اخبار داغ

چالشی نگران‌کننده برای بلوط؛

هجوم آفت به بلوط‌های راست‌قامت کهگیلویه‌وبویراحمد

هجوم آفت به بلوط‌های راست‌قامت کهگیلویه‌وبویراحمد
بلوط‌های سبز و راست‌قامت استان کهگیلویه و بویراحمد دچار چالش آفت برگ‌خوار شده‌ و این موضوع نگرانی‌هایی را برای این ثروت سبز و طبیعی به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» بلوط قامتی استوار و ریشه‌ای محکم و تنیده در خاک دارد و بدون منت سایه‌ای دارد برای گرمای تابستان تا داغی محیط را با برگ‌هایش به خنکی تبدیل کند، بلوط درختی مقاوم به خشکی در مناطق خشک و نیمه‌خشک زاگرس است که سطح غالب جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را پوشانده است.

آثار و فواید درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

درختان بلوط محافظ خاک و مانع فرسایش، کمربند سبز در برابر آلودگی هوا، آلاینده‌ها و ریزگردهای مختلف است و در هنگام ریزش کوه و سنگ در پایین‌دست ارتفاعات سد محکمی محسوب می‌شود تا ساکنان مجاور کوه محفوظ بمانند، درختان بلوط اما سبب ایجاد حس نشاط و آرامش روانی می‌شوند و با جذب آب به منابع زیرزمینی نقش مهمی در ذخیره آن دارد، این درخت اکسیژن موردنیاز را تأمین می‌کند و با مزیت‌های فراوان دیگر کاربردهای دارویی، صنعتی و خوراکی دارد.

نابودی درختان بلوط کدام تبعات را به همراه دارد

زندگی در مجاورت جنگل و درخت طراوت و سرزندگی به همراه دارد؛ اما وقتی حیات طبیعت و جنگل در معرض تهدید و خطر باشد آسیب‌های آن متوجه حیات انسانی خواهد شد و در طی چند سال آثار مخرب آن در آلودگی هوا، افزایش دمای محیط، ازبین‌رفتن آرامش روان و فرسایش خاک و تهدید جان انسان‌ها به دلیل نبود مانعی برای کنترل سیلاب یا ریزش‌ها و در مجموع و تغییر اکوسیستم طبیعی خود را نشان خواهد داد.

اهمیت جنگل‌ها و درختان در رأس آن درختان بلوط سبب شده است تا تنها متولی صیانت از این سرمایه سبز و خدادادی ارگان‌های دولتی نباشند؛ بلکه همه دغدغه‌مندان با کاشت بذر درخت بلوط، جلوگیری از قطع و حفاظت از آتش‌سوزی‌ها و پاک نگه‌داشتن محیط جنگل نسبت به حفظ ثروت طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تلاش کنند.

قامت استوار بلوط در معرض چالش‌ها خم شده است

درختان بلوط ثروت و سرمایه طبیعی محیط پیرامون جوامع انسانی است و به دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب، عدم آگاهی نسبت به ارزش‌های درخت و جنگل، کاهش نزولات جوی، آتش‌سوزی‌ها و در سالیان اخیر هجوم آفت برگ‌خوار سبب شده است تا حیات درختان بلوط با چالش مواجه شود.

در طی سال‌های گذشته هجوم پروانه برگ‌خوار و جوانه خوار بلوط و همچنین برخی خشکیدگی‌ها به تهدیدی برای درختان راست‌قامت بلوط در دامنه‌ها و ارتفاعات مختلف کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است و همین موضوع برخی نگرانی‌ها را در شهرستان‌های مختلفی همچون دنا، بویراحمد، باشت به همراه داشته است.

حمله آفت به درختان بلوط سادات محمودی

به‌تازگی این آفت در منطقه سادات محمودی از توابع شهرستان دنا و برخی مناطق دیگر استان مشاهده شده است و کلیپ‌های پخش شده از  هجوم آفت‌ بر پیکر درختان بلوط گواهی بر نگرانی‌های مردمی و زنگ خطر و هشداری برای تلاش بیشتر جهت حفاظت از ثروت طبیعی و سبز جنگل‌های این مناطق است.

محیط‌زیست و منابع طبیعی در کنار ظرفیت‌های مردمی به‌عنوان دو ارگان متولی در کنار مطالعات علمی و کارشناسی و استفاده از روش‌های تخصصی نقش مهمی در ارائه راهکار و حل مشکلات دارد و محور قرارگرفتن آنها نقش مهمی رفع مشکلات دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران گفت: در سال جاری قرارداد محلول‌پاشی در ۲ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با آفت پروانه جوانه خوار بلوط با پیمانکار بخش خصوصی بسته شده است.

وی با بیان اینکه اقدام‌های تحقیقاتی و شناسایی کانون‌های بحران‌زا در خصوص این آفت انجام شده تأکید کرد: سال گذشته نیز در ۲ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط درگیر این آفت، محلول‌پاشی انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با بررسی‌های دانشگاه یاسوج و تحقیقات استخراج شده آفت برگ‌خوار بلوط در مناطق بحرانی در مقایسه با سال گذشته کمتر شده است.

محلول‌پاشی درختان بلوط آغاز شده است

جاوید بخت عنوان کرد: در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد هم شدت پروانه جوانه خوار بلوط مشاهده شده که محلول‌پاشی آنان ادامه دارد.

جاوید بخت با بیان اینکه در مناطق کوهستانی امکان محلول‌پاشی حتی با پهپاد وجود ندارد، ادامه داد: در سایر مناطق با استفاده از تراکتور، کوله‌پشتی و به‌صورت دستی در حال انجام است.

۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط مبتلا به آفت

وی با اشاره اینکه تاکنون ۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط به این آفت گرفتار است تصریح کرد: ابتدا فعالیت‌های تحقیقاتی آفت و تراکم جمعیتی آفت ارزیابی و بعد شیوه‌های محلول‌پاشی بی تی انجام می‌شود.

جاوید بخت ابراز کرد: در سال دوم طرح مبارزه با این طرح یعنی در بهمن سال گذشته کمیته گیاه‌پزشکی استان تشکیل شد که نشان می‌دهد طبیعت در حال خودترمیمی است.

وی بیان کرد: پایش و ارزیابی و نظارت بر محلول‌پاشی آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های استان حال انجام است که تاکنون ۱۵ هزار هکتار در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.

جاوید بخت افزود: هر ساله در اسفندماه کار پایش مناطق جنگلی بلوط که دچار بحرانی شناسایی می‌شود.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه