اخبار داغ

ارتباط با نامحرم در فضای مجازی چه حکمی دارد؟

ارتباط با نامحرم در فضای مجازی چه حکمی دارد؟
احکام شرعی گفتگو با نامحرم در فضای مجازی بر اساس استفتائات چند تن از مراجع عظام تقلید خواندنی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآساره خبر، گناهان بسیاری امروزه بین جوامع اسلامی رایج شده به طوری که متاسفانه دیگر گناه تلقی نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آساره خبر,

, ,

یکی از این گناهان که بین جوانان متداول شده است  و آن را عیب نمی دانند چت با نامحرم است که فتنه ای بزرگ درپشت آن است! شاید خیلی ها این موضوع را نمی دانند ولی  امید است که از این منبعد  تقوا پیشه کنند  زیرا که این ارتباط  در فضای مجازی فساد های بزرگی  را بدنبال خود دارد .

,

  هیچ ایرادی وجود ندارد که زن و یا مرد مسلمانی از اینترنت استفاده کنند و در اثنای آن وارد شبکه چت مانند پالتاک و یا شبیه آن (برای استفاده از اینترنت) شود لذا در این مورد به فتوای چند تا از مراجع تقلید اشاره کردیم که در زیر می خوانیم.

,

احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی از دیدگاه چند تن از  مراجع تقلید :

,

استفتاء رهبر انقلاب درباره چت کردن با نامحرم

, استفتاء رهبر انقلاب درباره چت کردن با نامحرم,

    متن استفتاء به شرح ذیل است: 

,

  چت‌کردن با نامحرم

, چت‌کردن با نامحرم,

  س: نظر جنابعالى در مورد چت‌ کردن دختر و پسر چیست؟  

,

ج) با توجه به مفاسدى که غالباً بر آن مترتب است، جایز نیست.

,

 فتاوای آیت الله لنکرانی در مورد ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

,  فتاوای آیت الله لنکرانی در مورد ارتباط با نامحرم در فضای مجازی ,  فتاوای آیت الله لنکرانی در مورد ارتباط با نامحرم در فضای مجازی,

   س:آیا با غیر هم جنس چت کردن اشکالی دارد؟ 

, س:,

  ج : با عرض سلام و تحیت

, ج ,

چت کردن فی نفسه اشکالی ندارد ولی ارتباط با نامحرم اگر با قصد شهوت و یا ترس افتادن به حرام باشد و یا باعث مفسده شود جایز نبوده و حرام است، در غیر این صورت اشکال ندارد.  البته در این زمینه باید بدانید که بسیار بعید است دو جوان بتوانند از شهوت یا ریبه به دور بوده یا به دور بمانند.  در روایت است که امیرالمؤمنین(ع) به همه سلام می کرده اند، به جز زنان جوان؛ و می فرموده اند که از خطرش می ترسم.(نقل به مضمون) این سنت علوی، به خاطر آن است که اهمیت و لزوم احتیاط در این مسئله را نشان دهد.

,

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

,

روابط زن و مرد نامحرم از طریق پست الکترونیکی

, روابط زن و مرد نامحرم از طریق پست الکترونیکی,

سؤال:لطفا بفرمایید ارتباط از طریق پست الکترونیکی (ایمیل)در مورد شعر وشاعری و ادبیات و مذهب وسیاست وخانواده وموضوعاتی از این قبیل بین زن ومرد وغیره چه صورتی دارد.

,

جواب: بین نامحرم ها جایز نیست.

,

 صحبت کردن برای ازدواج از طریق اینترنت

,

سؤال:جوان 25 ساله ای هستم که در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل میباشم.در محیط مرکز آموزشی با دختر 24 ساله ای آشنا شدم .با ایشان در مورد ازدواج صحبت کردم . ایشان گفتند تا یکسال قصد ازدواج ندارند وکسانی هستند که او بخواهد با آنها ازدواج کند.ایشان حجاب را خیلی رعایت نمی کنند.من الان دیگر به آن مرکز نمی روم ولی در این فکر هستم که از طریق اینترنت برای ایشان نوشته ها وعکس هایی بفرستم.

,

در صورت توافق اگر ایشان پذیرفت شرط ازدواج را رعایت حجاب ونماز خواندن وغیره قرار می دهم البته با توجیح دقیق ایشان نه به زور.آیا ارتباط اینترنتی با ایشان در چارچوب اسلام وذکر خوبی هایی که در من وجود دارد خلاف موازین اسلامی است(برای متقاعد کردن ایشان) لطفا مرا راهنمایی نمایید.(من علاقه زیادی به اخلاق ایشان وبرخی تفکراتشان پیدا کرده ام)

,

جواب: به مقدار ضرورت و نیاز برای ازدواج می توانید با او صحبت کنید

,

فتاوای آیت الله اراکی

,

 آیا چت کردن نوشتاری با نامحرم حرام است؟

,  آیا چت کردن نوشتاری با نامحرم حرام است؟, آیا چت کردن نوشتاری با نامحرم حرام است؟,

   در باره چت کردن نوشتاری با نامحرم نیافتیم. لیکن چت کردن با جنس مخالف اشکال دارد، این گونه ارتباط خالی از مفسده نیست (۱). غالبا پیامدهای منفی به همراه دارد، مگر اینکه مقدمه ازدواج باشد یا ضرورت دیگری در بین باشد که در این صورت به مقداری که جهت ازدواج لازم است، و به مقداری که ضرورت باشد و مفسده نداشته باشد ،اشکالی ندارد .

,

انتهای  پیام/د

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه