اخبار داغ

برگی از دفتر تاریخ؛

دکتر مصدق؛ سیاستمدار نام آشنای ایرانی/ کدام بازیگران ایفاگر نقش دکتر مصدق بودند؟

دکتر مصدق؛ سیاستمدار نام آشنای ایرانی/ کدام بازیگران ایفاگر نقش دکتر مصدق بودند؟
در چنین روزی به تاریخ چهاردهم اسفند ماه در احمد آباد مستوفی، دکتر محمد مصدق پس از سال ها رنج تبعید، به دیار باقی شتافت تا دفتر تاریخ زندگی پر فراز و نشیب او به بهانه مثل امروزی دوباره ورق بخورد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مصدق، معروف به دکتر مصدق از سیاستمداران نام آشنای ایرانی است که علاوه بر 8 دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای ملی، به عنوان استاندار، وزیر و دو دوره در مقام نخست وزیری ایران بوده است.

او مدرک دکترای حقوق خود را در سال 1293 از دانشگاه نوشاتل سوئیس دریافت کرده است. وی از مخالفین سرسخت حکومت رضاخان بود و در آن زمان به زندان رفته و مدتی را در تبعید به سر برده است و پس از سقوط رضاشاه بود که به سیاست برمی گردد با همکاری حسین فاطمی حزب جبهه ملی ایران را تاسیس می کنند.

مصدق برای نخستین بار در اردیبهشت ماه سال 1330 به نخست وزیری می رسد و عمر این دوره تا 25 تیرماه سال 31 به درازا می کشد و مجددا در 31 تیرماه همان سال سکان نخست وزیری را به دست می گیرد که سرانجام با کوتادی معروف 28 مرداد سال 32 دولت مصدق با نقشه انگلیسی ها و به دست اراذل و اوباش خیابانی و البته با حمایت محمدرضا شاه سقوط می کند، مصدق را دادگاهی می کنند و او را به احمد آباد مستوفی تبعید کرده و سرانجام پس از سال ها تبعید در چنین روزی به تاریخ 14 اسفندماه ماه سال 45 از دنیا می رود.

یکی از فعالیت های مهم دکتر مصدق در زمانی که به عنوان نماینده مردم در مجلس بوده و بعدها به عنوان نخست وزیری، ماجرای منش مبارزه با استعمارگری او با انگلیسی ها بود که با کمک مردم و آیت الله کاشانی قصد ملی کردن صنعت نفت ایران را داشتند که همین هم باعث شد تا انگلیسی ها به فکر سقوط دولت او باشند.

کدام بازیگران ایفاگر نقش دکتر مصدق بودند؟

در عالم تئاتر، سینما و تلویزیون دو بازیگر در نقش دکتر محمد مصدق خوش درخشیده اند؛ اصغر معینی صالح سه بار و فرهاد آئیش دو بار به دلیل شباهت ظاهری و توانایی های بازیگری، ایفاگر نقش دکتر مصدق در مجموعه های نمایشی بوده اند.

قد بلند، اندام، بینی استخوانی و صورت فرهاد آئیش حتی بدون گریم هم شباهت زیادی با چهره دکتر مصدق دارد و وی برای اولین بار در تئاتر «راپورت های شبانه دکتر مصدق» به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی که در تالار وحدت به روی صحنه رفت، ایفاگر نقش مصدق بود؛ مجری طرح این نمایش مرحوم علی سلیمانی بود که به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری در سال 95 به روی صحنه رفت.

فرهاد آئیش برای دومین بار در فیلم سینمایی «خائن کشی» مسعود کیمیایی، نقش دکتر مصدق را بازی کرده است. آئیش این ماجرا را اینگونه روایت می کند:« یکی از دلایلی هم که آقای کیمیایی من را برای این نقش انتخاب کردند، جدا از شباهت چهره، توافقی بود که روی شخصیت و نقش تاریخی دکتر مصدق داشتیم. روز اولی که آقای کیمیایی با من ملاقات کردند، دنبال این بودند که ببینند من هم مانند خودشان به دکتر مصدق ارادت دارم یا نه. البته باید بگویم من مصدقی نیستم و تکرار کنم هیچ راه سیاسی را دنبال نمی‌کنم، ولی معتقدم آقای مصدق یک انسان بسیار شریفی بودند. نکته جالب این‌که در همان اتاقی که با آقای کیمیایی گفت‌وگو می‌کردم، عکس آقای مصدق روی دیوار بود.»

اما به جز فرهاد آئیش که دو بار نقش دکتر محمد مصدق را بازی کرده، اصغر معینی صالح نیز سه بار ایفاگر این نقش بوده است؛ محمدرضا ورزی اولین کسی بود که او را برای این نقش انتخاب کرد. معینی صالح در چند کار ورزی از جمله سریال «کریم خان زند» و «سال های خاکستری» بازی کرده بود تا این که ورزی به عبدالله اسکندری که طراحی گریم فیلم تلویزیونی «سقوط» را به عهده داشت ، پیشنهاد کرد اصغر معینی صالح را هم برای نقش مصدق گریم کند. در آن موقع معینی صالح مو و ریش بلند داشت. بعد از کوتاه شدن مو و گرفتن تست گریم ، چهره او شباهت زیادی به مصدق پیدا کرد. از سوی دیگر فیزیک او تناسب زیادی با فیزیک مصدق داشت. معینی صالح سال 1384 در سریال «پدرخوانده» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی باز هم نقش مصدق را تجربه کرد.

اما معینی صالح برای سومین بار در سریال «معمای شاه» ایفاگر نقش دکتر مصدق بود؛ نقشی کامل تر با بازی ها و سکانس های بیشتر که فرصت بازی بیشتری برای معینی صالح فراهم کرد.اصغر معینی بازیگر تئاتر و تلویزیون در روز سه شنبه 6 شهریور 1397 پس از سال ها مبارزه با سرطان استخوان جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه