اخبار داغ

نحوه دریافت رایگان کد رهگیری اجاره از طریق سامانه amlak.mrud.ir

نحوه دریافت رایگان کد رهگیری اجاره از طریق سامانه amlak.mrud.ir
وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور، امکان دریافت کد رهگیری قراردادهای اجاره را برای موجران و مستاجران به صورت رایگان فراهم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از سال ۸۷ دولت برای به دست آوردن آمار دقیقی در حوزه مسکن، ثبت تمام معاملات مسکن را به صورت هوشمند تغییر داد و از آن سال قراردادهای دست‌نویس بی‌اعتبار شدند! براین اساس از آن تاریخ، تمامی خریداران و فروشندگان موظف‌ شدند تا با ارائه مدارک به یک مشاور املاک، از طریق «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» مشخصات ملک خود را ثبت کنند.

در بخشنامه دولت ذکر شد که تمامی مشاورین املاک الزام به ثبت تمام معاملات ملکی قولنامه ای خود اعم از ثبت قرار داد های خرید و فروش املاک و رهن و اجاره ملک را می بایست در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نموده و استعلام مبایعه نامه و کد رهگیری مربوط به ملک را دریافت نمایند.

در واقع کد رهگیری املاک جهت جلوگیری از جرایم معاملات ملکی و اطمینان خاطر بخشیدن به طرفین معامله برای انواع معاملات قولنامه ای اعم از رهن و اجاره، خرید و فروش املاک می باشد که دریافت آن برای تمام قراردادهای ملکی اجباری بوده و به هیچ وجه اقدام به دریافت این کد اختیاری نمی باشد.

 برای دریافت این کد لازم بود که حتما به مشاورین املاک مراجعه شود، که اکنون امکان دریافت کد رهگیری اجاره از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور فراهم شده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه به نشانی amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن (نسخه آزمایشی)» مراجعه و به طور رایگان نسبت به دریافت کدرهگیری اقدام نمایند.

در این سامانه، مالکان و مستاجران می‌توانند به صورت قانونی و بدون مراجعه به دفتر مشاور املاک اطلاعات قرارداد خود را ثبت و کد رهگیری را به صورت رایگان دریافت کنند. 

لازم به ذکر است؛ ابتدا موجر باید اطلاعات هویتی و ملکی خود را ثبت و سپس موجر نسبت به درج اطلاعات خود اقدام کند. همچنین طبق اطلاعیه صادر شده، ثبت سند ملکی توسط موجر و ثبت قرارداد اجاره هم الزامی است.

در گام اول باید پس از تایید مدارک هویتی برای ورود به سامانه بر روی گزینه ایجاد قرارداد کلیک شود.

پس از آن با ثبت اطلاعات موجر، اطلاعات ملک، مبلغ و تاریخ قرارداد، تعهدات طرفیت، ثبت قبوض و در نهایت ثبت اطلاعات مستاجر، زمینه دریافت کد رهگیری مهیا خواهد شد.

از طرفی، امکان استعلام کد رهگیری قراردادهای اجاره مسکن نیز در این سامانه وجود دارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه