اخبار داغ

میرهاشمی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

رفع ناترازی بنزین با تولید سی‌ان‌جی/ اهمیت توسعه ظرفیت پالایشگاهی

رفع ناترازی بنزین با تولید سی‌ان‌جی/ اهمیت توسعه ظرفیت پالایشگاهی
یک کارشناس انرژی گفت: برای رفع ناترازی بنزین، دو اقدام باید صورت بگیرد؛ قدم اول حرکت به سمت افزایش ظرفیت سی‌ان‌جی و قدم بعدی توسعه ظرفیت پالایشگاهی است.

سید محمد میرهاشمی، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره راهکارها پیشرو برای حل مشکل ناترازی بنزین در شرایطی که تقاضای بنزین در کشورمان افزایشی است اظهار کرد: زمانی مصرف روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین برایمان عدد بزرگی بود، حالا مصرف روزانه بنزین در کشورمان به بالاتر از ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است. تا دو سال پیش حتی در برخی مواقع تا حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز صادرات بنزین هم داشتیم اما حالا برخی مواقع اقدام به واردات بنزین نیز در دستور کار قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته اینکه ما هم‌زمان تولیدکننده و واردکننده بزرگ بنزین باشیم، با یکدیگر منافاتی ندارد. زیرا ممکن است این سیاست برایمان سود بیشتری داشته باشد تا اینکه بنزین تولید داخل را مصرف کنیم. اما این سیاست‌ها باید بادقت مورد بررسی قرار بگیرد. 

برای رفع ناترازی بنزین، دو اقدام کلیدی باید صورت بگیرد

میرهاشمی در مورد افزایش ظرفیت سی‌ان‌جی کشور خاطرنشان کرد: در زمینه رفع ناترازی بنزین، دو اقدام کلیدی باید صورت بگیرد؛ قدم اول حرکت به سمت افزایش ظرفیت سی‌ان‌جی در کشور است که قطعاً این کار به تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پرهیز از خام‌فروشی، با توسعه پتروپالایشگاهی/ حل مشکل ناترازی بنزین با استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فرا سرزمینی

وی ادامه داد: در سیاست‌گذاری‌ها باید نگاه بلندمدت داشته باشیم و فقط شرایط فعلی را نبینیم. مثلاً زمانی که پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی شد، انتقادات زیادی وجود داشت مبنی بر اینکه ما نیاز به این حجم از بنزین نداریم؛ ولی حالا مشاهده می‌کنیم که چه اهمیت بالایی داشت پالایشگاه سازی و امنیت انرژی نیز بسیار کلیدی و مهم است. اگر بنزین تولید نمی‌کردیم،  نمی‌توانستیم در شرایط تحریمی دوام بیاوریم.

وی ادامه داد: قدم دوم توسعه ظرفیت پالایشگاهی است، این پالایشگاه (خلیج‌فارس) ۴۰۰ هزار بشکه در روز خوراک میعانات می‌گیرد و عمدتاً هم بنزین تولید می‌کند، اما حالا بعد از گذشت ۵ سال از زمان راه اندازی این پالایشگاه می‌بینیم که دیگر تولیدات آن جوابگوی نیاز کشور نیست.

این کارشناس انرژی گفت: جمعیت کشور در حال افزایش است و تقاضا هم در حال بالارفتن است. باتوجه‌به این واقعیات باید سیاست‌گذاری داشته باشیم. البته متخصصان امر باید توضیح دهند که چرا میزان مصرف بنزین در کشورمان این طور در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت بسیار بالایی دارد که بفهمیم دلیل افزایش مصرف در کشور چیست. باید از طریق بررسی‌های کارشناسی مشخص کنیم که مصرف بی‌رویه، بازدهی پایین خودروها و عوامل دیگر هر کدام چقدر در این موضوع دخیل هستند.

وی در پایان افزود: امروز موضوع مهمی به نام امنیت انرژی مطرح است. ما نمی‌توانیم وابستگی خودمان را به واردات انرژی بیش از حد بالا ببریم. به طور مثال، در شرایط تحریم اگر خودمان تولیدکننده بنزین نبودیم، با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم و نمی‌توانستیم نیاز کشور را پاسخ دهیم.

ایران از صادر کننده بنزین به واردکننده این محصول تبدیل شد

به گزارش راه دانا؛ شواهد حاکی از این موضوع است که درصورتی‌که چاره‌اندیشی‌های اساسی برای رفع مشکل ناترازی بنزین نداشته باشیم و تقاضا همچنان سیر صعودی داشته باشد، در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

حال اینکه ایران از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در بین صادرکنندگان بنزین حضور داشت اما بالاخره در سال  ۱۴۰۱ صادرات متوقف شد و کارشناسان معتقدند افزایش تولید به‌تنهایی نمی‌تواند جوابگوی مشکلات فعلی کشورمان در حوزه بنزین باشد. به‌زعم آنان، باید مدیریت مصرف در دستور کار قرار بگیرد. در غیر این صورت، هر چقدر تولید افزایش یابد، به موازاتش میزان مصرف هم زیاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور/ رشد 11 درصدی مصرف

ظرفیت پالایشی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم ارتقا یافته است

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه