اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تأثیر نرم‌افزارهای آموزشی در آموزش حضوری/ شبکه شاد؛ راهی برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید

تأثیر نرم‌افزارهای آموزشی در آموزش حضوری/ شبکه شاد؛ راهی برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید
سامانه دانش آموزی شاد در ابتدا صرفا به عنوان یک پیام رسان برای برقراری ارتباط بین دانش آموزان و معلمان در زمان تعطیلی مدارس تلقی می‌شد، اما اکنون با اضافه شدن امکانات بیشتر در حال تبدیل شدن به مدرسه همراه دانش آموزان است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال تحصیلی جدید با بازگشایی مدارس یکی از مسائل مورد توجه بسیاری از افراد، تأثیر نرم‌افزارهای شاد در آموزش حضوری دانش‌آموزان است، اگرچه این نرم‌افزارها در طی سال‌های گذشته به عنوان ابزارهای آموزشی شناخته شده‌اند، اما اکنون که آموزش به صورت حضوری دنبال می‌شود، تأثیر آنها چگونه خواهد بود؟

تامین زیرساخت های آموزش مجازی یکی از مسائل کلیدی در خصوص شبکه شاد است، در دو سال گذشته، شبکه شاد به عنوان بستر اصلی آموزش مجازی دانش آموزان با مشکلاتی هم همراه بود. ضعف زیرساختی شبکه شاد، کند بودن سرعت، تعاملی نبودن آن و... از مهمترین چالش هایی بود که مدارس با آن مواجه بودند، اما برای سال تحصیلی جدید چه تغییراتی در زیر ساخت های شبکه شاد انجام خواهد شد؟

بازگشایی مدارس  و استفاده دوباره از شبکه شاد می‌تواند تأثیرات متنوعی بر تحصیل دانش‌آموزان داشته باشد، اما تاثیرات و اهمیت این نرم‌افزار به عوامل متعددی اعم از محتوا و اهداف آموزشی تا روش استفاده از آن بستگی دارد.

نرم‌افزار شاد می‌تواند به دانش‌آموزان امکان دسترسی به منابع آموزشی متنوع و تعاملی را فراهم کند. این منابع می‌توانند به بهبود فهم و یادگیری مفاهیم مختلف در دروس کمک کنند. نرم‌افزارهای آموزشی معمولاً تعاملی هستند و امکان ارائه تمرین‌ها، تست‌ها و وظایف مختلف را فراهم می‌کنند. این تعامل‌ها می‌توانند به تعزیز تمرکز دانش‌آموزان و ارتقاء مهارت‌های حل مسائل و تفکر انتقادی کمک کنند.

در واقع نرم‌افزارهای آموزشی معمولاً امکاناتی برای پیگیری عملکرد و پیشرفت دانش‌آموزان دارند. این اطلاعات می‌توانند به معلمان و والدین کمک کنند تا بهترین راهکارها را برای بهبود یادگیری فراهم کنند. نرم‌افزار شاد می‌تواند به دانش‌آموزان انعطاف بیشتری در روند یادگیری خود بدهد. این به این معناست که دانش‌آموزان می‌توانند در هر زمان و در هر مکانی با استفاده از این نرم‌افزار به یادگیری بپردازند. نرم‌افزارهای آموزشی معمولاً محتوای تعاملی و چندرسانه‌ای ارائه می‌کنند که می‌تواند یادگیری را جذاب‌تر کند. این تنوع می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مفاهیم را بهتر درک کرده و در یادگیری مشارکت کنند.

مدارس را با شبکه شاد آغاز خواهیم کرد

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش درخصوص بروزرسانی شبکه شاد و قابلیت های بروز شده این شبکه، میگوید:  قابلیت‌های خوبی در این پلتفرم ایجاد شده که در سال تحصیلی جدید افزایش پیدا کرده است و استفاده از این پلتفرم را حتی بعد از اینکه مدارس ۱۰۰ درصد حضوری شود، ادامه خواهیم داد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶۵ تا ۷۰ درصد دانش آموزان، مهر ماه را با پلتفورم شاد آغاز خواهند کرد و نسخه جدید این پلتفورم که آماده رونمایی است ظرفیت‌های متفاوت‌تر و جذاب‌تر برای دانش آموزان دارد.

وی خاطرنشان کرد: قابلیت‌های خوبی هم در این نسخه جدید برای معلمان ایجاد شده است که از تجارب معلمان سرآمد کشور در جای جای میهن اسلامی استفاده خواهد شد و معلمان توانمندی‌های خود را به کل جامعه می‌توانند عرضه کنند که می‌تواند موجب تحقق توسعه عدالت آموزشی شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با حضوری شدن مدارس فعالیت در این پلتفورم متوقف می‌شود؟ گفت: ما دیگر نمی‌توانیم به گذشته برگردیم چرا که اصلاً برگشت به گذشته متصور نیست و مسیری را که اکنون دنبال می‌کنیم به عنوان بخشی از فرآیند آموزش است و مطمئن باشید که آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد حتی اگر مدارس به صورت کاملاً حضوری هم باشد ادامه خواهد یافت.
وی تاکید کرد: این شبکه جزو ارکان تعلیم و تربیت است و حتی اگر به اجبار هم به کسی بگوییم استفاده نکند استفاده خواهد کرد.

به گزارش دانا؛ راه اندازی شبکه شاد در زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، این امکان را برای آموزش و پرورش فراهم کرده است تا زیرساخت آموزش‌ها در شرایط بحرانی را در فضایی ایمن و ایزوله برای دانش آموزان فراهم کند، اما همواره هر اقدام نوینی از مرحله طراحی تا اجرا با مشکلات و انتقاداتی همراه بوده که امید است با همکاری دستگاه ها و همچنین بهره گیری از تجارب فعلی روز به روز بهره مندی از این شبکه با سهولت بیشتری انجام ‌شود.

به هر حال، موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان بیشتر از همه به ترکیب مناسب نرم‌افزار شاد با رویکردهای تدریس و یادگیری معلمان و تعامل موثر و مداوم میان معلمان، دانش‌آموزان و والدین بستگی دارد. همچنین، لازم است تا تعهد و مدیریت مناسبی برای استفاده از این نرم‌افزار در مدارس و خانه‌ها فراهم شود، تا تاثیر مثبت آن به حداکثر برسد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه