اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جای خالی عقابها بر شانه سینما/ ورود «فسیل» به جمع ۲۰ فیلم پرمخاطب سینما

جای خالی عقابها بر شانه سینما/ ورود «فسیل» به جمع ۲۰ فیلم پرمخاطب سینما
وقتی صحبت از پرفروش ترین فیلم سینمای ایران می شود اگر معیار این انتخاب تعداد تماشاگرانی باشد که این فیلم را بر پرده سینما دیده اند، به نظر می رسد تا سال ها هیچ فیلمی نتواند به گرد پای «عقابها»ی خاچیکیان برسد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همیشه برای مخاطبان سینما آمار پرفروش ترین ها از جذابیت های خاصی برخوردار بوده به نحوی که برخی تماشاگران بر اساس همین آمارها ترغیب می شوند تا به تماشای فیلمی بنشینند و برای آن بلیت تهیه کنند.

در حال حاظر از فیلم سینمایی طنز و کمدی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران یاد می کنند؛ فیلمی که از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته به عنوان فیلم نوروزی اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده و همچنان بر پرده سینماها قرار دارد و تا لحظه نگارش این متن بیش از ۱۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته و بیش از سه میلیون و ۶۶۲ هزار تماشاگر برای دیدن آن بلیت تهیه کرده اند.

سینمایی «فسیل» به نویسندگی حمزه صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان که در سال ۹۹ ساخته شده بود، بنا بر صلاحدید سازندگان و به دلیل کرونا، در تاریخ ذکر شده اکران خود را شروع کرده است؛ فیلمی با بازی بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری، بابک کریمی، سید جواد هاشمی، غلامرضا نیکخواه، امید روحانی و سمانه منیری در روزهایی که تماشاگران کمتر به سینما می روند، با استقبال آنها مواجه شده است.

داستان «فسیل» درباره سه دوست به نام های اسی، سعید و صفا است که گروهی موسیقی به نام بلک داگز تشکیل داده اند. ماجرا در زمان پیش از انقلاب می گذرد؛ اسی به دنبال اجرا جلوی شاه است و صفا با سرودن ترانه‌های اعتراضی سعی می‌کند، محبوبیتی بین مردم کسب کند ولی به خاطر ترانه‌ای اعتراضی، به زندان ساواک می‌افتد. اسی که قرار بود برای شاه بخواند طی تصادفی به کما می‌رود و ۱۰ سال بعد به هوش می‌آید. او متوجه می‌شود که شاه فرار کرده، انقلاب شده و فرنگیس، نامزدش، ازدواج کرده و سعید عضو کمیته مردمی انقلاب و صفا به سازمان مجاهدین خلق پیوسته است.

اسی به سراغ فرنگیس می‌رود و متوجه می‌شود که او طلاق گرفته، پس او را از پدرش خواستگاری کرده و با او ازدواج می‌کند. در شب عروسی اسی، بین صفا و سعید که در دو گروه مقابل هم قرار دارند، درگیری صورت می‌گیرد و به سبب آن باز هم اسی به کما رفته و در دهه ۸۰ شمسی، چشم باز می‌کند.

 البته اساسا آمار فروش فیلم ها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و اینکه فیلمی لقب پرفروش ترین فیلم سینمای ایران را کسب کند، عوامل مختلفی در آن دخیل هستند؛ از قیمت بلیت فیلم در آن سال، تعداد تماشاگران یک فیلم تا بحث اکران نخست و اکران های فیلم در سال های متوالی و حتی فروش فیلم در کشورهای مختلف که به میزان فروش نهایی فیلم کمک خواهد کرد.

فیلم سینمایی «فسیل» به لطف بلیت ۶۰ هزارتومانی و صرفا با سه میلیون و ۶۶۰ هزار تماشاگر این عنوان را بدست آورده و اگر معیار ما برای «پرفروش ترین فیلم سینما» تعداد مخاطبان آن باشد، فیلمی مانند «اخراجی ها۲» که در نوروز ۸۸ بر پرده سینماها رفته با بیش از ۵ میلیون مخاطب اگر امسال و به جای «فسیل» به نمایش در می آمد، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان می فروخت.​​​​

گاها برخی فیلم ها در تعداد سال های متوالی و به دلیل استقبال تماشاگران بر روی پرده اکران و سالن های سینما باقی می ماندند؛ به عنوان مثال فیلم سینمایی «عقاب ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و با بازی به یاد ماندنی سعید راد و جمشید هاشم پور که اکران نخست خود را در سال ۱۳۶۴ اغاز کرد به دلیل استقبال تماشاگران از این فیلم، تا سال ۱۳۸۵ نیز به بلیط فروشی خود ادامه داده است و یا فیلم «کانی مانگا» به کارگردانی سیف الله داد که در سال ۱۳۶۶ اکران خود را آغاز کرد، به مدت ۱۵ سال بر روی پرده سینماها بوده است.

با این تفاسیر اگر تعداد تماشاگران را معیار واقعی تری برای لقب «پرفروش ترین فیلم سینما» در نظر بگیریم، فیلم سینمایی «عقاب ها» با ۸.۶ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۶۰، فیلم افعی با ۶.۳ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۷۰، فیلم «اخراجی ها ۲» با ۵.۳ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۸۰ و در آخر فیلم «هزارپا» با ۴.۲ میلیون نفر بیننده به عنوان پربیننده ترین فیلم دهه ۹۰ جزء فیلم های رکورد دار سینمای ایران به شمار می آیند.

ورود «فسیل» به جمع ۲۰ فیلم پرمخاطب سینما

حالا فیلم سینمایی «فسیل» با بیش از سه میلیون و ۶۶۲ هزار تماشاگر توانسته به جدول ۲۰ فیلم پرمخاطب بعد از انقلاب راه پیدا کند و در حال حاضر جایگاه شانزدهم را از آن خود کند که با توجه به ادامه فروش این فیلم، شاید دو سه پله ای رتبه این فیلم به لحاظ تماشاگر تغییر کند.

ردیف

نام فیلم

تعداد تماشاگر

۱

عقاب ها

۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر
۲

کانی مانگا

۵ میلیون و ۹۷۴ هزار نفر
۳

بگذار زندگی کنم

۵ میلیون و ۴۳۷ هزار نفر
۴

اخراجی ها ۲

۵ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر

۵

گذرگاه

۴ میلیون و ۷۲۷ هزار نفر
۶

تاراج

۴ میلیون و ۶۳۶ هزار نفر
۷

اجاره نشین ها

۴ میلیون و ۵۷۴ هزار نفر
۸

عروس

۴ میلیون و ۴۲۳ هزار نفر
۹

آدم برفی

۴ میلیون و ۳۵۱ هزار نفر
۱۰

خواستگاری

۴ میلیون و ۳۳۹ هزار نفر
۱۱

کلاه قرمزی و پسرخاله

۴ میلیون و ۳۰۱ هزار نفر
۱۲

هزارپا

۴ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر
۱۳

یوزپلنگ

۳ میلیون و ۸۳۶ هزار نفر
۱۴

دزد عروسک ها

۳ میلیون و ۷۲۲ هزار نفر
۱۵

تشکیلات

۳ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر
۱۶

فسیل

۳ میلیون و ۶۶۲ هزار نفر
۱۷

افعی

۳ میلیون و ۶۴۹ هزار نفر
۱۸

مرد عوضی

۳ میلیون و ۶۰۹ هزار نفر
۱۹

دادشاه

۳ میلیون و ۴۹۹ هزار نفر
۲۰

هراس

۳ میلیون و ۴۳۲ هزار نفر

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه