اخبار داغ

احمد حسین فلاحی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

ضعف نظارت و عملکرد سازمان مدارس غیردولتی؛ دلیل گرانی شهریه

ضعف نظارت و عملکرد سازمان مدارس غیردولتی؛ دلیل گرانی شهریه
عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید به مشکلات سیستم آموزشی کشور و موضوع گرانی شهریه مدارس غیر دولتی و ضعف سیستم آموزشی بدون موسسات آموزشی پرداخت.

احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در پاسخ به این سوال که برخی مدارس غیردولتی دولتی هزینه های گزافی را از دانش آموزان می گیرند، اظهار داشت: یکی از دلایل این مشکلات ضعف نظارت بر مدارس غیر دولتی است که بخشی از این مسأله ناشی از عملکرد مدیران سازمان مدارس غیردولتی کشور است و بخشی هم به عدم تمایل مردم به تحصیل در مدارس دولتی است که در سال های گذشته تضعیف شده بود، به همین دلیل در مقطع کنونی توان رقابت با مدارس غیردولتی را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی نظارت کمی بر فعالیت مدارس غیردولتی وجود داشته باشد، مشکلاتی همچون شهریه بالا و اخذ هزینه به دلایل مختلف بروز می کند، افزود: بنابراین برای اصلاح رویه کنونی اگر تغییرات مدیریتی در سازمان های مربوطه نیاز باشد، باید انجام شود و ما در کمیسیون و دولت باید تلاش کنیم به تصویب برنامه های موثر مدارس دولتی قدرت رقابت با مدارس غیر دولتی را پیدا کنند، زیرا تنها در شرایطی که معلمان خوب به مدارس دولتی بروند، امکان رقابت با مدارس غیر دولتی پیدا می کنند.

در حال حاضر زیرساخت های سیستم آموزشی کشور بسیار ضعیف هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت های سیستم آموزشی کشور بسیار ضعیف هستند، گفت: این یک واقعیت است که بخشی از وظایف آموزشی کشور به دوش موسسات آموزشی مانند گاج و سلام و... بوده است و حالا بدون اینکه زیرساخت مدارس کشور تقویت شوند، نمی توان فعالیت موسسات آموزشی را نادیده گرفت زیرا سیستم آموزشی کشور بسیار تضعیف می شود، از این رو باید برنامه مقدونی در این بخش داشت.

فلاحی افزود: در سال های گذشته بخشی از بار سیستم آموزشی به دوش موسسات آموزشی بوده و حالا حذف این موسسات می تواند به آموزش کشور آسیب بزند، زیرا زیرساخت های آموزشی کشور متناسب با تقاضای مدارس نیست.

باید اولویت ما تقویت سیستم آموزشی کشور باشد

عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  باید مراقب تصمیم گیری ها عجولانه بود که سیستم آموزشی کشور تضعیف می کند، گفت: در حال حاضر باید اولویت ما تقویت سیستم آموزشی کشور باشد که بخشی از این موضوع از طریق همکاری و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی امکان پذیر است.

 به گزارش دانا، وزیر آموزش و پرورش پیش از این به مدارس غیر دولتی هشدار داده بود که نباید شهریه های غیرمتعارف بگیرند و حتی مدارس متخلف را هم تهدید به لغو مجوز کرده بود و حالا سیاست تقویت سیستم آموزشی را قرار است با پالایش مدارس غیر دولتی اجرا کند. شاید یکی از مهمترین دلایل ورود وزیر آموزش و پرورش به مدارس غیر دولتی ضعف عملکرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش است و در حال حاضر به جای اینکه کمیته های فعال برای ارزیابی و نظارت مدارس غیر دولتی داشته باشد، همه چیز را محول به خود مدارس و استان ها کرده است. با در نظر گرفتن سهم مدارس غیر دولتی از سیستم آموزشی کشور نمی توان عملکرد ضعیف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش را نادیده گرفت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه