اخبار داغ

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

سال هاست که از تبیین اصل عفاف و حجاب غفلت کرده ایم

سال هاست که از تبیین اصل عفاف و حجاب غفلت کرده ایم
فرشته روح افزا فعال حوزه زنان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هر چه قدر که بودن قانون حجاب نیاز و ضروری است، از آن طرف تبیین و صحبت کردن با جوانان مهم تر به نظر می رسد که به عقیده من سال هاست دستگاه های فرهنگی از این امر مهم غفلت کرده اند.

فرشته روح افزا عضو هیات علمی دانشگاه تهران و فعال حوزه زنان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص ماجرای حجاب و نقش حاکمیت و دولت در این باره که چگونه باید با بدحجابی مقابله کرد، گفت: موضوع حجاب قبل از اینکه موضوع قانونی کشور ما باشد، موضوعی شرعی است چون ما کشوری مسلمانیم و خود را مقید به انجام دادن دستورات خدا می دانیم و حجاب نیز یکی از این دستورات و واجبات است. در آیات فراوانی به این موضوع اشاره شده و فقط هم بحث حد پوشش نیست؛ بلکه ماجرای حجاب از نگاه کردن مردان و زنان شروع شده، درباره طرز صحبت کردن زنان آیه داریم که به گونه ای صحبت نکنید که دل بیماری تحت تاثیر قرار بگیرد، حتی قرآن به نوع راه رفتان زنان و دختران هم اشاراتی داشته که با تبرج راه نروید. درباره اختلاط زن و مرد با یکدیگر اشاره شده و همه این ها لایه های درونی حجاب است که معمولا کمتر به آنها پرداخته می شود و البته لایه های بیرونی حجاب نیز که در آیات سوره نور و احزاب آمده است. پس در خصوص موضوع حجاب ما دستورات قرآنی صریح و جامعی داریم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه ما بخواهیم درباره اصول حکمرانی، قانون گذاری و شیوه های دستگاه های اجرایی و نظارتی دولتی در این باره صحبت کنیم، باید بدانیم که خداوند دستور حجاب را برای رشد و تعالی بشر امر کرده و این موضوع نیز به مانند سایر اوامر الهی برای تعالی و رشد و هدایت آدمی امر شده است و معتقد هستم که پیش از راه اندازی گشت ارشاد و حتی قوانین حجاب، باید ابتدا درباره منافع این موضوع با مردم صحبت شود که اساسا حجاب برای آقایان، برای یک دختر جوان، یک خانم شوهر دار و یک خانم مسن چه منفعتی می تواند داشته باشد؟ رعایت حجاب و اجرا نکردن آن چه منفعت ها و ضررهایی می تواند داشته باشد؟ آیا واقعا استحکام خانواده با بی حجابی به هم می خورد؟ طلاق عاطفی با بی حجابی شکل می گیرد؟ این ها مباحثی است که کمتر به آنها توجه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که اگر زن در یک جامعه ای منحرف شود، آن جامعه به انحراف کشیده خواهد شد، گفت: الان به جای اینکه برخی ها بیایند دختر محجبه مومنه با عفیف جامعه را در اذهان برجسته کنند، درباره لاک سیاه ناخن فلان بازیگر حرف می زنند و در این صورت ببینید که جهت نگاه جامعه از کجا به کجا تغییر خواهد کرد.

روح افزا در ادامه با توضیح اینکه همه دستگاه های فرهنگی موظف اند تا در این خصوص فعالیت کنند، گفت: مشکل ما در خصوص حجاب، بودن و یا نبودن قانون نیست؛ بلکه ما در این سال ها انواع قوانین را داشته ایم، اما کمتر نهاد و سازمانی خود را موظف به اجرای آنها دانسته است. من به شخصه با گشت ارشاد مخالف نیستم، اما تا به حال مسئولان این گشت این دسته بندی را داشته اند که بین آن خانم سلبریتی که بد حجاب است و آن دختری که از سر ناآگاهی حجابش را رعایت نکرده تفاوتی قائل شدیم؟ ما چقدر با جوان دختر و پسر جامعه مان صمیمانه صحبت کرده ایم و پای درد و دل و خواسته هایشان نشسته ایم؟ هر چه قدر که بودن قانون حجاب نیاز و ضروری است، از آن طرف تبیین و صحبت کردن با جوانان مهم تر به نظر می رسد که به عقیده من سال هاست دستگاه های فرهنگی از این امر مهم غفلت کرده اند.

 

مصطفی پورکیانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه