اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سرعت قابل‌توجه تورم در بخش مسکن/ اهمیت ورود واقعی بخش خصوصی به جریان ساخت و ساز

سرعت قابل‌توجه تورم در بخش مسکن/ اهمیت ورود واقعی بخش خصوصی به جریان ساخت و ساز
گرانی مسکن موجب تغییر سبک زندگی در کشور شده و کوچ به مناطق پایین‌تر و حتی جدایی خانوارها در حال تغییر بنیان‌ خانواده بوده و تبدیل به بحرانی اجتماعی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بر اساس آخرین آماری که از افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ منتشر شد، نشان می‌داد که تورم مسکن تا پایان دی‌ماه سال گذشته نزدیک به ۵۴ درصد بود. پس از این آمار اکنون بیش از ۴ ماه است که بانک مرکزی و مرکز آمار، هیچ عدد و رقمی دررابطه‌با تورم حوزه مسکن منتشر نکرد و افزایش قیمت مسکن در کشور با رقم‌های مجهول و تأیید نشده‌ای روبه‌رو هستند.

تورم بیش از ۵۰ درصدی مسکن در سایه عدم انتشار آمار رسمی

بررسی‌های میدانی خبرنگار راه دانا، نشان از این موضوع دارد که قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته، برای مثال در آبان ۱۴۰۱ برای خرید یک‌خانه ۸۰ متری دو خواب تقریباً ده‌ساله در محله نیروی هوایی باید عددی نزدیک به ۴ میلیارد تومان پرداخت می‌شد، حال اینکه امروز در همان محله، برای خرید یک‌خانه تقریباً ده‌ساله فول‌امکانات در این منطقه باید عددی نزدیک به ۶ و نیم میلیارد پرداخت کرد.

درباره همین موضوع بخوانید:
چگونه بانک‌ها به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند؟/ نگاه سرمایه‌داری و تورم، عامل بحران مسکن در کشور

در آبان‌ماه سال گذشته قیمت یک واحد آپارتمان ۹۰ متری ده‌ساله، فول‌امکانات در خیابان آذربایجان ۳ میلیارد تومان بود، اما این روزها میانگین قیمت هر متر خانه در این منطقه حدود ۵۰ میلیون تومان است. البته خانه‌های نوساز بیش از ۶۰ میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند؛ یعنی اکنون پس از گذشت فقط ۶ ماه خانه‌ای با همان امکانات را باید با مبلغی نزدیک به ۵ میلیارد تومان خرید.

قیمت‌ مسکن در تمامی مناطق تهران بسیار بالاست

یک مشاور املاک در منطقه خیابان مطهری دراین‌رابطه به راه دانا، گفت: در حال حاضر قیمت‌ مسکن در تمامی مناطق شهر تهران بسیار بالا است. به همین دلیل خریدوفروش هم به رکود عمیقی رفته است. مالکان تمایل چندانی برای فروش ملک‌های خود ندارد. دلیل این موضوع هم اختلاف قیمت فاحش مناطق مختلف و حتی خانه‌های متفاوت است.

وی ادامه داد: یک واحد آپارتمان ۶۰ متری ۱۷ سال ساخت بازسازی شده در منطقه کریم‌خان ۴ و نیم میلیارد قیمت‌گذاری شده است. درحالی‌که صاحب‌خانه این قیمت را با تخفیف قابل‌توجهی اعمال کرده، همچنان مشتری برای خرید این ملک وجود ندارد.

وی افزود: در بیشتر مناطق شهر تهران برای تعویض خانه و یا خرید خانه نو باید نسبت به سال گذشته بودجه موردنظر را تا حدود ۴۰ درصد افزایش داد. البته قیمت‌های پیشنهادی از سوی صاحب‌خانه‌ها بیش از این ارقام است.

وی تأکید کرد: اگرچه آمار دقیقی از سوی دولت دررابطه‌با افزایش قیمت مسکن اعلام نمی‌شود، اما آنچه که بازار نشان می‌دهد این است که قیمت ملک در سطح شهر تهران روزبه‌روز در حال افزایش است و با سرعت قابل‌توجهی تورم بخش مسکن ادامه دارد.

اهمیت ورود واقعی بخش خصوصی به جریان ساخت و ساز

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: برای تحقق برنامه‌های ساخت مسکن برای مردم باید بخش خصوصی واقعی وارد میدان شود. دولت باید نقش حامی و رشددهنده داشته باشد و انجام تمامی امور را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه در صورت بالارفتن جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت مسکن، سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود پیدا می‌کنند، گفت: مسکن حوزه‌ای است که  برای سرمایه‌گذاران خواب سرمایه دارد، در کمترین حالت دو یا سه سال طول می‌کشد تا سرمایه وارد شده به حوزه ساخت مسکن به سرمایه‌گذار بازگردد. در نتیجه دولت باید به وظایف حمایتی خود در این زمینه عمل کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اینکه برای حل مشکل مسکن در کشور یک سامانه طراحی می‌کنند و مردم در آن سامانه ثبت‌نام کنند تأثیری در حل چالش‌های حوزه مسکن ندارد. مسکن مانند تمامی بازارها به عرضه و تقاضا  بستگی دارد؛ اما در سال‌های اخیر شاهد کاهش عرضه و افزایش تقاضا در حوزه مسکن هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشوق‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به حوزه مسکن و تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در این حوزه مسکن یکی از مواردی است که دولت باید به آن توجه جدی داشته باشد.

مسکن موجب تغییر ساختار خانواده و بحران در اجتماع شده است

به گزارش راه دانا، گرانی مسکن این روزها موجب تغییر سبک زندگی در خانوارهای ضعیف و به‌خصوص کارگری کشور شده و کوچ به مناطق پایین‌تر و حتی زندگی جداگانه سرپرست خانوار و یا اجاره کانکس و بازگشت به خانه پدری و... در حال تغییر بنیان‌ خانواده‌ها بوده و تبدیل به بحرانی اقتصادی شده که تبعات بسیار زیاد اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
نظر کارشناسان مسکن درباره دریافت مالیات از معاملات مکرر مسکن

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه