اخبار داغ

سنگدوینی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

مشکل قیمت کالاهای اساسی با انتزاع وزارت بازرگانی حل نمی‌شود

مشکل قیمت کالاهای اساسی با انتزاع وزارت بازرگانی حل نمی‌شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تشکیل وزارتخانه جدید سرآغاز مشکلات بعدی است، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی به معنای افزایش واردات خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، به عقیده مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی بهترین کاری که در شرایط فعلی می‌توانیم انجام دهیم این است که زنجیره تأمین و توزیع کالاها به طور کامل به یک وزیر مشخص سپرده شود و در بحث کالاهای اساسی و فرآورده‌های حاصل از این کالاها به‌جای تعدد مسئولیت بین تولید و توزیع در بین وزارت صمت و کشاورزی باید کلیه زنجیره تولید و توزیع کالاهای اساسی و فرآورده‌های آن به وزیر جهاد کشاورزی تفویض شود.

قانون تمرکز از دیدگاه مخالفان و موافقان وجود وزارت بازرگانی

اجرای کامل قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی باید در دستور کار قرار داده شود و ترک فعل در این زمینه موجب بروز مشکلات فعلی شده است. این مسائل با تشکیل وزارت بازرگانی حل نخواهد شد، بلکه تشکیل یک وزارتخانه جدید بر وخامت شرایط می‌افزاید.

مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی با استناد به نتیجه بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام می‌کنند که وحدت مدیریت تولید و تجارت به نفع کشور است و این رویکرد به بهبود شرایط تولیدات ملی ما در بازارهای جهانی می‌انجامد. به عقیده این افراد تعدد مسئولیت‌ها در این امور به تقابل سیاست‌ها منجر می‌شود و حاصلی جز ضربه به تولید ملی نخواهد داشت.

آیا تشکیل وزارت بازرگانی می‌تواند به حل مشکلات فعلی کشور منجر شود؟

رمضان علی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این سؤال که آیا تشکیل وزارت بازرگانی می‌تواند به حل مشکلات فعلی کشور منجر شود، به راه دانا اظهار کرد: واقعیت این است که مشکل اصلی ما مربوط به ساختار نیست، بلکه به وجود یا عدم وجود انسجام در مدیریت مربوط است. ما در دولت‌های قبلی این موضوع را نداشته‌ایم و به همین خاطر شاهد بروز مشکلاتی بوده‌ایم.

وی افزود: دولت سیزدهم امیدی در خصوص ایجاد انسجام در مدیریت کشور ایجاد کرد. به‌گونه‌ای که دستگاه اجرایی ما با سایر قوا در کشور اختلاف اجرایی و مدیریتی ندارد. ما طی یک سال گذشته انسجام خوبی در حوزه مدیریت کلان کشور داشته‌ایم. این می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ما باید به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت کنیم. اگر در این بخش موفق عمل کنیم بسیاری از مسائل کشور حل می‌شود و وضعیت معیشتی مردم تغییر خواهد کرد. در این شرایط تغییر ساختارها و ایجاد وزارتخانه جدید کارساز نخواهد بود. البته این را هم باید قبول کنیم که وزارت صمت دخالت زیادی در امور مختلف دارد و باید این موضوع حل‌وفصل شود. اگر این وزارتخانه به مرکزی برای تعیین هیئت‌مدیره شرکت‌های مختلف تبدیل شود از وظایف خودش بازمی‌ماند.

وی تأکید کرد: باید این وزارتخانه نقش تنظیمی برعهده داشته باشد و به‌جای برعهده گرفتن نقش‌های مدیریتی به سمت تعیین سیاست‌گذاری‌های کلان حرکت کند و عهده‌دار وظایف نظارتی شود.

باید به سمت تغییر رویه‌ها و سیاست‌ها در چارچوب ساختارهای فعلی حرکت کنیم

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌جای اینکه به فکر تأسیس وزارتخانه جدید باشیم باید به سمت تغییر رویه‌ها و سیاست‌ها در چارچوب ساختارهای فعلی حرکت کنیم. باید افراد توانمند برای اداره امور کلان کشور انتخاب شوند. در شرایط نیمه بحرانی کشور که هنوز نتوانسته‌ایم تحریم‌ها را به‌صورت کامل خنثی کنیم، تشکیل وزارتخانه جدید سرآغاز مشکلات بعدی خواهد بود.

وی تصریح کرد: تشکیل وزارتخانه جدید امر خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز معطل خواهد کرد؛ کمااینکه تشکیل وزارت بازرگانی به معنای افزایش واردات نیز خواهد بود. باید در مورد اینکه چه کسی وزیر شود، تصمیم بگیریم و بسیاری از مسائل دیگر مربوط به آن را سامان دهیم.

وی توضیح داد: راهکار این است که در ساختارهای فعلی به افراد اختیارات لازم را بدهیم تا بتوانند کارها را پیش ببرند. به طور مثال، اگر معاون وزیر صمت عهده‌دار مسائل بازرگانی است، باید اختیارات لازم در حد وزیر بازرگانی به او داده شود. انتخاب معاونین توانمند و دادن اختیارات به آنها کارساز خواهد بود و نیازی به تشکیل وزارتخانه جدید نیست. اما اگر وزیر صمت بخواهد تمام امور را به‌تنهایی مدیریت کند، مشکلات بروز می‌کند.

اجرای صحیح و کامل قوانین موجود می‌تواند راهگشا باشد

سنگدوینی درباره قانون تمرکز بخش کشاورزی در وزارت جهاد گفت: اجرای صحیح و کامل قوانین موجود می‌تواند راهگشا باشد. دستگاه‌های نظارتی فقط باید وظایف نظارتی خود را انجام دهند و در کار دستگاه‌ها برای اجرای قوانین دخالتی نداشته باشند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: تغییرات در ساختارهای موجود باید با بررسی‌های دقیق و کارشناسانه انجام شود. به طور مثال، نباید مسئولان در خصوص جداسازی شهرها از یکدیگر به‌راحتی وعده بدهند. تغییر مرزبندی‌های داخلی هزینه‌هایی دارد که باید به‌دقت بررسی شود. در خصوص تشکیل وزارتخانه جدید نیز همین مسئله صادق است. در شرایط فعلی نباید به سمت ایجاد هزینه‌های بیشتر گام برداریم، بلکه باید تلاش کنیم در چارچوب ساختارهای فعلی مشکلات را حل کنیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه