اخبار داغ

یوآن علیه دلار؛ نخستین گام چین در حذف دلار از معاملات تجاری

یوآن علیه دلار؛ نخستین گام چین در حذف دلار از معاملات تجاری
چین اولین معامله تجاری را با واحد پول محلی خود (یوآن) به جای دلار آمریکا انجام داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بورس نفت و گاز شانگهای در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شرکت شرکت ملی نفت فلات قاره چین (کنوک - CNOOC) و توتال انرژی فرانسه (Total Energies) از طریق این بورس، اولین معاملات چین در زمینه گاز طبیعی مایع را که به یوان تسویه شده است، انجام دادند.

بورس نفت و گاز شانگهای افزود: این معامله شامل حدود ۶۵ هزار تُن گاز طبیعی مایع است که قبل از تسویه معامله با شرکت چینی با ارز «یوآن» توسط «توتال انرژی» از امارات وارد شده است.

چین طی سال‌های گذشته برای کاهش تسلط دلار آمریکا در تجارت جهانی تلاش کرده است تا برای استفاده از پول محلی به جای دلار در انجام معاملات تجاری به ویژه نفت با چند کشور به توافق برسد.

«ثانی الزیودی» وزیر تجارت خارجی امارات در ژانویه گذشته گفت که کشورهایی مانند چین موضوع تسویه پرداخت‌های تجاری از طریق ارزهای محلی را مطرح کرده اند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در دسامبر گذشته در جریان سفر به ریاض خواستار مبادلات نفتی با عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس با «یوآن» شد.

«محمد بن عبدالله الجدان» وزیر دارایی عربستان سعودی نیز در ژانویه گذشته در اظهارات مطبوعاتی تاکید کرد که عربستان برای تجارت با ارزهایی غیر از دلار آمریکا آمادگی دارد.

چین و برزیل نیز توافق کردند که دلار آمریکا از مبادلات تجاری میان دو کشور کنار گذاشته شود. چین با ۱۵۰ میلیارد دلار بزرگ‌ترین شریک تجاری برزیل است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه