اخبار داغ

پشت پرده ی علت اصلی عدم ورود ایران به مناقشه ی قره باغ؛

نشانی که رنگش باخت/وقتی حیدر، آرزوی 11 بسیجی پارس آبادی را می کند/چرا قره باغ در شرایط فعلی، سوریه نیست؟

نشانی که رنگش باخت/وقتی حیدر، آرزوی 11 بسیجی پارس آبادی را می کند/چرا قره باغ در شرایط فعلی، سوریه نیست؟
برای تفهیم قضایا همین بس که در اولین سفر الهام علی اف به تهران در دولت هشتم، سردار نوعی اقدم در یک دیدار گذرا به علی اف می گوید: مرا به خاطرت هست؟.. وی می گوید: نه متاسفانه.. سردار می گوید: زمانی که من برای دفاع از خاک شما در خط مقدم قره باغ می جنگیدم شما در واشنگتن تنیس بازی می کردی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زیتون ، چند لحظه بعد از خبر درگیری های دوباره ی قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در فضای مجازی مطالبی مطرح شد که بازخوانی آنها و تبیین شرایط امروز مهم به نظر می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

عمده مطالب و سوالات طرح شده از طرف جریان خاص قوم گرا این بود که " کجایند سردار سلیمانی ها که در قره باغ حاضر شوند؟"، " چرا مثل سوریه در مورد قره باغ موضع گیری نمی شود"، " ایران چرا به صورت نظامی وارد قره باغ نمی شود "، " چرا ایران یکی به میخ می زند یکی به نعل؟" و سوالاتی از این قبیل که درصدد به انحراف کشاندن افکار عمومی هستند.

,

 

,

من برای دفاع از خاک وطن شما در خط مقدم قره باغ می جنگیدم شما در واشنگتن تنیس بازی می کردی..!

,

, ,

برای پرداخت به این سوالات، دستان پرتوان انقلاب اسلامی بسیار بازتر از آن چیزی است که نتوان موضوعی را عرضه کرد. مقایسه ی سوریه و قره باغ، بررسی رهیافت ژئوپولتیکی منطقه و تجربه ی ورود مستقیم ایران به هردو منطقه، تحلیل بسیار شفافی را در اختیار ما قرار می دهد:

,

شاید همه ی سوالات پیرامونی به سوال "چرا مثل سوریه در مورد قره باغ موضع گیری نمی شود" ختم شود. اما در واقع چرا قره باغ در شرایط فعلی، سوریه نیست؟ برای پاسخ به این سوال، به کمی قبل تر بازمیگردیم. 

,

زمانی که جمهوری اسلامی به درخواست حیدرعلی اف، هیئت مستشاری به ریاست سردار رحیم نوعی اقدم برای هدایت و کمک نظامی جهت پیروزی در مناقشه ی قره باغ به باکو اعزام می کند. زیتون شرح مفصل عملکرد هیئت مستشاری ایران در آذربایجان را از زبان سردار نوعی اقدم به وقت خود منتشر خواهد کرد. لکن برای تفهیم قضایا همین بس که در اولین سفر الهام علی اف به تهران در دولت هشتم، سردار در یک دیدار گذرا به علی اف می گوید: مرا به خاطرت هست؟.. وی می گوید: نه متاسفانه.. سردار می گوید: زمانی که من برای دفاع از خاک وطن شما در خط مقدم قره باغ می جنگیدم شما در واشنگتن تنیس بازی می کردی..!

,

تقارن تنیس بازی علی اف در واشنگتن در درگیری های اولیه ی قره باغ، و صبحانه ی کاری وی در کاخ سفید در درگیری های اخیر نشانگر بسیاری از موضوعات است.

,

 

,

چرا قره باغ در شرایط فعلی، سوریه نیست؟/سیاست علی اف مانع اصلی ورود مستقیم ایران

,

به نظر نگارنده، پاسخ همه ی سوالات شاید در همین طعنه ی تک جمله ای سردار به علی اف نهفته باشد. آری سیاست ها و شخصیت خاندان علی اف مانع اصلی ورود ایران به مناقشه ی قره باغ است. اگر سیاست ها و رویکرد بشار اسد همانند علی اف بود، طبیعتا بدلیل هدر رفت حمایت های نظامی، ایران لحظه ای نمی توانست در سوریه سرمایه گذاری کند.

,

در نگاه دیگر ، مقیاس مبارزه در سوریه یک مقیاس جهانی است و گره خورده با منافع ملی ایران تلقی می شود لکن علی رغم حمایت های برادرانه و مستقیم انقلاب اسلامی از آذربایجان در گذشته، ورود نظامی ایران در شرایط فعلی، اولویت های کشور را متوجه این منطقه کرده و شاید منجر به گرفتاری ایران در تله ی سیاسی،نظامی استکبار جهانی گردد.

,

 

,

وقتی حیدر، آرزوی 11 بسیجی پارس آبادی را می کند/ نشانی که رنگش باخت

,

آزادی قره باغ به سلیمانی ها نیاز ندارد به شرط همراهی دولت آذربایجان به 11 بسیجی پارس آباد نیاز دارد.. شرح این تک جمله هم به انتشار توضیحات سردار نوعی اقدم موکول شود. در جریان خیانت دو تیپ ارتش آذربایجان به دولت و عدم انجام عملیات طرح ریزی شده برای بازپس گیری سد میل مغان، سردار بوسیله ی یازده بسیجی پارس آبادی کل سد را از اشغال رها کرده و تقدیم دولت جمهوری آذربایجان می کند.

,

حیدر علی اف در جریان این موفقیت خطاب به سردار می گوید: به رهبرت بگو اگر من هم مثل شما یازده نیروی جان برکف داشتم یک شبه کل قره باغ را می گرفتم!..در جریان این موفقیت بود که حیدر علی اف نشان فتح را در قالب یک شمشیر به سردار ایرانی اعطا کرد.

,

 

,

فراز و فرود حیدر علی اف در مواجهه با ایران به روایت نوعی اقدم و روشن جواداف

,

روایت  بخشی از دیدار نوعی اقدم با حیدر علی اف گویای دلیل عدم همراهی ایران با چنین دولتی است.محمد زاده فعال فرهنگی حوزه قفقاز می نویسد:

,

, ,

 

,

" حیدر علی اف کنارش نشسته و از زبانش پرسیده بود و اینکه ترکی را در آکادمی یاد گرفته یا زبان مادری اش هست؟

,

در جوابش گفته بود که هم در اکادمی خوانده و هم زبان مادری اش ترکی است.

,

حیدر با شنیدن اینکه سردار خودش ترک زبان است،خوشحال شده و دستش را دور شانه او انداخته و گفته بود:
بعد از اینکه از شر ارمنی ها راحت و ارمنستان را گرفتیم، هر دو آذربایجان با هم متحد میشویم و ما از سلطه روس و شما هم از چنگ فارسها خلاص میشوید و تبریز را پایتختمان میکنیم.

,
,

لا اله الا الله؛گستاخی تا چه حد؟!
به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و با دستور رییس جمهور برای کمک به باکو رفته باشی و این حرفها را بشنوی!

,
,

جوابش را داده بود،خیلی هم محکم!

,

گفته بود: جناب پرزیدنت،شما که دولت و ارتش دارید،نفت و اسلحه و مهمات هم که دارید.جمعیت و پولتان هم خیلی بیشتر از ارمنستان است. پس چرا اجازه میدهید ارمنی ها غیرتتان را لگدمال کنند؟ شنیده ام که آغدام را در حالی فقط با 4 تانک گرفته اند که سربازانتان فرار کرده و زنان و کودکان را بی دفاع رها کرده بودند. رها کرده بودند تا ارمنی ها به زنان تجاوز و مردانتان را مثله کنند!
جناب پرزیدنت؛ شنیده ام سربازان که هیچ،ژنرالهایتان تا باکو فرار کرده اند؟
با این همه پول و سلاح و نیرو،چرا اینقدر بی عرضگی کرده اند؟!

,
,
,

علی اف،سرخ شده بود از شنیدن این حرفهای بی پروا!

,

 

,

اگر میخواهی بچه گرگی را نگهداری کنی،حتما در همان بچگی دندانهایش را بکش

,

سردار از پدرش نقل میکرد که اگر میخواهی بچه گرگی را نگهداری کنی،حتما در همان بچگی دندانهایش را بکش، و اللا روزی با گرگینگی اش به تو خیانت خواهد کرد.

,

خودش میگفت که وقتی حیدر گستاخانه حرف از تجزیه ایران زده بود،باید در همان اول کار با این سوالات دندانش را میکشید تا حساب کار دستش بیاید." 

,

این روایت، بر اهداف پست حیدر علی اف که از زبان روشن جواداف فرماندهی رزمندگان داوطلب آمونلار در جریان دیدار حیدر گفته شده بود صحه می گذارد. حیدر علی اف  با یک تهدید توخالی صهیونیست ها عقب نشینی کرد و نشان داد که حتی به اعطای نشان فتح به سردار ایرانی هم اعتقادی ندارد.

,

روشن می گوید: " بعد از ادای سوگند توسط رئیس‌جمهور جدید (حیدر علی‌اف)، ایشان خواستار اولین دیدار رسمی با بنده شد. من می‌دانستم که از من در مورد طرحی برای آزادی قره‌باغ سؤال خواهد کرد به همین دلیل طرح جنگ و عملیات را در پوشه‌ای گذاشته و به دیدار با رئیس‌جمهور رفتم.

,

اما رئیس‌جمهور به پوشه‌ای که روی میزش قرار داشت اشاره‌کرده و گفت: «از همکاری شما با ایران مطلع هستم.- این پوشه از اسرائیل به ترکیه و ازآنجا به جمهوری آذربایجان انتقال داده‌شده بود- از این به بعد تمامی روابط خود با ایران را باید متوقف کنید. ما به کمک ایران نیازی نداریم. من اگر بدانم که قره‌باغ را می‌توان با کمک ایران پس بگیرم، آن را به ارمنستان تقدیم می‌کنم. قره‌باغ یک مشکل اساسی نیست و در مدت‌زمان کوتاهی خودبه‌خود حل خواهد شد. جنگ ما با ایران است، ما باید خود را آماده‌ی جنگ با ایران بکنیم. دشمن اصلی ما ارمنستان نیست بلکه فارس‌ها می‌باشند."

,

 انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه