اخبار داغ

نوروزی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اعطای تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود ۵ درصد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم باید در دستور کار قرار گیرد

اعطای تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود ۵ درصد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم باید در دستور کار قرار گیرد
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تأکید بر اجرای تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی گفت: تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود ۵ درصد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز باید اجرایی شود.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص اعطای تسهیلات با سود کم از سوی نظام بانکی به ساخت خانه‌های روستایی اظهار کرد: به‌تازگی قانونی مصوب و توسط دولت تأیید شده که باتوجه‌به قرارگرفتن در انتهای سال و رسیدن فصل سرما در روستاهای کشور، اجرای سریع آیین‌نامهٔ تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومانی ضرورت ویژه ای برای این دسته از روستاهای ما پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: لازم است بانک مرکزی هر چه سریع‌تر سهمیه‌های استان‌ها و بانک‌ها را مشخص کند و سازمان برنامه‌وبودجه نیز ضمانت‌نامه‌ها را صادر کند و ما هم در مجلس سعی می‌کنیم با استفاده از ابزارهای نظارتی خود شامل سؤال از وزیر و تذکر این موضوع را پیگیری کنیم. 

اعطای تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود ۵ درصد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم باید در دستور کار قرار گیرد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: تأکید ما بر استفادهٔ روستانشینان از تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومانی است. اما منطقی است همین تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز در نظر گرفته شود. 

نوروزی گفت: تا کنون مباحثی را در خصوص اعطای تسهیلات ساخت مسکن به روستاییان و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر داشته ایم. سندهای روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را بنیاد مسکن صادر می‌کند. از نظر ما نیاز است که ساکنان شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز از تسهیلات ساخت مسکن با نرخ ۵ درصد بهره مند شوند. 

وی ادامه داد: نوسازی و مقاوم‌سازی روستاها برای ما از اهمیت سوق‌الجیشی برخوردار است و باید اقدامات اساسی در این راستا انجام شود. افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان را مثبت ارزیابی می‌کنیم. اما موضوع مهم این است که تسهیلات به موقع به دست روستاییان برسد تا بتوانند در عمل از آن استفاده کنند. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دربارهٔ این موضوع که بانک‌ها و به‌ویژه بانک‌های خصوصی به تکالیف قانونی خود در زمینهٔ اعطای تسهیلات مسکن عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: نظر ما در این زمینه همان نظر رئیس‌جمهور است. بسیاری از بانک‌هایی که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن نهضت ملی همکاری لازم را نداشتند، جریمه شدند. این اقدام درستی است.

با بانک‌هایی که تکالیف خود را در راستای اعطای تسهیلات روستایی اجرا نمی کنند برخورد قانونی شود

نوروزی گفت: منطقاً باید با بانک‌هایی که به سیاست‌های راهبردی نظام توجهی ندارند، برخورد صورت بگیرد. بخش قابل‌توجهی از تسهیلات بانک‌ها باید برای حوزهٔ مسکن اعطا شود. به‌ویژه مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بانک‌ها به تکالیف قانونی خود در این زمینه عمل کنند. نهضت ملی مسکن نیز اهمیت بالایی دارد و خواسته رئیس‌جمهور است که باید عملیاتی شود.

به گزارش راه دانا؛ به‌تازگی دولت مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان را تصویب کرد. رسانه‌ها و مسئولان تأکید داشتند که باید هر چه سریع‌تر ابلاغ صورت بگیرد و روند اجرای این آیین‌نامه شروع شود.

حالا ابلاغ آیین‌نامه به بانک مرکزی صورت‌گرفته است، اما هنوز بانک مرکزی سهمیه‌های استان‌ها و بانک‌ها را تعیین نکرده است. سازمان برنامه‌وبودجه نیز ضمانت‌ها را صادر نکرده است؛ بنابراین، در عمل، آیین‌نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستاییان اجرایی نشده است و امید داریم با پیگیری دولت و وزارت راه و شهرسازی و نظام بانکی این قانون خوب با فوریت اجرا شود.

بیشتر بخوانید:

تاخیر در اعطای وام مسکن روستایی مساوی با از دست دادن سرمایه های اجتماعی است

 

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه