به زبان شیرین ترکی تکلم می کنند.

,

در لغت نامه دهخدا آمده است:« نماگرد. [ ن ِ گ ِ] (اِخ ) دهی است از دهستان ورزق بخش داران شهرستان فریدن ، در ۵هزارگزی مغرب داران واقع است و ۲۷۲۹ تن سکنه دارد.

,

آبش از قنات و رودخانه ٔ محصولش غلات و حبوبات و سیب زمینی و انگور، شغل اهالیش زراعت ، قالی بافی و جاجیم بافی است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج۱۰ ).»

,

ما شاهد بودیم که روستای نماگرد در لغت نامه دهخدا بیش از ۲۰۰۰ نفر سکنه داشته اما در سرشماری سال ۱۳۸۵ آمده است نماگرد ۸۳۸ سکنه دارد البته در این روستا در حال حاضر اکثر مردم به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و سوغات این روستا بیشتر ماست، کشک و دیگر فراوردهای لبنی است که تولیدی خود اهالی می باشد.

,

نماگرد از قدمت تاریخی بیش از ۳ قرن را به خود اختصاص داده است، این روستا ابتدا توسط ارمنی که توسط شاه عباس به فریدن فرستاده شده اند تشکیل شده است، طبق گفته ها مکان اولیه این روستا کمی از مکان فعلی فاصله داشت که به صورت قعله های به هم پیوسته  و بزرگ بود.

,

این قعله ها که امروز فقط اثری از مخروبه هایش باقی مانده و مابقی آن به تلی از خاک بدل شده قبلا بر و بیای برای خود داشته که در هنگام حمله حرامیان(یاغیان) در آن سالها مردم به این قعله ها پناه می بردند.

,

اکنون اگر به این قعله های سری بزنیم می بینیم که این میراث گذشتگان با شخم کشاورزان به کشت بدل شده و یک میراث فرهنگی به راحتی شخم زده شده است.

,

اما آثار تاریخی این روستا به همین قعله های ختم نمی شود و طبق گفته خود ارامنه ای که در جشن های مختلف حاضر می شوند، بزرگترین قبرستان ارامنه و البته تاریخی شهرستان فریدن نیز در این روستا قرار دارد

,

گفتنی است برخی حفرهای غیر مجاز نیز در این قبرستان توسط سوداگران گنج صورت می گیرد، با طمع این که قبلا مردم ارامنه هنگام دفن اجساد مردگان خود زیور آلات فرد را در تابوت کنار وی گذاشته و دفن می کردند، به حفری های غیر مجاز مشغول می شوند البته مکان این قبرستان به گونه ای است که در معرض دید می باشد اما شاید بتوان با حفاظت درست از این مکان حافظ مکانی باشیم که جزی از تاریخ و میراث فرهنگی منطقه ای است که دارای قدمت هفت هزار ساله می باشد.

,

لازم به ذکر است طبق گفته های اهالی این روستا دو سال پیش تپه ای کوچکی که هم جوار با قبرستان مسلمانان این روستا بود توسط افرادی ناشناس در فصل زمستان شب هنگام حفاری شد که مدت ها آثار آن باقی بود.

,

یکی دیگر از آثار تاریخی این روستا کلیسای است که در آن قرار دارد و طبق پرس و جوهای که شده جزء اولین بیمارستانهای این منطقه بود که طبق گفته ها پزشکانی از ارمنستان و لهستان نیز در آن به طبابت مشغول بودند.

,

البته در روایتی که از مسیحیان این روستا شنیده شده است با مهاجرت لهستانی ها به ایران برخی از آنها در گورستان های مسیحی در استان اصفهان نیز به خاک سپرده شدند که احتمال می رود از اهالی لهستان نیز در این گورستان وجود داشته باشد.

,

گفتنی است اولین گروه توریستی که تابستان امسال از آلمان در فریدن حاضر شدند، از این مکان بازدید کرده اند و بسیار از دیدن این قبرستان شگفت زده شده بودند.

,

یکی دیگر از اتفاقات جالب این روستا کوچ مردم پشت سد زاینده رود است که  با آبگیری سد به نماگرد مهاجرت کرده اند، که اهالی آنها را با زبان محلی خود «آباچه» صدا می زنند البته برخی از آنها که قبلا گفته بودیم به روستای غرغن و روستای سواران نیز مهاجرت کردند.

,

همچنین نیمی از اهالی فعلی این روستا از روستای هم جوار آن سفتجان به این مکان مهاجرت کردند البته باید گفت از اهالی ارامنه این مکان دیگر کسی به صورت اقامت دائم حضور ندارد و فقط در ایام مشخصی به این روستا می آیند و در کلیسا اقامت می کنند.

,

اهالی این روستا بسیار خوش دل، ساده و مهمان نواز هستند، این روستا سالیانه میزبان بسیاری از گردشگران مسیحی است که به صورت تورهای مسافرتی در اینجا حاضر می شوند.

,

طبیعت زیبای نماگرد نیز بسیار دیدنی است البته از میان این روستا رودخانه ای گذر می کرد که امروزه به علت خشکسالی دیگر آبی در آن وجود ندارد اما طبیعت زیبای آن به واسطه دشت های کشاورزی اطرافش در بهار بسیار آرام بخش و جذاب است.

,

این روستای ترک زبان به مانند روستاهای دیگر فریدن با مهاجرت جوان هایش به علت فصلی بودن مشاغل کشاورزی روبرو است البته مشکل بزرگ دیگر این روستا آب شرب می باشد، روستای که سالیان پیش چشمه های اطرافش بسیار معروف بود  امروز باید از مشکل آب شرب در عذاب باشد و توسط تانکر به آن آب رسانی شود.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه