اخبار داغ

آقابزرگی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

قیمت ارز، با حجم نقدینگی کنترل شود/ منشاء افزایش نرخ ارز اقتصادی نیست

قیمت ارز، با حجم نقدینگی کنترل شود/ منشاء افزایش نرخ ارز اقتصادی نیست
یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ثبات اقتصادی کشور، منبع افزایش قیمت ارز در بازار آزاد را سیاسی و ناشی از اخبار منطقه‌ای دانست.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل سبدگردان نیکان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره افزایش قیمت ارز و آثار آن بر بورس و سایر نهادهای اقتصادی اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها در کشور و ارتباط آن با قیمت دلار بیشتر زمینه سیاسی دارد و افزایش قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی، لوازم‌خانگی، لوازم الکترونیک و خودرو بیشتر از افزایش قیمت دلار است.

وی توضیح داد: در ماه‌های اخیر ثبات تا حدی به بازار ارز برگشته و مؤلفه اقتصادی یا اتفاق شاخصی پیش نیامده که موجب کاهش ارزش پول ملی شود که این نشان از این موضوع دارد که رشد قیمت‌ها در اقلام مختلف مصرفی و ارزاق عمومی بیشتر به دلایل فشارهای سیاسی از قیمت دلار پیشی گرفته و این افزایش قیمت‌ها ناشی از انتظارات تورمی است.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی بازار بورس/ بازار سرمایه در منگنه دو متغیر

برای کنترل قیمت ارز، باید حجم نقدینگی کنترل شود

آقابزرگی اشاره کرد: برای کنترل قیمت دلار، باید حجم نقدینگی کنترل شود و این دو پارامتر به طور مداوم و مستمر باید توازن داشته باشند.

وی افزود: اگر حجم نقدینگی و رشد اقتصادی هماهنگ باشند، ثبات یا کاهش قیمت دلار را به‌صورت واقعی و ملموس شاهد خواهیم بود.

افزایش قیمت ارز در بازار آزاد منشأ سیاسی دارد

آقابزرگی با اشاره به اقدامات، اخبار و پالس‌های مثبت ارزی توسط بانک مرکزی به‌منظور کنترل قیمت دلار گفت: این اقدام می‌تواند در انتظارات تورمی مؤثر باشد؛ اما باتوجه‌به عدم تطابق بین کاهش نرخ قیمت کالاهای اساسی و مصرفی و نرخ دلار، این اقدامات در کوتاه‌مدت مؤثر هستند و برای ماندگاری این روند در اقتصاد مردم باید تأثیر آن را در قیمت کالاها حس کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به پیش‌بینی بورس گفت: بورس این روزها به‌نوعی در گرو انتظارات تورمی و اخبار مثبت و منفی منطقه قرار دارد، از همین رو غیرقابل‌پیش‌بینی است و هر خبر مثبت یا منفی منطقه‌ای و داخلی می‌تواند در رشد یا نزول آن مؤثر باشد.

وی در جمع‌بندی گفت: تا زمانی که ساختار و حکمرانی سازمان بورس و نهادهای اقتصادی، مجزا و به‌دور از هر گونه اعمال سیاست دولتی نشود و دولت صرفاً به نقش ناظر مطلق در این نهاد برنگردد طبعاً سایر مؤلفه‌ها نظیر مسائل سیاسی، برون‌مرزی و تصمیمات داخلی می‌تواند بر قیمت ارز و بورس و... مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

آثار منفی تورم در بازار سرمایه، به شکل مثبت دیده می‌شود

رابطه نرخ ارز با بازارهای پولی و مالی/ پذیرش نرخ معاملاتی ارز برای صادرات محورها ارزآور است

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
حاج حسین -> 1402/07/23
پاسخ

قیمت ارز در این دولت بسیار خوب کنترل شده. این نشان از تفکر شایسته دولتمردان است.

ناهید -> 1402/07/23
پاسخ

قیمت ارز رو اگر دولت کنترل نمیکرد الان پیش بینی میکردند روی 90 هزار تومن باشه. بله فرق میکنه کلید دست کی باشه

امیر حقیقی -> 1402/07/23
پاسخ

قیمت ارز دستوری کنترل نمیشه ولی با این حال بلاخره مدتیه دولت سوار بر اقتصاد شده و داره به روش های مناسبی اقتصاد نابود شده در دولت روحانی رو سر و سامان میده