اخبار داغ

بازخوانی فرهنگ در سالی که گذشت (۱)؛

فروش ۴۱۳ میلیاردی سینمای ایران/ نوروز با فصل سوم زیر خاکی

فروش ۴۱۳ میلیاردی سینمای ایران/ نوروز با فصل سوم زیر خاکی
در سال ۱۴۰۱ سینمای ایران با فروش ۴۱۳ میلیاردی، ۲.۵ برابر سال گذشته گیشه پر رونق تری داشته است؛ تلویزیون نیز در نوروز با پخش فصل سوم سریال زیرخاکی، ادامه ماجراهای فریبرز باغبیشه را برای مخاطبان تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مطابق هر سال بنا داریم تا در گزارش های متعدد یک بازخوانی از حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم و مهمترین اتفاقات، حاشیه ها و مسائل مهم حوزه هایی همچون سینما، تئاتر، تلویزیون، کتاب و ادبیات، شبکه نمایش خانگی، موسیقی و هنرهای تجسمی را مورد خوانش قرار دهیم تا از اتفاقات خوش، خرسند و با امیدواری بیشتر، دل خوش به سال جدید باشیم و از اتفاقات تلخ درس بگیریم تا پلی برای مسیر آینده باشند.

فروش ۲/۵ برابری سینمای ایران نسبت به سال گذشته

هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه سینماشهر در یکی از آخرین روزهای اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با اعلام اینکه فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته است، گزارشی از عددها و آمارهای مربوط به سینمای ۱۴۰۱ داد.

فروش سینماهای کشور از ابتدای سال تا پایان اسفندماه ۴۱۳ میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان بوده و ۱۳ میلیون و ۴۷۵ هزار تماشاگر در کل کشور بیننده فیلم های سینماها بوده اند. در مجموع ۲۵۲ سینمای فعال در سال ۱۴۰۱ با ۶۳۵ سالن میزبان این تماشاگران بودند.

تا پایان بهمن ماه سال جاری تهران صدرنشین سینماها به لحاظ مخاطب و فروش گیشه بوده است. ۵ میلیون و ۹۰۲ هزار نفر مخاطب تهرانی در ۶۸ سینما، ۵۰/۳۸ درصد فروش کل سینمای کشور را از آن خود کرده است. خراسان رضوی با یک میلیون و ۶۷۶ هزار نفر با ۱۲/۳۵ درصد فروش کل سینما، رتبه دوم را به خود اختصاص داد و بعد از آن استان اصفهان با یک میلیون و ۱۳۶ هزار نفر تماشاگر و ۸/۷۲ درصد فروش کل سینما، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

رئیس هیئت مدیره سینماشهر به مقایسه سهم فروش سینماهای شهرهای مختلف کشور پرداخت که در این دوره به ترتیب پردیس کورش با ۱۰/۲۷ درصد و بعد از آن پردیس ایران مال با ۵/۹۹ درصد، پردیس آزادی با ۳/۴۶ درصد، پردیس هویزه مشهد با ۲۷/۳ درصد و پردیس ملت ۲/۹۳ درصد ۵ سینمای اول کشور از لحاظ فروش و مخاطب در ۱۱ ماه سال بوده اند.

میرزاخانی به ساخت و توسعه ۳۱ سینما در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: به منظور رعایت عدالت در حمایت و توزیع امکانات در بخشهای دولتی و خصوصی در داخل و خارج از مرکز و تشویق مراکز مختلف به افزایش و تقویت زیرساختهای سینمایی کشور ۳۱ سینما مورد ارزیابی و حمایت قرار گرفت که در این بین ۱۱۳ سالن به سالنهای نمایش اضافه شد و ۱۸ سالن جدید در مناطق کم برخوردار ساخته و ۱۳ سینما نیز توسعه یافت. لذا در این دوره شاهد اضافه شدن ۹۴۲۶ صندلی به ناوگان نمایش بودیم.

نوروز با فصل سوم زیر خاکی

سریال‌های «زیرخاکی ۳» از شبکه یک، «خداداد» از شبکه دو،«نجلا۲» از شبکه سه و «دردسر‌های شیرین» از شبکه پنج، در جدول پخش نوروزی ۱۴۰۱ سیما قرار گرفت.

شبکه یک سیما، فصل سوم سریال «زیرخاکی» را به کارگردانی جلیل سانان روانه آنتن نوروزی خود کرد؛ سریالی به تهیه کنندگی رضا نصیری نیا و با نقش‌آفرینی پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح که در فصل های گذشته هم جزء پربیننده ترین سریال های تلویزیون قرار گرفته بود.
اما شبکه دو سریال «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی را در جدول پخش نوروزی خود قرار داده بود. رضا ناجی، پیام دهکردی، علی صبوری، سوسن پرور از بازیگران این سریال کمدی بودند.
سریال «نجلا» که بینندگان زیادی را پای تلویزیون کشانده بود، در فصل دوم خود، نوروز ۱۴۰۱ به آنتن شبکه سوم سیما رسید. خیرالله تقیانی پور به عنوان کارگردان و سعید سعیدی تهیه‌کنندگی این کار دیدنی بودند. حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی و .. .در نجلا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال «دردسرهای شیرین» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه کنندگی سید علی اکبر محمودی مهریزی نیز به عنوان سریال شبکه پنج به آنتن رسید. داستان این سریال درباره زوجی است که بعد از ازدواج در زندگی‌شان با مشکلاتی جدی روبه رو می‌شوند. پوریا پورسرخ و مریم مومن نقش زوج قصه «دردسرهای شیرین» را بر عهده داشتند و افسانه بایگان، یوسف مرادیان، پاشا جمالی و سمیرا حسینی به همراه رضا توکلی، رسول توکلی، شهین تسلیمی و مرتضی کاظمی، دیگر نقش‌های اصلی را بازی می کردند.

مهرماه سیاه سینما

امین تارخ، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون در ۶۹ سالگی از دنیا رفت.

تارخ به علت سکته قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، که در دوم مهر ماه جامعه هنری ایران را با رفتنش عزادار کرد.

امین تارخ متولد مرداد ماه سال ۱۳۳۲ در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.

او همچنین در سال‌های گذشته با تاسیس یک موسسه آموزشی در حوزه بازیگری چهره‌های مطرحی را به سینمای ایران معرفی کرد.

از جمله آثار تارخ در سینمای ایران به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌توان اشاره کرد.

او در تلویزیون هم در سریال‌های زیادی بازی کرده ‌که یکی از نقش‌های ماندگارش در نقش ابن سینا بوده است.

«سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» از دیگر سریال‌های شاخص این بازیگر است که در خاطر بسیاری از علاقه مندانش ثبت شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه