اخبار داغ

به‌دنبال فوتبال هجومی در تیم ملی هستم؛

قلعه‌نویی: سرباز مردم ایران هستیم و هیچ ادعایی نداریم/ بازیکن‌سالاری داریم اما بازیکن‌محوری نه!

قلعه‌نویی: سرباز مردم ایران هستیم و هیچ ادعایی نداریم/ بازیکن‌سالاری داریم اما بازیکن‌محوری نه!
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: بازیکن باید سالار باشد که روی نیمکت بنشیند اما بازیکن‌محوری نباید داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ اولین جلسه تمرینی تیم ملی فوتبال با حضور امیر قلعه‌نویی، سرمربی جدید تیم ملی در زمین چمن شماره ۲ کمپ تیم‌های ملی در حالی از ساعت ۱۷ آغاز شد که پیش از آن مراسم معارفه قلعه‌نویی با حضور اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال صورت پذیرفت.

امیر قلعه‌نویی در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: پیشاپیش عید نوروز باستانی را خدمت مردم داخل و خارج از ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم زندگی سبزی داشته باشند. باید از جامعه مردم، باشگاه‌ها و ... تشکر کنم که پس از محول شدن این وظیفه به منِ سرباز، حمایت کردند، حالا چه آنهایی که موافق بودند و چه آنهایی که مخالف. باید تشکر ویژه از کی‌روش و اسکوچیچ داشته باشم که برای تیم ملی زحمت کشیدند و باید قدردان این عزیزان باشیم. باید قدردان مربیانی باشیم که بازیکنان خوبی که در خارج از کشور و داخل بازی می‌کنند را پرورش دادند، چرا که آنها ماحصل زحمات این مربیان هستند.

وی در ادامه بیان داشت: برنامه ما این است که تلاش کنیم نوعی از فوتبال را ارائه دهیم که مردم از تماشای آن لذت ببرند. لذت فوتبال به نوع بازی و گل‌های رد و بدل شده و اخلاقی است که در زمین پیاده می‌شود. همین الان با بازیکنان صحبت کردم که حتما این مسائل رعایت شود. من فوتبال هجومی را دوست دارم و در همین گل‌گهر ۳۵ گل زده داشتیم و تیم دوم از این نظر هستیم. مردم فوتبال هجومی اما با برنامه در ساختار دفاعی و حمله را دوست دارند، با این حال در مجموع فوتبال باید هجومی باشد. هنوز کادر فنی ما تکمیل نشده است. ما درگیر دو بازی با نفت مسجدسلیمان و بازی حذفی بودیم که مهم بود. پس از آن  لیستی تهیه کردیم و هر انتخابی هم حرف‌ و حدیث‌هایی دارد. کسانی بودند که شایستگی حضور در این لیست را داشتند اما در آن پست‌ها شاید انتخاب ما نفرات دیگری بود. این بدان معنا نیست که بازیکن دیگری قابلیت نداشته است.

قلعه‌نویی پیرامون انتقادها گفت: باید قدردان شما باشیم و باید بازوی ما باشید، حتی انتقادهای شما باید به خاطر مردم باشد. اگر انتقادی نباشد، پیشرفتی به وجود نمی‌آید. حب و بغض یک بحث است و انتقاد بحث دیگر. هر انتقادی باشد، تمام و کمال می‌پذیریم.

وی درباره برنامه‌اش برای قهرمانی در آسیا عنوان داشت: برخی مواقع کلمه‌ای به کار می‌رود که باید با بازیکن‌سالاری مبارزه شود، من این را قبول ندارم. کلمه سالار تعریفش چیست. بازیکن سالاری را باید داشته باشیم، بازیکن باید سالار باشد که روی نیمکت راحت بنشیند اما باید با بازیکن‌محوری مبارزه کنید. هر چقدر کاربلد باشید تا لب خط است. یک روزی مهدی مهدوی‌کیا اولین پنالتی‌اش را خراب می‌کند و اگر گل می‌شد، شاید شرایط عوض می‌شد. خوشبختانه در هر تیمی بودم با رفتارم و صداقتم چارچوب را مشخص کردم. همه باید به خاطر مردم و ایران عزیز یک تیم شویم. یقینا باید تلاش کنیم با یک هدفی جلو برویم. باید بازیکن‌سالاری را تقویت کرده و به آن قوت ببخشیم اما بازیکن‌محوری نداشته باشیم. برای بازیکنان نیز صحبت کردم و برای‌شان مشخص شد. انشاء‌الله این مسائل نباشد. کاری به گذشته ندارم و از این به بعد را صحبت می‌کنم. آنهایی که با من کار کرده‌اند، می‌دانند که هم رفیق‌شان هستم و هم روی اصول خودم می‌مانم.

سرمربی تیم ملی در مورد مدت قراردادش با فدراسیون فوتبال تاکید داشت: عرف مربیگری را درست می‌گویید؛ از یک جام جهانی تا جام جهانی دیگر است. ما برای مسابقات دی‌، هشت ماه وقت داریم و تغییرات رفتاری و نگرشی نیاز به زمان دارد. پشتوانه‌سازی و جوانگرایی نیاز به زمان دارد. حتما با مهدی تاج و هیئت رئیسه صحبت خواهیم کرد.

وی در رابطه با لژیونرهای تیم ملی تصریح داشت: تیمی داریم به اسم ایران. لژیونرها و بازیکنان لیگ، یکی هستند. هر کسی بهتر باشد و به افکار تاکتیکی ما بخورد، حقش را می‌دهیم. لژیونرها بازیکنان بزرگی هستند و تجارب خوبی دارند اما لیگ را هم باید ببینیم. لژیونرها از کجا لژیونر شدند؟ از همین لیگ لژیونر شدند. علاوه بر اینکه لیگ را باید ببینیم، لژیونرها مدنظر ما قرار دارند. سامان قدوس گفت دوست دارم بیشتر کنار باشگاهم باشم و چیزی نگفتیم. سردار آزمون گفت که زمانی برای همسرش خواسته است. آزمون با من صحبت نکرد اما حتما ارتباط‌هایی داشته است . آن‌قدر خدا را شکر بازیکنان خوبی داریم که همزمان دو تیم ملی خوب با ۵ درصد بالا و پایین داشته باشیم. هر کسی با تمام وجودش در خدمت تیم ملی باشد، استقبال می‌کنیم. شرایط را درک می‌کنیم، مثل شرایط قدوس و آزمون که دوست داریم کمک کنیم.

قلعه‌نویی در خصوص عدم دعوت از مهدی قایدی گفت: ابتدا هم گفتم که هر لیستی صحبت‌های خاص خودش را دارد. آقای قایدی در شش، هفت بازی آخر عملکرد خوبی داشت. در اردوهای بعدی اگر تلاش بیشتری کند، دعوت می‌شود. من گفتم که خیلی از بازیکنان شایستگی حضور در تیم‌ملی را داشتند اما این لیست با افکار تاکتیکی ما نزدیک‌تر است. شاید در اردوی بعدی تغییراتی ایجاد شود و بازیکنان دیگری دعوت شوند. به هر حال کسان دیگری بودند که به تیم‌ملی دعوت شوند. شما ۴۰۰ فوتبالیست در داخل و خارج از کشور در اختیار دارید که باید ۲۰ نفر از آنها را دعوت کنید که بر اساس اولویت‌های تاکتیکی است.

وی راجع به انتظار قهرمانی از تیم ملی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ اذعان داشت: تیم‌ملی پتانسیل خوبی دارد و نسل طلایی در بین بازیکنان داخلی و خارجی است. فوتبال شرایط خودش را دارد. چه کسی فکر می‌کرد برزیل هفت گل از آلمان دریافت کند. یا همین هفته گذشته، منچستریونایتد هفت گل از لیورپول دریافت کند و لیورپول هفته بعدش ببازد. تیم ما پتانسیل خوبی دارد. اتفاقات فوتبال است و به یک دفعه تیمت ۱۰نفره می‌شود. ما پتانسیل خوبی در بین بازیکنان داخلی و خارجی داریم ولی فوتبال اتفاقات خودش را دارد. بر اساس برنامه‌ای که ما تدوین کردیم، قول می‌دهیم فوتبال بسیار خوب و هجومی انجام دهیم که مردم لذت ببرند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به این سؤال که در بازه زمانی کوتاه پس از اینکه انصراف داده بود، هدایت تیم ملی را پذیرفت، گفت: ناراحت نبودم و دلیل خاصی نداشت. در آن زمان احساس کردم آن کار را بکنم. سایر عزیزانی که در بین گزینه‌ها بودند، مربیان خوبی هستند. ۲ مطلب را بگویم، یک زمانی در کمیته فنی فدراسیون فوتبال بودم و تیم ملی یک بازی با روسیه داشت. علی کفاشیان از من که سرمربی سپاهان بودم، درخواست کرد که روی نیمکت تیم ملی بنشینم اما نرفتم. در بازه دیگری بهاروند و کشور‌ی‌فرد با من صحبت کردند اما حضورم در تیم ملی اتفاق نیفتاد. در کل باید سرباز مردم باشیم و تا آنجایی که می‌توانیم در خدمت‌شان باشیم. الان این وظیفه در اختیار ماست و هیچ ادعایی نداریم. همه کمک کنند تا با این نسل خوب، فوتبالی خوب توأم با نتیجه بگیریم. موی سپیدم را فلک رایگان نداد؛ این رشته به نقد جوانی خریده‌ام. بالاخره تجارب ما بیشتر شده. شاید یکسری اشتباهات در گذشته داشتیم. یقینا من تغییر کرده‌ام و پخته‌تر شده‌ام.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پس از جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا گفته بود که کارش با تیم ملی ناتمام ماند، گفت: من نگفتم ناتمام. تیم ملی در ۲۰۰۶ شرایط خودش را داشت و سپس اختلاف‌هایی پیش آمد و محمد دادکان رفت. اوایل مسئولیتی که دادند، قبول نکردم. ما با یک برنامه‌ریزی خوب ۲.۱۱ امتیاز گرفتیم اما آن موقع به ما ظلم شد. پس از آن هیچ کسی را دادگاهی نکردند. اگر اجازه می‌دادند برنامه‌مان جلو می‌رفت، آن برنامه خوب بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه