اخبار داغ

دانا گزارش می دهد:

آلودگی هوا؛ سناریو تکراری فصل سرد/ چالشی غبار گرفته به وسعت آسمان

آلودگی هوا؛ سناریو تکراری فصل سرد/ چالشی غبار گرفته به وسعت آسمان
مبارزه با پدیده آلودگی هوا نیازمند عزم ملی و درگیری همه آحاد جامعه است و توسعه حمل و نقل عمومی اصلی ترین راهکار حل این معضل محسوب می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور در حالی بار دیگر تیره و تار شده است که بسیاری از کارشناسان و مسئولان این حوزه به نقش دستگاه‌ها در انجام وظایف خود در زمینه کاهش آلودگی هوا اشاره می‌کنند. نکته حائز اهمیت در این میان اتفاق نظر آنان بر سر ضرورت اجرای قانون هوای ‌پاک به‌ عنوان راهکاری مشخص در جهت کاهش معضل آلودگی هوا است.

معضل آلودگی هوا حکایتی چندین ساله دارد که اقدامات انجام شده برای کاهش آن موثر نبوده و این کلاف روز به روز بیشتر گره خورده است. تا چند سال پیش در فصول سرد سال شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل بارش برف و باران بودیم، اما دیگر این معضل آلودگی هوا است که دانش آموزان و دانشجویان را در فصول سرد سال خانه‌نشین می‌کند.

آلودگی هوا شهروندان تهرانی و سایر کلانشهرهای کشور از جمله تهران، کرج، اراک، اصفهان، مشهد و ... را نشانه گرفته و با آغاز فصل سرد ، ‌پتویی از غبار را بر آسمان این شهرها می‌کشد.

کارشناسان بارها اظهار کرده‌اند که راه حل این معضل مشخص و در گرو اجرای یک قانون یعنی قانون هوای ‌پاک است که راهکارها و وظایف دستگاه‌ها را برای مقابله با آلودگی هوا مشخص کرده است.

قانون هوای ‌پاک با هدف کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید. این قانون براساس ۳۴ ماده ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و... را مکلف کرده است که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور انجام می‌دهند.

اکنون در حال  سپری کردن ششمین  ‌پاییزی هستیم که این قانون در کشور تصویب و ابلاغ شده، اما بسیاری از مواد آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول نادیده گرفته یا به‌درستی اجرایی نشده است.

بهبود کیفیت سوخت، ضرورت انجام معاینه فنی، ارتقای استاندارد خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا توسط واحدهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و ... از جمله مواردی است که در این قانون به‌عنوان راهکارهای کاهش آلودگی هوا به آن‌ها اشاره شده است، ولی بسیاری از آن‌ها به گونه‌ای مطلوب انجام نشده است.

حمل و نقل آلوده ساز 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه ده ها سال است با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم، اظهار کرد: طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه برای آلودگی هوا دنبال موضوعات پنهان نباید بگردیم، تصریح کرد : موتوسیکلت هایی در شهر تردد دارند که هشت برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می کنند و از سویی دیگر در تهران با ۱۲ میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: موضوع اول آلوده کننده ها هستند و برای حل این مسئله باید راهکار بیاندیشیم و تجربه دنیا را نباید در این خصوص نادیده گرفت‌. خودروهای فرسوده نباید بی مهابا در شهر حرکت کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید مداخله کند و سیاست های تشویقی در نظر بگیرد و در مرحله اول نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد، یادآور شد: با نوسازی کاهش آلودگی، کاهش خسارات ناشی از تصادفات و مرگ و میر را شاهد خواهیم بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده است، خاطرنشان کرد: ما در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته ایم، اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر اتوبوس ها و تاکسی ها نیز باید برقی شوند.
وی تأکید کرد: در کشور خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی ها را ندارند. پشت مرزهای ما خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان تر هستند. لذا دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. صنعتگر ما باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند؟ باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه مشکل سوخت کارخانجات نیز باید رفع شود، تصریح کرد: وقتی گاز نداریم و در کارخانجات و نیروگاه ها مازوت مصرف می کنیم، باید هم شاهد آلودگی هوا باشیم. با کمیسیون و جلسه مشکل حل نمی شود و تنها راه حل، عمل، عمل و عمل است.

اجرای کمتر از ۱۰ درصد قانون هوای پاک

از نگاه سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، انتقادی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک وجود دارد، این است که چرا از همه ظرفیت‌ها برای این موضوع استفاده نشده است . 

وی افزود: وقتی که طرح جامع کاهش آلودگی هوا را مصوب کردیم، تسهیلات بین‌المللی برای این موضوع گرفتیم، بودجه‌های زیادی در این زمینه هزینه شد، قانون تصویب و ابلاغ شد، ولی بعد از شش سال شاهد هستیم که کمتر از ۱۰ درصد قانون هوای پاک اجرایی شده است.

به گفته این نماینده مجلس، بعضی از اقداماتی که باید صورت می‌گرفت حتی نیازی به بودجه نداشت، نوشتن دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی جزو وظایف ذاتی دستگاه‌هاست، بنابراین اراده‌ای برای انجام کار نبوده‌است. 

 به گزارش دانا؛ هشدار پشت هشدار از سوی مسئولین داده می‌شود و هر کس توپ وظیفه آلودگی هوا را به زمینی دیگر پاس می‌دهد، اما با این حال تهران همچنان آلوده است و مسئولان منتظرند تا شاید بارانی ببارد، بادی بوزد تا آلودگی هوا کم شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه