اخبار داغ

دانا گزارش می دهد:

روز بدون کیف و کتاب در مدارس/ شادی دبستانی‌ها در روز بدون کیف

روز بدون کیف و کتاب در مدارس/ شادی دبستانی‌ها در روز بدون کیف
با تصمیم وزیر آموزش و پرورش دانش آموزان تهرانی سه شنبه بدون کیف و کتاب به مدرسه می روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک روز بدون کیف عنوان طرحی استکه مدارس کشور را به میزبانی می‌طلبد. طرحی که قرار است برای دستیابی به بخشی از اهداف سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش رقم بخورد .

در تاریخ 6 دی سال 92 بود که حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در دومین گردهمایی شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش از طراحی یک روز با نشاط در مدرسه بدون کیف و وسایل مدرسه خبر داد و گفت: این طرح را به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور انجام خواهیم داد.

روز بدون کیف و کتاب هر 2  هفته یک بار اجرا می‌شود

کفاش با اشاره به شرایط لازم برای مدارسی که قرار است یک روز بدون کیف و کتاب را اجرا کنند، گفته بود: امکانات لازم، افراد علاقه‌مند و مدیر دلسوز از شرایط اصلی برای اجرای این طرح است. اگر قرار است این طرح در یک مدرسه اجرا شود به‌طور قطع پیش‌بینی خواهیم کرد که این مدرسه به چه تعداد نیروی حق التدریس، امکانات و منابع مالی نیاز دارد و آنها را تأمین خواهیم کرد. زمانی که طرح یک روز بدون کیف و کتاب را بعد از برنامه ریزی وارد مرحله تصویب کرده آن را به تصویب رساندیم به‌طور قطع منابع مالی و انسانی را تأمین خواهیم کرد. در سال های تحصیلی آینده که یک روز بدون کیف و کتاب به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود همزمان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به ارزیابی آن خواهد پرداخت و اگر طرح با موفقیت همراه بود با شیب ملایم در سایر مدارس اجرا خواهد شد و حالا رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح روز بدون کیف و کتاب هر دو هفته یک بار در مدارس ابتدایی خبر داده است.

بر اساس این طرح  دانش آموزان یک روز را بدون کیف و کتاب به مدرسه می‌روند و به برنامه‌های دلخواه از جمله مسابقات ورزشی، تفریح، اردو و بازی مشغول می‌شوند.

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش درباره طرح روز بدون کیف و کتاب گفت: در این روز باید بر روی مهارت‌های فردی و گروهی دانش‌آموزان کار شود. مدارس این امر را شروع کرده‌اند، برای مثال در تهران شروع شده است اما تا فراگیر شود، زمان می‌برد.

در کشورهایی که تجربه این کار را داشته‌اند، معمولا ماهانه یک روز را برای روز بدون کیف و کتاب تعیین کرده‌اند. در عموم کشورها همین 9 ماه، ماهای فعال آموزشی است، اما ما به مدارس گفتیم حداقل 10 بار در سال باشد یا دو هفته یک بار، یک روز بی‌کیف و کتاب برای دانش‌آموزان ابتدایی داشته باشند.

دانش آموزان در روزهای بدون کیف چه می‌کنند؟

در همین ارتباط، آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران روز سه شنبه 30 آبان ماه بدون کیف به مدرسه می روند. در روز بدون کیف و کتاب 5 زنگ آموزشی هدفمند طراحی خواهد شده است که عبارتند از:

زنگ اول: ساحت تربیت دینی و بدنی 

فعالیت‌های متناسب این زنگ در ساحت بدنی عبارتند از صبحانه سالم، ورزش و تندرستی و...

همچنین  در این زنگ باید برنامه‌هایی در زمینه تقویت ابعاد معنوی وجودی از طریق برقراری ارتباط با خداوند، اجرای برنامه در زمینه سلامت و بهداشت جسمی و روانی و حفاظت از محیط زیست اجرا شود.

زنگ دوم: ساحت تربیت اقتصادی

در این زنگ شاهد اجرای برنامه هدفمند در زمینه آموزش تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه، تلاش فردی و جمعی برای تحقق عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی، افزایش بهره‌روی و... هستیم.

زنگ سوم: ساحت تربیت علمی

اجرای برنامه پژوهشی با رویکرد مجلات رشد.

بهره‌گیری و ارزیابی یافته‌های علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنها جهت کشف صورت‌های جدید واقعیت یا خلق روش‌ها و ابزارهای نوین.

برنامه‌ریزی و اجرای آگاهانه فعالیت‌های علمی پژوهشی.

برقراری ارتباط سازنده با طبیعت از طریق شناخت و استفاده از طبیعت با هدف تکریم، تسخیر و آبادانی.

زنگ چهارم: ساحت تربیت اجتماعی با تأکید بر تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی

اجرای برنامه‌های خلاق در زمینه: حفظ و اصلاح آداب، رسوم، هنجارها و ارزش‌های جامعه.

درک مناسب موقعیت اجتماعی.

توسعه درک و اصلاح موقعیت اجتماعی خود و دیگران.

برقراری رابطه سازنده و کسب صفاتی جمعی نظیر احسان، مهرورزی، انصاف، خیرخواهی، بردباری، همدلی و مسالمت‌جویی.

زنگ پنجم: ساحت تربیت هنری

برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های هنری و زیبایی شناختی با تلفیق برنامه ویژه مدرسه.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روز بدون کیف و کتاب، آموزش تعطیل نمی‌شود اما روش آموزش تغییر می‌کند، دانش‌آموزان درگیر مهارت می‌شوند و از طریق آن مهارت به ساحت‌های تربیتی دست می‌یابند در حقیقت بازی و یادگیری مدنظر است تا محیط  لذت بخش و با نشاط برای دانش‌آموزان ایجاد شود. در روز بدون کیف و کتاب اما دانش‌آموزان می توانند به جای کتاب وسایل دیگری را به همراه بیاورند مثلا کتاب داستان، اسباب بازی، وسایل ساخت کاردستی و می‌توانند با همفکری با خانواده، وسیله‌ای را جایگزین کیف کنند. یکی از رویکردهای دگر در روز بدون کیف، کتابخوانی است تا دانش‌آموزان در کلاس درس مطالعه کنند پس از آن دانش‌آموز خود را در موقعیت نویسنده قرار دهد و بگوید اگر جای نویسنده بود چگونه کتاب را می‌نوشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه