اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

ایرادات هوشمندسازی یا کمبود سهمیه آرد؟/ مردم در صف‌های طولانی و ادعای کاهش سهمیه آرد نانوایان

ایرادات هوشمندسازی یا کمبود سهمیه آرد؟/ مردم در صف‌های طولانی و ادعای کاهش سهمیه آرد نانوایان
تأمین نان در کشور همچنان با چالش‌هایی مواجه است، مردم با صف‌های طولانی در واحدهای نانوایی روبه‌رو هستند و برخی از نانوایان مدعی کاهش سهمیه آرد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در چند ماه اخیر، صف‌های طولانی در نانوایی‌ها با افزایش تعداد مشتریان، به مشکلی جدی برای شهروندان تبدیل شده است. با وجود شرایط مساعد تولید و ذخایر گندم، به‌منظور کاهش تخلفات، انتظار می‌رفت که اعلام شرایط مساعد تولید و اجرای هوشمندسازی نان، باعث افزایش عرضه آن شود، درحالی‌که مشاهدات نشان می‌دهند ساعت پخت در بسیاری از نانوایی‌های محلی کاهش‌یافته است.

کمک‌هزینه پرداختی دولت به نانوایی‌ها تقریباً سه برابر شد

باتوجه‌به بررسی‌های میدانی، بسیاری از نانوایی‌ها نان را در بسته‌های مختلف انباشت و به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها می‌دهند که منجر به صف‌های طولانی شده است. در فاز دوم طرح هوشمندسازی، کمک‌هزینه پرداختی دولت به نانوایی‌ها از اردیبهشت‌ماه سال گذشته معادل ۱۵ درصد بود. اما از ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ به ۳۰ درصد و از تیرماه امسال به ۴۰ درصد رسیده است.

همچنین، سهمیه آرد نانوایان که تا پایان بهمن سال گذشته ثابت بود، اکنون شناور شده است. این بدان معناست که هر نانوایی بر مبنای عملکرد ثبت شده بر روی کارت‌خوان‌های هوشمند، آرد یارانه‌ای دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نان و دارو در صدر شکایات مردمی/ کم، گران و اجباری فروشی تخلفاتی که تمامی ندارند

با این روش، هر نانوایی می‌تواند به میزان پخت و فروش نان در دوره قبل به‌علاوه تا ۱۰ درصد بیشتر هم برای دوره جدید، آرد یارانه‌ای دریافت کند. اگر یک نانوایی تمام آرد یارانه‌ای را که در دوره قبل دریافت کرده، به نان تبدیل نکند، به همان میزان آرد کمتری دریافت می‌کند.

حال اینکه با وجود اذعان مسئولان مبنی بر ذخایر مطلوب گندم در سیلوها و شرایط مساعد تولید، باید با اعمال نظارت بیشتر از تخلفات واحدهای نانوایی جلوگیری شود تا شاهد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها نباشیم. همچنین، اجرای هوشمندسازی نان به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های افزایش عرضه آن، باید به شکلی باشد که این مشکل را برطرف کند.

برای مثال، نانوایی‌ها باید ملزم به تولید نان به‌صورت فراورده‌های نانوایی شده و بسته‌بندی شده باشند تا انباشت نان‌های تازه در نانوایی‌ها کاهش یابد.

افزایش نظارت، کلید ازمیان‌رفتن صف‌های طولانی در نانوایی‌ها

همچنین، برای جلوگیری از تخلفات واحدهای نانوایی، نظارت بیشتری باید بر روی آن‌ها اعمال شود و تخلفات متقابل بین مشتریان و نانوایی‌ها باید موردتوجه قرار گیرد. در این راستا، تشویق مشتریان به استفاده از سامانه کارت‌خوان هوشمند و ثبت خرید خود در آن، می‌تواند به کاهش تخلفات و افزایش شفافیت در فرایند توزیع نان کمک کند.

به‌طورکلی، باید به شیوه‌هایی فکر کرد که باعث افزایش عرضه نان شود و همچنین تخلفات و تناقضات در فرایند توزیع آن کاهش یابد. در این راستا، هوشمندسازی نان و نظارت بیشتری بر روی نانوایی‌ها و مشتریان، قدم‌های مثبتی در جهت رفع این مشکلات است.

ادعای نانوایان در زمینه کمبود آرد بر خلاف اعلام مسئولان است

به  گزارش راه دانا، به نظر می‌رسد که وضعیت تأمین آرد و نان در ایران همچنان با چالش‌هایی روبروست. از یک سو، مردم با صف‌های طولانی و کمبود نان در واحدهای نانوایی مواجه هستند، درحالی‌که این واحدها به کاهش سهمیه آرد اشاره می‌کنند.

از سوی دیگر، مسئولان دولتی اعلام می‌کنند که هیچ تغییری در اختصاص سهمیه آرد به واحدهای نانوایی ایجاد نشده و آرد موردنیاز در انبارها موجود است.

نانوایی و بر مبنای آمار استخراجی آرد را تحویل می‌گیرند

عطا اله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در پیگیری‌های قبلی درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرده بود: هوشمندسازی آرد و نان در واقعی شدن میزان سهمیه آرد واحد‌های نانوایی به کمک دولت آمده و افزود: با اجرای هوشمندسازی کارت‌خوان‌ها، واحد‌های نانوایی و بر مبنای آمار استخراجی از محل این طرح، سهمیه آرد می‌گیرند؛ اما به‌طورکلی، اجرای این طرح ایراداتی دارد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با تأکید بر واقعی شدن قیمت آرد، ادامه داد: با واقعی شدن نرخ نان از ریزش و هدررفت آرد و گندم تا حد زیادی جلوگیری شده است.

وی به بیان اینکه کمبودی در تأمین و عرضه آرد به واحد‌های نانوایی وجود ندارد از دستگاه‌های مسئول و نظارتی خواست تا پاسخگویی چرایی تعطیلی و کاهش ساعات کاری واحد‌های نانوایی به بهانه کمبود آرد باشند.

بیشترین شکایات مردم از نانوایی‌ها

به گزارش راه دانا؛ بیشترین شکایت مردم این روزها از نانوایی‌ها به صف نانوایی‌ها و طولانی‌تر و شلوغ‌تر شدن آن بر می‌گردد. در گزارش‌ها مردم از نانوایی‌ها آمده است: اغلب ‌نانوایی‌ها وزن چانه‌های نان را سبک‌تر کرده‌اند، نانوایی‌ها به‌اندازه مردم از آنها نان می‌خواهند نان ارائه نمی‌کنند و به بهانه‌های مختلف نان کمتری به مردم می‌دهند  نانوایان در برابر تعداد زیادی کارت که بابت نان می‌کشند به مشتری آرد می‌دهند، در بسیاری از موارد هم دیده شده که نانوا کارت بیش از تعدادی که مشتری می‌خواهد می‌کشند به‌جای نان پول مازاد را به شخص بازمی‌گردانند.

برخی نانوایی هم اقدام به فروش اجباری نان کنجدی و یا کره‌ای می‌کنند و می‌گویند پخت نان ساده ندارند.  دل‌بخواهی بودن زمان پخت هم مشکل دیگری است که مردم را می‌آزارد و بسیاری از نانوایان هرزمان که اراده می‌کنند به بهانه تمام‌شدن آرد و خمیر نانوایی را تعطیل می‌کنند. کیفیت پخت هم یکی دیگر از مشکلات است که هر بار مردم اعتراض می‌کنند در پاسخ می‌گویند که کیفیت آرد پایین است.

در نهایت باتوجه‌به این موضوع که عده‌ای از نانوایان با اقدام به عدم پخت، سهمیه روزانه آرد دریافتی را به شیرینی‌فروشی‌ها و یا سایر صنایع می‌فروشند و یا به‌جای پخت تمام روز فقط ساعات خاصی را پخت می‌کنند که این موضوع موجب افزایش انتظار مردم برای دریافت نان شده، مردم رسیدگی به این موضوع و افزایش نظارت را به‌عنوان مطالبه‌ای عمومی از دولت مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

سامانه‌های نظارتی و بازرسی در خواب خرگوشی/ فشار سودجویان بر عموم مردم در سایه کم‌کاری ناظران

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه