اخبار داغ

آشوری در گفتگو با دانا:

بهره‌گیری حساب شده از بریکس گامی در جهت شکست تحریم‌ها است

بهره‌گیری حساب شده از بریکس گامی در جهت شکست تحریم‌ها است
یک نماینده مجلس با اشاره به اهمیت رفع چالش‌های مبادلاتی گفت: باید از ظرفیت‌های بریکس در جهت تأمین منافع امنیت ملی و اقتصادی کشور نهایت بهره را برد.

محمد آشوری تازیانی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره مزایای عضویت ایران در گروه بریکس اظهار کرد: تاریخچه تشکیل گروه بریکس به پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان دوران جنگ سرد برمی‌گردد، در این دوران آمریکا به دنبال شکل‌دادن به هندسه جهان بر مبنای نظمی جدید با رویکرد یک‌جانبه‌گرایی و استقرار نظام تک‌قطبی بود.

وی ادامه داد: این سلطه‌گری با واکنش‌های جدی در جهان مواجه شد و ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شکل گرفتند که گاهی در جهت متقابل با نظام تک‌قطبی آمریکایی‌ها قرار می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید:

گسترش اقتصاد سیاسی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها در سایه پیمان بریکس/ اقتصاد جهانی به‌سوی چندقطبی شدن و کاهش سهم دلار در حرکت است

آشوری اشاره کرد: یکی از این ائتلاف‌های بین‌المللی، گروه بریکس است که با پیوستن کشورهای نوظهور اقتصادی مانند چین، روسیه، هند و برزیل شکل گرفت و با پیوستن آفریقا جنوبی به آن توسعه یافت.

برهم‌زدن یک‌جانبه‌گرایی و نظم تک‌قطبی غرب هدف بریکس است

وی گفت: این ائتلاف سیاسی اقتصادی باهدف برهم‌زدن یک‌جانبه‌گرایی و نظم تک‌قطبی غرب تشکیل شده است و با ایجاد یک چهارچوب حقوقی و ایجاد نهاد اقتصادی نیرومند خارج از گروه ۷، به تقویت خود می‌پردازد. پیوستن آفریقا جنوبی به این ائتلاف نیز گامی مهم در جهت بازدارندگی با رویکرد چندجانبه‌گرایی به شمار می‌رود.

وی همچنین اشاره کرده که در ادامه راه، در اجلاس پانزدهم سران بریکس که در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد، دعوت از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آرژانتین، مصر، اتیوپی و جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به گروه بریکس انجام شد که این اقدام نیز در جهت تقویت این ائتلاف مهم بود.

تازیانی خاطرشان کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌هایی نظیر بریکس، به‌عنوان کشوری مهم در غرب آسیا که بازیگری قدرتمند محسوب می‌گردد و می‌تواند از ظرفیت‌های این ائتلاف در جهت تأمین منافع امنیت ملی و اقتصادی کشورها بهره‌مند گردد و در رفع چالش‌های روزافزون جهانی که توسعه بین‌المللی و منطقه‌ای را به مخاطره انداخته است مشارکت کنند، مهم ارزیابی می‌شود.

وی توضیح داد: گروه بریکس برای هم‌افزایی در عرصه مالی و اقتصادی و تسهیل این فعالیت‌ها بستری شفاف و سازمان‌یافته را مانند بانک توسعه نوین و نظام پرداخت مالی بریکس را مهیا کرده است تا کشورهای عضو بتوانند با مشارکت در آن و با استفاده از این ظرفیت‌ها به رشد و توسعه اقتصادی خود در صحنه جهانی بپردازند.

عضویت ایران در بریکس گام اول رفع تحریم‌ها

این نماینده مجلس افزود: عضویت ایران در این گروه علاوه بر افزایش قدرت چانه‌زنی در عرصه بین‌المللی در ابعاد مختلف و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، می‌تواند گامی در جهت شکستن تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های سلطه ارزیابی کرد. این گروه قصد دارد بر مبنای میثاق مشترک به بازسازی ساختار سیاسی، اقتصادی، مالی جهان به‌صورت منطقی بپردازد و بر اساس اصول چندجانبه‌گرایی و حقوق بین‌المللی نظمی جدید را سامان دهد.

وی تأکید کرد: پر واضح است که افزایش سهم کشورهای عضو بریکس از اقتصاد جهانی نقش دیپلماسی آنها را در عرصه بین‌المللی ارتقا خواهد بخشید. هر چند رویکرد اعضا اقتصادی است و نه سیاسی اما ایران می‌تواند با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها قدرت چانه‌زنی خود را در مقابل خواسته‌های ناعادلانه آمریکا افزایش دهد و تعامل با سایر کشورهای منطقه و همکاری اقتصادی با آنان به کاهش تنش منطقه‌ای منجر می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس اضافه کرد: مجمع پارلمانی بریکس که باهدف تقویت همکاری‌های بین کشورهای عضو این گروه در زمینه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تشکیل شد و هیئت‌ پارلمانی ایران نیز به ریاست دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همین راستا در مجمع پارلمانی بریکس در ژوهانسبورگ آفریقا جنوبی شرکت کرد این مجمع پارلمانی با موضوع بهره‌مندی از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی پارلمانی برای تعمیق بریکس و مشارکت آفریقا در تسریع اجرای توافقنامه تجارت آزاد آفریقا با رفع چالش‌های مهم منطقه‌ای و جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی برگزار شد.

وی عنوان کرد: هدف این نشست تقویت روابط پارلمانی و همکاری عمیق‌تر میان کشورهای عضو بریکس بود این مجمع نشست خود را با طرح اهداف شش‌گانه نظیر تقویت همکاری بریکس در آفریقا، تسریع در اجرای توافقنامه تجارت آزاد آفریقا، تقویت دیپلماسی پارلمانی، همسویی و هماهنگی سیاست‌ها، تصمیم‌گیری آگاهانه و تبادل فرهنگی و روابط مردم با مردم، آغاز کرد.

 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای در پایان افزود: رئیس مجلس و هیئت همراه نیز با حضور فعال در مجمع و کمیسیون‌ها و مذاکرات دوجانبه با کشورهای عضو برنامه‌های خود را دنبال کرده و از دیپلماسی پارلمانی در راستای تأمین منافع ملی کشور در این زمینه بهره برد.

بیشتر بخوانید:

بریکس قدرت ایران در نظام چندجانبه گرایی را افزایش می دهد

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه