اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

مدت سربازی همچنان در حال بررسی؛ خدمت سربازی ۲۱ ماهه می شود؟

مدت سربازی همچنان در حال بررسی؛ خدمت سربازی ۲۱ ماهه می شود؟
به گفته سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کاهش مدت خدمت سربازی همچنان در حال بررسی است و چنانچه به نتیجه قطعی برسد؛ رسما اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدت زمان خدمت سربازی در ایران یکی از مشغله های فکری جوانان است که طول مدت آن برای بسیاری از مشمولان همیشه سوال بوده است.

از سال ۱۳۹۱ به بعد تغییرات زیادی برای طول مدت سربازی اعمال نشده بود به طوری که مدت زمان خدمت کارکنان وظیفه مامور و امریه سربازی ۲۴ ماه و کمترین مدت زمان سربازی هم مربوط به کارکنان نظام وظیفه در مناطق درگیر بود که در قانون قبلی ۱۸ ماه وضع شده بود؛ اما با توجه به تغییراتی که در سال ۹۹ایجاد شد، کمترین مدت زمان سربازی به ۱۷ ماه تغییر کرد.

در سال ۹۹ تغییراتی در طول زمان خدمت سربازی اتفاق افتاد و بسیاری از مشمولان درگیر این تغییرات شدند. طبق مقرراتی که در آن از مهرماه ۹۹ برای مدت زمان نظام وظیفه وضع شد، مدت زمان سربازی از یکم آذرماه همان سال تغییر کرد.

طول مدت زمان نظام وظیفه برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی، امریه و غیرنظامی ۲۴ ماه، مدت زمان خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق درگیر، بد آب و هوا، مناطق محروم و عملیاتی ۲۱ ماه و مدت زمان خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق امنیتی و درگیر ۱۷ ماه تغییر کرد.

همچنین طول مدت زمان نظام وظیفه برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق عادی، امریه و غیرنظامی ۲۱ ماه، مدت زمان خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق درگیر، بد آب و هوا، مناطق محروم و عملیاتی ۱۸ ماه و مدت زمان خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی و درگیر 17 ماه تغییر کرد.

در اواخر سال گذشته بود که اخباری حاکی از کاهش مدت زمان خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲ به گوش رسید. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۴۰۱ در حاشیه‌ دیدار با سربازان نخبه بیستمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشوری در مرکز آموزش ۰۱ نیروی زمینی ارتش با اشاره به دوران خدمت وظیفه اعلام کرد: در حال بررسی هستیم تا در صورت امکان بتوانیم در سال آینده قدری از طول خدمت سربازی را کاهش دهیم.

بعد از اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ۲۱ فروردین ماه سال جاری امیر غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به خبر کاهش مدت زمان سربازی گفت: «چنین تصمیمی صحت ندارد و تا به این لحظه ستادکل نیروهای مسلح تصمیمی درمورد کاهش مدت خدمت سربازی نگرفته و طبیعی است که وقتی تصمیمی گرفته نشده، چنین موضوعی ابلاغ هم نشده است. انتشار چنین خبرهایی در سطح رسانه‌ها سبب می‌شود تا خدای‌نکرده برخی از مشمولان زمان اعزام خود به سربازی را به تعویق انداخته و وارد غیبت شوند که این موارد می‌تواند مشکلاتی را برای آنان ایجاد کند. این طرح‌ها باید ابتدا به ستادکل نیروهای مسلح ارائه شده و پس از بررسی و رعایت تمام جوانب به تصویب برسد. درصورت تصویب نیز ما حتما آن را از طریق منابع و رسانه‌های رسمی اعلام خواهیم کرد.

بعد از اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد که لایحه اصلاح قانون وظیفه عمومی برای گذراندن مراحل قانونی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

دراین باره محسن پیرهادی نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز چندی پیش در جلسه کمیسیون تلفیق اظهار داشت : در سال‌های اخیر تغییر قانون نظام وظیفه به یکی از مطالبات جدی بخشی از جامعه تبدیل شده بود که در همین راستا در جلسه کمیسیون تلفیق بررسی ماده ۱۰۲ لایحه با عنوان بهینه سازی مدت زمان سربازی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با رای اعضای کمیسیون اولین گام های رسمی برای حرفه ای شدن سربازی از طریق کاهش مدت زمان، جایگزینی سایر عضویت ها و پاره وقت شدن خدمت سربازی برداشته شد؛ ستاد کل نیروهای مسلح موظف شد به منظور دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده بهینه از ظرفیت های ملی، ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد، تعالی، توانمندسازی و افزایش مهارت های آنها نسبت به تدوین ساز و کار بهینه و استحکام بخشی نظام خدمت وظیفه عمومی، نسبت به اصلاح مقررات  ذیربط از جمله کاهش مدت خدمت وظیفه عمومی، کاهش نیاز به سرباز از طریق جایگزینی سایر عضویت ها، کاهش نیاز به خدمت پیوسته سربازی و پاره وقت نمودن خدمت‌سربازی برای بخشی از مشاغل سربازی به همراه الزامات آن، فرهنگ سازی و اقدام و به تصویب فرمانده کل قوا برساند.

کاهش مدت خدمت سربازی همچنان در حال بررسی است

سردار شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این باره اظهار داشت: در حال بررسی کاهش مدت خدمت سربازی هستیم و به نتیجه برسد رسما اعلام خواهیم کرد.

حال انتظار می رود پس از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی مسئولین ذی ربط نسبت به موضوع کاهش قانون وظیفه عمومی به جمع بندی لازم رسیده و نتیجه را به سمع و نظر مشمولان برسانند تا این دسته از افراد جامعه نیز تکلیفشان در این خصوص روشن شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه