اخبار داغ

پایان انتظار ۲۲ساله تبریزی‌ها/راه‌آهن «تبریز-میانه» افتتاح می‌شود

پایان انتظار ۲۲ساله تبریزی‌ها/راه‌آهن «تبریز-میانه» افتتاح می‌شود
تبریز- راه آهن تبریز- میانه که ۲۲ سال از کلنگ زنی آن سپری می‌شود، اکنون به اتمام رسیده و طی هفته جاری با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال ۱۳۷۹ مهم‌ترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز توسط وزیر راه دولت وقت کلنگ زنی شد، اما این پروژه چندین رئیس جمهور و دولت مختلف را به خود دید و بعد از گذشت سال‌ها هنوز تکمیل نشده است.

این پروژه قرار بود تا نهایت بعد از چند سال تکمیل شود، آن سال‌ها بسیاری از تبریزی‌های ساکن تهران از کلنگ زنی این پروژه خوشحال بودند چراکه مسیر خسته کننده و ۱۲ ساعته تهران تا تبریز با قطار در ۷ ساعت طی می‌شد، ۸ وزیر راه و ۴ رئیس جمهوری در خصوص این پروژه وعده داده بودند اما افتتاح این پروژه به عمر کاری آنها قد نداد.

۴ آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که رئیس جمهور دولت گذشته در سفر به تبریز پروژه راه‌آهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستان‌آباد افتتاح کرد. افتتاحی که نتیجه‌ای نداشت و نمی‌شد قطارها در مسیر تردد کنند چراکه محور ریلی بن بست بود.

اکنون ۲۲ سال از آن روزها گذشته است و بنابه گفته مسئولین پنجشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور دولت سیزدهم بالاخره افتتاح می‌شود و اکنون باید منتظر بمانیم تا ایستگاه خاوران به راه‌آهن تبریز متصل شود.

افتتاح ابر پروژه ریلی «میانه- بستان آباد- تبریز» می‌تواند انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند و تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نیست، با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه می‌تواند زمینه ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابجایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله‌های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.

این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون از ۱۰ تا گاهی حتی ۱۴ ساعت طول می‌کشد نیز حدود چهار تا پنج ساعت کاهش می‌دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه‌جویی ۱.۵ میلیارد لیتر در مصرف سوخت می‌شود.

پروژه راه‌آهن تبریز- میانه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع شده است و راه‌آهن ۲ خطه میانه- بستان‌آباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

پروژه خط آهن و ایستگاه‌های بستان آباد و خاوران در سفر استانی ۱۲ خرداد حجت الاسلام رئیسی به آذربایجان شرقی از اعتبار ۴۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این استان بدون بهره نماند و ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر را به خود اختصاص و جذب این اعتبار، روند اجرای آن را تسریع داد.

پایان انتظار ۲۲ساله تبریزی‌ها/راه‌آهن «تبریز-میانه» افتتاح می‌شود

بلیط فروشی قطار «تبریز-میانه» از هفته بعد آغاز می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص راه‌آهن تبریز-میانه می‌گوید: در دور اول سفر ریاست جمهوری هدف اصلی این بود که نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان ایجاد شود و قریب به دو هزار پروژه نیمه تمام در استان ما وجود داشت و برخی از لحاظ ابعاد ملی مهم بوده و برخی استانی و شهرستان بودند و ۲۰ سال برای اتمام عادی آنها زمان لازم بود و برخی هم ۲۰ سال بود که ناتمام مانده بودند.

عابدین خرّم ادامه می‌دهد: در سفر خرداد ماه سال گذشته ریاست جمهوری پروژه‌ها در سه قسمت بخش بندی شدند که پروژه‌های ملی با پیشرفت ۷۰ درصد به بالا اولویت‌دار اعلام شدند.

او می‌افزاید: باتوجه به وضعیت که از لحاظ مبلغ تغییر کرده بودند و ارقام بالا بود، با کارشناسی اساسی صورت گرفته، ۱۸۸ پروژه در مقیاس متفاوت مصوب شدند که پروژه راه‌آهن تبریز به میانه هم جزو آنها بود که ۲۲ سال نیمه تمام مانده بود و ۵۵۰ میلیارد تومان برای تأمین بدهی قبلی و هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه لازم بود که زیرساخت‌ها، روسازی‌ها ایستگاه‌ها و کارهای فنی انجام شد و به صورت آزمایشی به راه افتاد و اسفند سال گذشته تمام شده بود و اکنون تکمیل‌تر شد.

او همچنین خاطرنشان می‌کند: پروژه روز افتتاح قطار حرکت کرده و پس از سفر ریاست جمهوری بلیط فروشی انجام می‌شود و چهار ساعت و نیم مسیر تبریز به تهران کاهش می‌یابد و در مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری، فاینانس آن هماهنگ شده تا ایستگاه خاوران به راه‌آهن تبریز متصل شود و حمل مسافر و بار تسهیل شود.

پایان انتظار ۲۲ساله تبریزی‌ها/راه‌آهن «تبریز-میانه» افتتاح می‌شود

بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل محور راه‌آهن «تبریز-میانه» نیاز داریم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: راه‌آهن تبریز به تهران مسیر سهند را دور زده و به میانه متصل شده و از طریق زنجان به تهران می‌رسد، از سوی اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها دو مسیر برای ترانزیت بار مشخص شده که یکی از آنها از تبریز و استان ما رد می‌شود، این راه‌آهن قوس تند داشته و استقبال بین‌المللی برای ترانزیت بار کم‌تر می‌شد؛ بنابراین اتحادیه این کریدور را تعریف کرد تا برای دو خطه کردن و به‌سازی آن اقدام شود.

جبارعلی ذاکری ادامه می‌دهد: این راه‌آهن، تبریز را از طریق بستان‌آباد به میانه متصل می‌کند و بزرگترین مزیت آن، این است که ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر را کاهش داده و سرعت قطار به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ حمل بار توسط راه‌آهن نسبت به جاده اقتصادی‌تر است و مصرف سوخت را یک چهارم الی یک هشتم کاهش می‌دهد و این بزرگترین مزیت آن است.

او خاطرنشان می‌کند: ایستگاه راه‌آهن خاوران، ایستگاه بین راهی مسافرگیری لحاظ شده و تکمیل آن به سمت تبریز در ادامه در دستور کار است که ۱۲ کیلومتر آن در دست احداث بوده و پیمان‌کار آن سر کار است و تکمیل ادامه مسیر بستگی به فاینانسی دارد که از طریق دولت تأمین می‌شود.

او در رابطه با مسافرگیری این مسیر نیز اضافه می‌کند: ایستگاه آماده است و برای مسافرگیری در حال حاضر هیچ‌گونه اعتباری نیاز نیست و برای تکمیل محور بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده و قابل افزایش است که در حال حاضر مسافرگیری، سوختگیری و شارژ آب و برق واگن‌ها تأمین شده است.

ذاکری یادآور می‌شود: راه‌آهن تبریز-بستان آباد- میانه ایمنی و سرعت سفر را افزایش داده و زمان و هزینه سفر را کاهش می‌دهد مخصوصاً در بخش بار که چهار ساعت کاهش یافته و مدت زمان سیر از تبریز به تهران در هشت ساعت انجام می‌شود؛ بنابراین هفته بعد بلیط فروشی انجام می‌شود و در روز افتتاح قطار تبریز به مشهد اعزام می‌شود و از طریق راه‌آهن پیش فروش شده و تعداد محدودی قطار به تدریج به آن افزوده می‌شود.

او با اشاره به دو خطه بودن این مسیر تاکید می‌کند: این مسیر دو خطه است که ۳ کیلومتر هم تونل دارد و بزرگترین تونل آن در مسیر بستان‌آباد تا خاوران است که زیرسازی دوخطه بودن هم آماده شده و سال‌ها است که مسیر تهران تا تبریز یک خطه بود اما اکنون زیرسازی انجام شده و صرفاً روسازی آن مانده است.

او در خصوص اتصال مترو تبریز به ایستگاه راه‌آهن خاوران، ادامه می‌دهد: خط سه مترو تبریز، شمالی جنوبی است که از پایانه مسافربری آغاز و تا فرودگاه امتداد دارد و فاز آخر آن از خاوران به ائل گلی و از ائل گلی به ترمینال تبریز تا ایستگاه راه‌آهن امتداد یافته که همان کمربندی ریلی تبریز است و از حومه شهر رد می‌شود و ارتباطات داخل شهر را به بیرون شهر وصل می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط با اتصال ایستگاه راه‌آهن خاوران به راه‌آهن تبریز، متذکر می‌شود: اگر فاینانس قطعی شود، طی چهار سال راه‌آهن تبریز به خاوران متصل می‌شود و عامل مهم تأمین مالی است که مقدمات آن از طریق مذاکرات با دولت و امضای تفاهم‌نامه با شرکت خصوصی انجام شده و وزارت راه و شهرسازی، تأمین ارز را به بانک مرکزی اعلام کرده است، اما اگر با روند جاری پیش برویم، تکمیل آن ۱۰ سال طول می‌کشد و در این سفر جزو اولویت‌های استان است که مطرح شده و امیدواریم فاینانس آن تأمین شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه