اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

گواهی سپرده نفت خام؛ از وثیقه‌سازی تا تأمین منابع صنعت نفت

گواهی سپرده نفت خام؛ از وثیقه‌سازی تا تأمین منابع صنعت نفت
بستر فروش نفت در فضای بورسی کشور توسط گواهی سپردهٔ کالایی براحتی قابل انجام است چرا که خریدار و فروشنده مشخص هستند و معاملات در بستر مناسبی انجام می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ گواهی سپرده کالایی بستری برای فروش نفت در فضای بورسی کشور را ایجاد می‌کند. اساساً بورس کالا و انرژی محلی است که همه چیز در آن به‌صورت شفاف صورت می‌گیرد. در این فضا، خریدار و فروشنده مشخص هستند و معاملات در بستر مناسبی انجام می‌شوند.

واقعیت این است که همواره بخش خصوصی عملکرد بهتری از بخش دولتی داشته و از نوآوری‌ها و انگیزهٔ بالاتری برای فروش نفت و دستیابی به سود برخوردار است و بنابراین احتمالاً این بخش بهتر می‌تواند در زمینهٔ دورزدن تحریم‌ها عمل کند.

گواهی سپرده نفت خام یک ابزار استاندارد برای معامله حامل‌های انرژی

گواهی سپرده نفت خام یک ابزار استاندارد برای معاملات این حامل انرژی به شمار می‌رود. این گواهی نوعی اوراق بهادار و نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از نفت خام موجود در مخازن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود و این اوراق نسبت به سایر اوراق مالی مزایایی دارند.

مواردی مانند امکان وثیقه سازی برای فاینانس، اخذ وام از بانک‌ها، انجام معامله بر روی گواهی سپرده و موارد اینچنینی برای این اوراق سپرده‌گذاری به‌مثابهٔ مشوقی برای خریداران به شمار می‌روند. صاحبان گواهی می‌توانند از این روش‌ها برای تضمین استفاده کنند و از اعتبار گواهی‌ها بهره ببرند. حال اینکه ورود کالاها به بورس کالایی به‌نوعی یک سرمایه‌گذاری دلاری محسوب می‌شود و برای خریداران نفع دارد.

بیشتر بخوانید:
اعلام شرایط معامله نفت خام در بورس انرژی/ معرفی ۷ بانک برای ضمانت‌نامه و نرخ تسعیر

ایجاد یک بازار جدیدی در بورس با گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی

حمیدرضا صالحی، کارشناس انرژی و عضو اتاق بازرگانی تهران در ارتباط با این موضوع به راه دانا اظهار کرد: درصورتی‌که این طرح بتواند به ایجاد بازار جدیدی در بورس بیانجامید، اتفاق خوبی خواهد افتاد. طرح موردبحث مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما باید زیرساخت‌های لازم را به وجود بیاوریم تا نتایج مدنظر به دست آید.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ما نمی‌توانیم از تمامی ظرفیت‌های صادرات انرژی خود بهره ببریم. باید در هر طرحی که به اجرا می‌گذاریم به این موضوع دقت داشته باشیم و باتوجه‌به این محدودیت انتظارات خود را تنظیم کنیم. طرح‌هایی مانند گواهی سپردهٔ کالایی نفتی می‌توانند در حل‌وفصل امور مؤثر باشند؛ اما اگر می‌خواهیم نتایج مثبت این طرح را در کشور شاهد باشیم باید دست به اصلاحات اساسی بزنیم.

وی افزود: لازم است شرایط کسب‌وکار کشور به‌طورکلی بهبود پیدا کند و کم‌کم به سمت واقعی‌سازی قیمت انرژی گام برداریم. باید به افزایش راندمان نیروگاه‌ها بپردازیم و صادرات انرژی را رونق ببخشیم.

اصلی‌ترین نیاز صنعت نفت، سرمایه‌گذاری است

وی یادآور شد: برای انجام کارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذاری‌ها همین گواهی سپرده کالایی نفتی است. ما سال‌هاست نتوانسته‌ایم در حوزه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری اساسی داشته باشیم و این امر به صنایع لطمه می‌زند. لازم است راهکارهایی اتخاذ کنیم که به جذب سرمایه دست بزنیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: یک مسئله بحث تأمین مالی و کسب سرمایه برای پروژه‌های صنعت نفت و گاز است، یک مسئله، دیگر کاربردهای اوراق گواهی سپرده نفت نظیر امکان وثیقه سازی آن برای کارهای مختلف است. حتی اگر نفت زیر زمین باشد، امکان اعتبارسازی مالی برای آن وجود دارد و می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های اوراق گواهی سپرده نفت به وثیقه سازی آن برای فاینانس، اخذ وام از بانک‌ها اشاره کرد.

وی توضیح داد: قیمت نفت خام ایران نیز از طریق این اوراق مشخص و شفاف خواهد شد. لازم است قیمت‌ها در بورس انرژی واقعی و چکش‌کاری شود تا از این طرح نتیجهٔ لازم را بگیریم. درنظرگرفتن سررسید ۳۶ماهه برای گواهی‌های سپردهٔ نفتی و عدم دریافت هزینهٔ انبارداری در ۱۸ماهه اول و اخذ هزینهٔ اندکی در ۱۸ماهه دوم از جمله ابعاد مثبت طرح موردبحث هستند.

تسویه‌ ریالی گواهی سپردهٔ کالایی

این کارشناس انرژی با اشاره به جنبه‌های مثبت طرح گواهی سپردهٔ کالایی یکی از مهم‌ترین این جنبه‌ها را تسویه‌ها ریالی با قیمت روز ارز دانست و گفت: باید در نظر داشته باشیم که در نهایت این کالا باید تبدیل به ارزش مالی شود و عمدتاً در داخل کشور این اتفاق نمی‌افتد و باید کالا صادر شود.

وی در ادامه افزود: در برخی موارد مصرف‌کنندهٔ این نفت پالایشگاه‌های داخلی هستند که طرح فعلی به‌خوبی جواب می‌دهد. نگرانی‌هایی در میان کارشناسان در ارتباط با برخی سوءاستفاده‌های احتمالی از این طرح وجود دارد که باید در عمل مراقب این موارد باشیم.

لزوم آماده سازی زیر ساخت‌ها برای اجرای طرح گواهی سپرده نفت خام

وی در پایان گفت: به‌طورکلی، بنده کلیت موضوع گواهی سپرده را مبنی بر اینکه اعتبارسازی انجام شود و بازار جدیدی به وجود آید، قبول دارم. اما باید سازوکارهای لازم برای اجرای درست این طرح اندیشیده شود تا در عمل به مشکل نخوریم. باید تمهیداتی بیندیشیم که در نهایت تمام این زنجیره به فروش نفت منجر شود، در غیر این صورت نتیجهٔ مثبتی حاصل نخواهد شد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه