اخبار داغ

محمد لو در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

لزوم جبران عقب‌افتادگی در استفاده از اقتصاد دریا محور

لزوم جبران عقب‌افتادگی در استفاده از اقتصاد دریا محور
مشاور سازمان بنادر و کشتیرانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: دریا یک ظرفیت استفاده نشده است و لازم است عقب‌افتادگی در اقتصاد دریا محور جبران شود.

حسن بیک محمد لو مشاور سازمان بنادر و کشتیرانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص اهمیت گسترش و ارتقای اقتصاد دریا محور و الزامات آن در ساحل، اظهار کرد؛ مقام معظم رهبری در یک سال گذشته ۴ سخنرانی ویژه دررابطه‌با اقتصاد دریا محور داشتند، اولین بیانات ایشان در شهریورماه گذشته در جلسه هیئت دولت و در آذرماه و در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش دومین سخنرانی، در فروردین‌ماه و در دیدار با جلسه کارگزاران نظام سخنان بعدی و پس از آن در دیدار با مسئولین ناوگروه ۸۶ ارتش در این زمینه سخن گفتند.

اقتصاد دریا محور از دیدگاه مقام معظم رهبری

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از نگاه مقام معظم رهبری به اقتصاد دریا محور توجه کنیم باید گفت: ایشان به دریا به‌عنوان یک ظرفیت استفاده نشده اشاره می‌کنند که این موضوع در بیانیه گام دوم ایشان نیز دیده می‌شود، ایشان در فصل دوم ظرفیت‌های استفاده نشده به اقتصاد دریایی اشاره کردند و تأکید داشتند که حتماً باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود و عدم استفاده از این ظرفیت را با یک دیدگاه تاریخی پیوند زدند که استفاده‌نکردن این ظرفیت‌ها را مرتبط با وقایع تاریخی می‌داند.

بیشتر بخوانید:

افزایش راهبرد اقتصاد دریا محور راه مقابله با تحریم ها است

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: ایشان با اشاره به تاریخ استعمار و اینکه کشور ما را باوجود اینکه یک کشور دریایی است از اقتصاد دریا محور دورنگه داشته شده، فرمودند: اکنون نیاز به جبران این روند باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: نکته بعدی این است که ابعاد دیگری که مقام معظم رهبری در راستای این رشد اقتصاد دریایی در سال ۹۶ در ابلاغیه‌ای به شورای مصلحت نظام ارسال داشتند را نیز مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به اقتصاد دریا محور نگاهی سیاسی و اجتماعی نیز دارند گفت: ایشان در نظر دارند در توسعه این روند حتماً از فناوری و هوشمندسازی نیز استفاده شود تا حوزه‌های امنیتی و نظامی و محیط زیستی نیز در گسترش اقتصاد دریا محور با تکیه‌ بر فناوری پایه گذاشته شوند.

وی افزود: از دیدگاه ایشان حکمرانی در بخش دریایی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد یک تمدن امنیت پایدار دریایی برای کشور باشد.

لزوم افزایش هماهنگی و همکاری در بخش حکمرانی

وی در ادامه گفت: متأسفانه، در بخش حکمرانی آن‌گونه که بایدوشاید هماهنگی بین دستگاه‌های ویژه و خاص برای اینکه این دیدگاه به اجرای کامل درآید به وجود نیامده و اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم  به این نتیجه خواهیم رسید که در حال حاضر تنها ۲ تا ۳ درصد از اقتصاد کشور را اقتصاد دریا محور تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: البته باید مدنظر داشته باشیم که در کنار اقتصاد دریا محور اقتصاد ساحل نیز باید رشد و تعالی داشته باشد؛  زیرا این دو موضوع ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

محمد لو گفت: دررابطه‌با اقتصاد دریا، خط‌مشی مشخص است و تمام کشورها به دنبال این موضوع هستند که مسائلی که ارتباط مستقیم با اقتصاد دریا محور دارد را رشد دهند؛ البته باید یادآور شد موفق‌ترین کشورها در این زمینه حدود ۱۰ درصد از جی دی پی خود را از اقتصاد دریایی محقق کردند.

امکان دسترسی ۵۰ درصد به جی دی پی با فعال کردن اقتصاد دریا محور

وی تأکید کرد: نکته اینجاست که همین عدد در کشورهای موفق در اقتصاد دریا پایه در زمینه اقتصاد ساحل توانسته است تا ۵۰ درصد جی دی پی را به خود اختصاص دهد و این نشان می‌دهد تمرکز جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی و ارزش‌آفرین  در ساحل به‌واسطه نزدیکی به دریا معنی و مفهوم خاصی پیدا می‌کند.

مشاور سازمان بنادر و کشتیرانی افزود: موضوع مهمی که در این شاخص‌ها وجود دارد این است که اگر بخواهیم در این بخش موفق عمل کنیم باید تمام جداول محاسباتی داده و ستانده این روند اقتصادی مورد محاسبه و بررسی قرار گیرد تا بتوانیم از یک داده و یک تحلیل اقتصادی دقیق استفاده کنیم که این ابزاری برای ورود موفق به این چرخه اقتصادی است.

وی با تأکید بر این موضوع که برای برنامه‌ریزی دقیق باید به شرایط تحریمی نیز نگاه‌داشته باشیم ادامه داد: مشاهدات حاکی از این است که حتی اگر تحریم‌ها ادامه‌دار باشد ما می‌توانیم از بخش اقتصاد دریایی حداقل ۲ تا ۳ برابر تولید ناخالص داخلی را تأمین کنیم؛ یعنی در بدترین شرایط این امکان وجود دارد که در کوتاه‌مدت بتوانیم برداشت دوبرابری از این اقتصاد داشته باشیم.

اهمیت مکران و سواحل جنوبی در اقتصاد دریا محور

این محقق حوزه دریا در ادامه گفت: در بیانات مقام معظم رهبری باید توجه داشته باشیم که ایشان دو رویکرد را مدنظر دارند که اولین آنها اهمیت سواحل جنوبی کشور است که در بین این سواحل نیز تأکید ویژه بر سواحل مکران داشتند که در دولت سیزدهم هم در سند تحول دولت موضوع توسعه صنایع دریا محور به‌خصوص توسعه سواحل مکران در برنامه هفتم به‌صورت ویژه دیده شد.

وی ادامه داد: مواردی هم برای پیگیری این بحث در برنامه هفتم پیش‌بینی شد که در لایحه ارسالی دولت و در متن مصوب کمیسیون تلفیق لحاظ شده؛ البته می‌توانست حمایت بیش از این موضوع باشد و این موضوع کامل‌تر پیگیری شود.

۹۰ درصد نیازهای کالاییدنیا از مسیر دریا ترانزیت می‌شود

وی درباره نگاه دوم مقام رهبری افزود: در کنار این برنامه‌ریزی‌ها حتماً در کنار مقوله اقتصادی باید به موضوع فرهنگ دریایی و حوزه علم و فناوری در موضوع دریای نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا این سه‌گانه اقتصادی و فرهنگی و علمی بتوانند آن‌گونه که مقام معظم رهبری گفتند با اشراف به حوزه دریا و غفلت انجام شده تا کنون فعالیت‌های جدی را در دستور کار قرار دهیم تا از هر لحاظ در اقتصاد دریا و تکمیل تجهیزات بندری قدم مثبتی برداریم.

وی در پایان گفت: با نگاه به اینکه ۹۰ درصد نیازهای کالایی چه در کشور ما و چه در سایر نقاط جهان از مسیر دریا تبادل می‌شود این سه گانه می‌تواند اثرگذاری موثر با هم افزایی و همکاری جدی ارکان دولت و بخش خصوصی و مجلس و خصوصاً سازمان برنامه و بودجه و سایر ارگان‌های دریایی داشته باشد تا با هماهنگی با مجلس قوانین جدیدی تصویب یا قوانین قبلی در راستای رشد این اقتصاد تسهیل شوند.

 

بیشتر بخوانید:

نهاد عالی سیاستگذاری اقتصاد دریامحور تشکیل می‌شود

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه