اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد ریزش‌های اخیر بازار سرمایه/ بورس؛ چشم انتظار تعیین تکلیف نرخ خوراک سوخت

صفر تا صد ریزش‌های اخیر بازار سرمایه/ بورس؛ چشم انتظار تعیین تکلیف نرخ خوراک سوخت
طی هفته‌های اخیر پس از افزایش نرخ خوراک سوخت صنایع و پالایشگاه‌ها، بازار بورس یک روز خوش ندید، تا جایی که کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران هنوز منتظر تغییر این تصمیم برای برگشت اعتماد و سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پایین‌بودن ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده وجود ترس در معامله‌گران بازار سرمایه است و نتیجه آن نیز تداوم رکود در بورس خواهد بود. به نظر می‌رسد بازار در یاس و رکود به سر می‌برد؛ بنابراین نیروی صعودی در بازار غایب است و بازار برای صعود به نیروی جدیدی نیاز دارد.

سایه بی اعتمادی بر بازار سرمایه

معاملات این هفته در بازار سهام با وجود اینکه با افزایش تقاضا و بهبود عملکرد شاخص‌های بورسی همراه بود و در نهایت نیز موجب شد تا بازار سهام دو روز سبز را به پایان رساند؛ اما هنوز ترس از معاملات در فعالان دیده می‌شود.

کمیسیون اقتصادی مجلس در روزهای اخیر در نامه‌ای، از رئیس مجلس خواستار لغو دستور دولت در زمینه نرخ خوراک ۷ هزارتومانی صنایع و پالایشگاه‌ها شده است.

بیشتر بخوانید:

چرا بازار سرمایه با افت‌و‌خیز‌های بزرگ مواجه می‌شود؟

کمیسیون اقتصادی خواستار کاهش قیمت خوراک سوخت صنایع شد

این در حالی است که این قانون با تصویب مجلس در بودجه ۱۴۰۲، طبق بند ۳ تبصره ۱۴ بودجه، دولت باید ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از توزیع نرخ خوراک به صنایع، درآمدزایی داشته باشد، بررسی‌ها نشان می‌دهد با نرخ قبلی یعنی همان سقف ۵ هزارتومانی، دولت برای تأمین این تکلیف قانونی با کسری ۸۰ هزار میلیاردتومانی مواجه است. یعنی دولت برای جبران کسری بودجه خود باید نرخ خوراک را از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش دهد که همین موضوع موجب منفی‌شدن بورس در سه هفته اخیر شده بود.

رشد بورس به بازنگری کلی در سیاست‌های اتخاذ شده نیاز دارد

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه، درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: در شرایطی که تصمیمات دولت به‌شدت بر اعتماد سرمایه‌گذاران و فضای اقتصادی کشور اثر گذاشته است، تزریق منابع به‌تنهایی کافی نیست و برای بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار، نیاز به بازنگری کلی در سیاست‌های اتخاذ شده و افشای آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه روند معاملات در بازار سرمایه چندان قوی نیست و ترس و احتیاط در رفتار فعالان بازار مشاهده می‌شود، اما انتشار صورت‌های مالی و برگزاری مجامع توانسته‌اند پس از فروکش‌کردن نسبی شوک‌های منفی، اثر مثبت خود را بر بسیاری از سهام بگذارند.

دولت باید تکلیف خود را روشن کند

گلستانی با اشاره به صحبت‌های رئیس قوه قضاییه و نامه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لغو نرخ خوراک ۷ هزارتومانی، تأکید کرد که دولت باید تکلیف خود را با مسائل مختلف روشن کند و راهکار خود را برای تأمین درآمد ۲۷۵ هزارمیلیاردی فروش خوراک گاز به صنایع پالایشی، راهکار خود را اعلام کند وگرنه تنها برداشت سرمایه‌گذاران از این اقدام این خواهد بو که دولت با افزایش قیمت، تنها به دنبال اجرای قانون مجلس برای رفع کسری بودجه است.

وی در پایان افزود: مجلس برای دولت در بودجه ۱۴۰۲ یک تکلیف ایجاد کرده و دولت نیز در راستای اجرای این تکلیف نرخ خوراک را افزایش داده است و حالا مجلس به دنبال لغو این تصمیم خودش است؛ بنابراین، باید دید که پایان این موضوع به کجا ختم می‌شود تا بتوانیم آینده بازار سرمایه را متصور شویم.

بیشتر بخوانید:

شاخص کل بازار سرمایه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است/ نحوه صحیح سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه