اخبار داغ

تکلیف ما در ماه رجب چیست؟

تکلیف ما در ماه رجب چیست؟
ماه رجب المرجب را، رجب الاصب می گویند؛ چون ماه باز شدن دربهای رحمت الهی و ماه ریزش برکات الهی بر بندگان شایسته خداست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علی شیرازی در یادداشتی نوشت: ماه رجب را، شهرالله الاصم می نامند؛ چون هیچ ماهی به عظمت این ماه نمی رسد. ماه رجب المرجب را، رجب الاصب می گویند؛ چون ماه باز شدن دربهای رحمت الهی و ماه ریزش برکات الهی بر بندگان شایسته خداست.
   در این ماه بزرگ، تکلیف های زیبایی برای همه مشخص شده است، که به برخی از آن اشاره می کنیم:
   ۱. ماه رجب، ماه عبادت و بندگی، و ماه روزه داری؛ خصوصا در روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه است. ثواب روزه گرفتن در این سه روز، ثواب نهصد سال عبادت است.
   ۲. رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: اگر کسی نتوانست در این ماه روزه بگیرد،  هرروز صد مرتبه بگوید: «سُبْحانَ اللهِ الْجَلیلِ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبیحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ الاْعَزِّ الاْکْرَمِ، سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّةَ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ» - پاک و منزه است خدای بزرگ، پاک و منزه است آن که تنزیه و تسبیح جز برای او شایسته نیست، پاک و منزه است خدای برتر و کریم‌تر، پاک و منزه است آنکه لباس عزت در بر دارد و شایسته آن است.

   ۳. در روایت دیگری می خوانیم: در هر صبح، و هر شب ماه رجب، ۷۰ مرتبه "اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ" بگویید و بعد از آن دستان خود را بلند کنید و بگویید: "أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَ تُبْ عَلَیَّ"؛ چنانچه در ماه رجب بمیرید، رضایت و خشنودی خداوند از آن شما خواهد بود.

   ۴. در روایتی هم نقل شده است که در طول ماه رجب، هزار مرتبه بگویید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ»؛ تا خداوند رحمان و رحیم آمرزش خود را نشانتان دهد.

    ۵. پیامبر اکرم ( ص ) می فرمایند: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لاشَرِیک لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و بعد از آن صدقه بدهد، خداوند عزیز به او رحمت و مغفرت عنایت کند و اگر همین ذکر را چهارصد مرتبه بگوید، به او اجر صد شهید عطا می شود.

   ۶. نبی مکرم اسلام ( ص ) می فرمایند: کسى که در ماه رجب، هزار مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ" بگوید، خداوند به او صد هزار حسنه عطا کند.
   ۷. سید بن طاووس در کتاب اقبال، فضیلت زیادی را برای خواندن سوره توحید، در ماه رجب المرجب بیان کرده است.

 امام خمینی ( ره ) می فرمایند: «این دعاهایی که در ماه ها هست، در روزها هست، خصوصاً؛ در ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان، این ها انسان را چنان تقویت روحی می کند - اگر کسی اهلش باشد - چنان راه را برای انسان باز می کند و نور افکن است برای این که،  بشر را از این ظلمت ها بیرون بیاورد و وارد نور بکند که معجزه آساست!»
   از این ماه بزرگ، برای رشد و تعالی خود، بهره لازم را ببریم‌ و از لحظه ها و ساعت هایش استفاده کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه