اخبار داغ

جاذبه های گردشگری نایین/

آسیاب آبی ریگاره، نماد تلاش کویرنشینان/تصاویر

آسیاب آبی ریگاره، نماد تلاش کویرنشینان/تصاویر
آسیاب آبی ریگاره در محمدیه شهر نائین به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و هنری شهرستان نائین محسوب می گردد و بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نایین نا، آسیاب آبی ریگاره در محمدیه شهر نائین به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و هنری شهرستان نائین محسوب می گردد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نایین نا,

این اثر تاریخی توسط اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، با همکاری کارشناسان و مردم محله محمدیه نائین کشف و از دل خاک نمایان گردید. این آسیاب با تکنیک و روش کند و با وسعت بسیار زیاد به طول حداقل ۹۰ متر و عمق ۲۵ متر در دل خاک حفر شده و ایجاد گردیده .سنگهای بزرگ این آسیاب با طرز عجیبی بوسیله آب قنات بسیار قدیمی کیخسرو در عمق ۱۸ متری در زیر زمین به طرف تنوره آسیاب هدایت و با فشار زیاد برروی چرخ های آسیاب فروریخته و آن را به حرکت در می آورده است.

,

ورودی اصلی آسیاب در عمق سه متری ایجاد و در زیر زمین پس از عبور از دالانی بزرگ به طول ۶۰ مترو با شیب بسیار تند به مرکز اصلی و محل اصلی آسیاب می رسیم. این دالان باارتفاع متغیر ۲ مترتا ۴ متر و با شیب بسیار تندو به صورت عجیبی حفر شده است در محوطه اصلی آسیاب در عمق ۲۵ متری به فضاهای متعدد از جمله اتاقها و محل اسطبل و محل قرارگرفتن سنگهای آسیاب و تنوره برخورد می نمائیم.

,

در این قسمت سکوهائی جهت قراردادن کیسه های گندم و آرد تعبیه شده و بوسیله احشام از جمله اسب و الاغ و حتی شتر بارها و گندمها حمل می شده است. براساس گفته های اجدادی محل، این آسیاب در زمان کیخسرو و بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت ساخته شده است چنانکه چندین ضرب المثل بسیار قدیمی به این آسیاب منسوب می باشد. مطمئنا” برای ایجاد و احداث این آسیاب علم و تجربه بسیار زیاد و صبر و تحمل ،ایمان و پشتکار فراوانی نیاز بوده ،چنانکه مطالعات متعددی درخصوص ،فاصله ورودی و قنات، شیب زمین، انتخاب محل، استحکام خاک، قدرت آب درآن زمان انجام شده و باطراحی دقیق کاملا” علمی این آسیاب احداث و ایجاد گردیده است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه