قالیباف در نشست خبری روز مجلس:
پیروزی در جنگ ۱۲روزه حاصل درایت رهبری و ایستادگی ۹۰ میلیون ایرانی بود/ اقتصاد را با بهرهوری میتوان نجات داد
دومین نشست خبری محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بهمناسبت روز مجلس و گرامیداشت شهادت آیتالله مدرس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دومین نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس و گرامیداشت یاد و خاطره آیتالله مدرس که امروز (سهشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴) با حضور نمایندگان رسانههای داخلی و خارجی در سالن شیخ فضلالله نوری برگزار شد، به وقایع ماههای اخیر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه قرار بود نشست خبری پیشین در خردادماه برگزار شود، گفت: در آن زمان بهدلیل تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی و آمریکا این نشست به تعویق افتاد.
رئیس مجلس با قدردانی از رفتار و همراهی مردم در جریان این حوادث ادامه داد: خداوند بزرگ را شاکریم و از ملت عزیزمان تقدیر و تشکر میکنم؛ مردمی که با وجود گلایههایی که از مسئولان در سطوح مختلف داشتند، در برابر تجاوز دشمن با محبت، گذشت و بزرگواری ایستادند.
وی با اشاره به همبستگی ملی در این دوره گفت: اگر پیش از این صحبت از هسته سخت چند میلیونی بود، ملت ایران نشان دادند که هسته سخت ما ۹۰ میلیون نفر است؛ ملتی منسجم که یکپارچه در برابر دشمن متجاوز ایستاد.
قالیباف تأکید کرد: این ملت شایسته تقدیر است و امروز که به فضل الهی با پیروزی قاطع از جنگ عبور کردهایم، وظیفه ماست که با کار و تلاش صادقانه و با حل مشکلات مردم، بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم.
وی در ادامه به ابعاد جنگ ۱۲روزه و مسائل اقتصادی کشور پرداخت و گفت: واقعیت این است که دشمن ما همانطور که در مصاحبههای متعدد درباره وقایع جنگ توضیح دادم در نحوه طراحی و اجرای حمله ما را غافلگیر کرد. ما در اصل جنگ غافلگیر نشدیم، اما نوع طراحی عملیات که یک تجاوز تروریستی وقیحانه از سوی هیئت حاکمه تبهکار رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا بود، ما را غافلگیر کرد.
رئیس مجلس خاطرنشان نشان کرد: با درایت، شجاعت و تصمیمهای دقیق و هوشمندانه مقام معظم رهبری در همان لحظات و ساعات اولیه تجاوز، در مقابل دشمن ایستادیم و طی پنج روز تسلط کافی بر آسمان و زمین رژیم صهیونیستی به دست آوردیم.
به گفته قالیباف، دشمن در روز ششم و هفتم به دنبال توقف آتش و آتشبس به هر قیمت بود. این نتیجه همان درایت فرمانده معظم کل قوا، مقاومت ملت بزرگ ایران، زن و مرد، کودک و بزرگسال و طراحی و عمل نیروهای مسلح بود که دشمن را به زانو درآورد. امروز با همه وجود باور داریم که قدرت ما فقط در توان نظامی و موشکی نیست، قدرت اصلی ما بعد از خدا، قلب یکایک ملت ایران است؛ ملتی که نشان دادند صادقانه در خدمت ایران عزیز و عزت کشور هستند. این پیروزی با انسجام ملی، هم برای ملت ما زیباتر و هم برای اقتدار کشور در سطح جهانی مؤثرتر بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین چالش کشور را مسائل اقتصادی دانست و گفت: آن چیزی که مشکلات اقتصادی ما را ریشهای حل میکند، بزرگتر کردن کیک اقتصادی است؛ یعنی باید تولید، درآمد و GDP کشور را افزایش دهیم. در این مسیر دو شاخص اصلی داریم: بهرهوری و سرمایهگذاری.
رئیس مجلس تصریح کرد: با تجربهای که از نشستها و مباحث تخصصی به دست آوردهام، معتقدم در شرایط امروز کشور سهم بهرهوری باید بیش از سرمایهگذاری باشد. در برنامه هفتم، اگر بخواهیم رشد ۸ درصد را محقق کنیم، باید این دو عامل را به حرکت درآوریم. در حال حاضر سهم بهرهوری ۲.۸ و سهم سرمایهگذاری ۵.۲ است، اما من معتقدم میتوانیم این نسبت را جابهجا کنیم؛ یعنی ۲.۸ را برای سرمایهگذاری و ۵.۲ را برای بهرهوری قرار دهیم.
وی دلیل این ارزیابی را وجود ظرفیتهای بالقوه در کشور دانست و ادامه داد: ما در دو بخش مهم اصلاح ساختار مصرف انرژی و اصلاح حوزه معادن ظرفیتهایی داریم که کاملاً در اختیار خودمان است. این حوزهها در اختیار مسئولان، کارشناسان و نخبگان کشور است و باید زمینه ورود مردم نیز فراهم شود. اگر فقط درست مصرف کنیم نه صرفهجویی سختگیرانه، فقط درست مصرف کردن میتوانیم درآمد ارزی کشور را طی دوره برنامه به دو برابر افزایش دهیم و از هدررفت عظیم انرژی جلوگیری کنیم.
قالیباف افزود: همچنین با اقداماتی کوتاهمدت در حوزه معیشت میتوانیم تحولات محسوسی ایجاد کنیم؛ با تمرکز بر سه محور: کالاهای اساسی، کالا برگ الکترونیک و مسکن. در حوزه سلامت نیز با همین بهرهوری و مدیریت درست منابع موجود، میتوانیم پرداخت از جیب مردم را بهطور قابل توجهی کاهش دهیم.
وی با اشاره به ضرورت اقدامات فوری و بلندمدت گفت: در کوتاهمدت، یعنی همین ماههای پیش رو تا پایان سال، امکان اجرای برخی برنامهها وجود دارد. در میانمدت نیز تا پایان برنامه هفتم میتوانیم مسیر را تثبیت کنیم و در افق دهساله تا سال ۱۴۱۴ کشور را روی ریل پیشرفت پایدار قرار دهیم. با همین مسیر میتوانیم علیرغم تحریمهای ظالمانه و یکجانبه آمریکا، با اقتدار به پیش برویم.
در ادامه جلسه قالیباف اعلام کرد که آماده پاسخگویی به پرسشهای خبرنگاران است.
برای کمک به مردم باید قدرت خرید را حفظ کرد
در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و اثرات آن گفت: اول باید بررسی شود که چه تفاوتی وجود دارد بین کوپن و پولی که به حساب مردم واریز میشد و کالابرگ الکترونیک؟
وی ادامه داد: در کمک نقدی یا سبد کالا، وجهی به حساب مردم برای خرید ریخته میشود که کمکهزینه به شمار میرود که مشکل مردم را حل نمیکند چون تورم زیاد است.
قالیباف گفت: باید موضوع نیاز ۲۱۰۰ کالری به ازای هر فرد و نیازهای پزشکی در نظر گرفته شود تا مردم بتواند همه نیازها و ویتامینها را تأمین کند. پولی که به صورت ریالی داده میشود، با افزایش تورم فایدهای ندارد. یک روز یارانه ۴۵ هزار تومانی معادل ۴۵ دلار بوده و امروز معادل به ۴۵ سنت شده است.
رئیس مجلس بیان کرد:برای کمک به مردم باید قدرت خرید را حفظ کرد؛ یعنی مردم بدانند امسال مثلا ۱۰ قلم کالای اساسی را با یک قیمت خریداری میکنند و در سال بعد، به میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران، به همان نسبت کالا گران میشود. منابع تامین مابهتفاوت نیز در قانون پیشبینی شده است.
قالیباف ادامه داد: امسال بیش از ۸ میلیارد دلار به کالای اساسی با ارز ۲۸.۵۰۰ میدهیم و با همین ارز در حوزه سلامت ۳/۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز میدهیم که این غیر از یارانه ریالی است.
وی گفت: اشکال این است که ارز را در ابتدای زنجیره به واردکنندهی کالاهای اساسی و نهادهها میدهیم. این منابع را در صندوق برای کالابرگ گذاشته و تبدیل به ریال کنیم نه اینکه انحصار در دست چند نفر نباشد و به آن ها ارز ترجیحی بدهیم. این کار رانت است و باعث فساد میشود. اجازه دهیم که ۲۰۰ نفر کالا با تعهد ارزی وارد کنند و اگر هم تعهد ارزی ندارند با هر ارزی و با هر عددی وارد کنند تا رقابت در واردات باشد، نه اینکه ۱۰ میلیون ذرت را ۵ یا ۱۰ نفر وارد کنند.
میتوانیم از کشورهای همسایه شمالی واردات دام داشته باشیم
قالیباف اضافه کرد: ۳۵ درصد تولید مرغ و تخممرغ فقط در سه استان شمالی است. ما میتوانیم واردات دام از کشورهای همسایه شمالی داشته باشیم که بندر داریم و ریلی تخلیه و هزینه حمل و نقل کمتر میشود؛ این فقط یک مثال است. مرغ با ارز ۲۸.۵۰۰ وارد میشود و مردم باید ۱۱۰ بخرند اما اکنون مرغ را ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان میخرند.
قالیباف اظهار کرد: کالابرگ الکترونیک یعنی مردم از پلتفرمها با بیش از ۱۲ هزار فروشگاه خریداری کنند که این کارها آماده است. مجلس در سال ۱۴۰۲ میخواست این کار را انجام دهد. با کالابرگ اگر قیمت مرغ ۱۱۰ هزار تومان است مردم با همین قیمت می خرند و هر چقدر قیمت تغییر کند، بیشتر از این میزان در کالابرگ نمیخرند. با کالابرگ، قدرت خرید مردم حفظ میشود.
وی گفت: وزارت رفاه نیز مسئول درست کردن پنجره واحد شده تا بتواند بر اساس میزان درآمدها، صدکها و دهکها را مشخص و تلاش کنند که طبق قانون برنامه، فقر مطلق را به صفر رسانده و ۵ دهک اول را از فقر مطلق رها کنند. کسی که در فقر مطلق است شاید لازم باشد یارانه بیشتری نسبت به کسی که در دهک هفتم است، بگیرد. نمونه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است.
قالیباف افزود: در قانون برای امسال ۱۰۲ همت برای کالابرگ بر اساس تبادل ارز ترجیحی و آزاد پیشبینی شده است. رئیس جمهور نیز اعتقاد و باور دارند و فرمودند هر درآمد دیگری مثل مابهتفاوت بنزین و حتی واردات خودرو برای حفظ قدرت خرید مردم صرف شود.
فیلترینگ به شکل موجود را اشتباه می دانم
قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره فیلترینگ و استفاده از سیم کارتهای سفید و رفع محدودیتها و حل معضل آن گفت: فیلترینگ به شکل موجود را اشتباه میدانم. فیلترینگ در زمان بحران و حوادث و جنگ و حتی تا قطع اینترنت که در جنگ ۱۲ روزه بود، امر طبیعی و مشخص است که در همه دنیا هم رخ میدهد اما وقتی بحران و جنگ نیست، فیلترینگ به این شکل کار صحیح نیست.
وی ادامه داد: فیلترینگ میگوییم اما درصد بالایی از ویپیان استفاده میکنند و این آسیب بیشتری وارد میکند. در این وضعیت شبکه مجازی ناامن بوده و امکان دسترسیها و هک دشمنان بیشتر میشود.
رئیس مجلس اظهار کرد: از آن طرف اگر فیلترینگ به همین شکل لغو شود اما حکمرانی در فضای مجازی نباشد، امکانپذیر نیست. پس بدون حکمرانی در فضای مجازی بخواهیم بگوییم هیچ محدودیتی برای فضای مجازی لازم نیست، شدنی نیست و در هیچ کشوری هم وجود ندارد. حکمرانی فضای مجازی فقط امنیتی نیست؛ بلکه بعد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و مالی هم است؛ پس باید حکمرانی باشد.
وی گفت: در جلسه سران و شورای عالی فضای مجازی بحث شد و نهایتا طرح در شورای عالی فضای مجازی با ۳۲ بند آمد. این ۳۲ بند حکم حکمرانی در فضای مجازی را قطعی میکند و همزمان با پیش رفتن این حکمرانی، فضای مجازی باز میشود. این ۳۲ بند ترتیب و توالی دارد. بر همین اساس واتساپ رفع فیلتر شد و تلگرام هم دنبال میشود.
قالیباف بیان کرد: واقعیت اینکه برخی از پلتفرمها با دشمنان ما همراه بوده و در جنگ با ما هستند و میتوان از بقیه پلتفرمها هم استفاده کرد. در نهایت باید تلاش شود که بند به بند طرح ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی دنبال شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر در خصوص دغدغه نخبگان و فعالان اجتماعی درباره تقویت اعتماد عمومی در حوزههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از جمله مسائل مربوط به فضای مجازی و تورم بیان کرد: من معتقدم اعتماد مردم زمانی جلب میشود که ما کارآمد باشیم. اینکه ابتدا بخواهیم از مردم مطالبه کنیم وظایفشان را انجام دهند، اشتباه است. اولین وظیفه حکمرانان این است که مردم را با حقوقشان آشنا کنند و حقوق آنان را به رسمیت بشناسند تا بتوانند حق خود را از ما مطالبه کنند.
قالیباف افزود: ما باید هم کارآمد باشیم و هم پاسخگو و در حل مشکلات مردم با یکدیگر متحد عمل کنیم. اختلافنظر در مسائل مردم جایی ندارد؛ نهایتاً قانون حرف آخر را میزند.
رئیس مجلس با اشاره به رویکرد خیزش اقتصادی در مجلس یازدهم تصریح کرد: در مجلس یازدهم تأکید کردیم که هر اقدامی که دولت برای رشد اقتصادی نیاز دارد، نباید با مانع قانونی مواجه باشد. اگر قانون کم دارد، تصویب میکنیم و اگر قانون مانع است، اصلاح میکنیم. در حوزه نظام تأمین مالی، قانون بانک مرکزی، اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز و ۲۲ قانون کلیدی دیگر برای رفع موانع اقتصادی اجرا شد. قانون بانک مرکزی اقتدار بانک مرکزی را افزایش داد و نتایج آن را در پروندههایی مانند بانک آینده مشاهده کردید.
قالیباف با اشاره به اجرای نظارت سالانه بر برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برای نخستین بار طبق ماده ۱۱۸ اجازه ندادیم پایان برنامه مشخص شود که چه شده است؛ بلکه پایان هر سال ارزیابی انجام میشود. امروز نیز دو فوریتی الزامات بودجه ارائه شده تا بودجه بر مبنای برنامه منطبق شود.
وی در ادامه تاکید کرد: مجلس از یکشنبه جلسات را سه شیفت برگزار میکند تا لایحه بودجه پیش از ارسال دولت، براساس برنامه هفتم توسعه تدوین و در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
قالیباف در پاسخ به سؤالی دیگر درباره احتمال ترمیم کابینه دولت و اینکه آیا مجلس و دولت اراده ای برای تغییر در وزرای کابینه دارند، بیان کرد: مسئله ارزیابی وزرا طبیعی است و دولت، مخصوصاً رئیسجمهور محترم، پس از گذشت یک سال حتماً ارزیابیهایی دارند و آن را دنبال میکنند. مجلس نیز نقش نظارتی خود را با تذکر شفاهی، کتبی، سؤال و در نهایت استیضاح دنبال میکند؛ هرچند استیضاح آخرین راه است.
ترجیح ما این است که خود دولت وزیر را تغییر دهد
قالیباف با اشاره به چهار استیضاح اعلام وصول شده به هیات رئیسه مجلس افزود: همان روشی که در مجلس یازدهم با دولت سیزدهم داشتیم را اکنون نیز دنبال میکنیم. ترجیح ما این است که در صورت جمعبندی مشترک درباره ضعف یک وزیر، دولت خودش نسبت به جابهجایی اقدام کند؛ این روش مناسبتر و سریعتر است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر مسیر استیضاح طی شود، از زمان طرح موضوع تا تشکیل دولت جدید، گاهی یک سال از دست میرود. اما اگر دولت خودش وزیر را تغییر دهد، کل فرایند دو هفته طول میکشد. اگر مجلس به این جمعبندی برسد که راهی جز استیضاح نیست، این حق قانونی مجلس است و حتماً اقدام خواهد شد.
قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین در خصوص اینکه گره واقعی عدم ازسرگیری روند مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن کجا نهفته است و وضعیت فعلی عملکرد آژانس بینالمللی انرژی هستهای، افزود: من معتقد هستم که گره اصلی، زیادهخواهی آمریکاست. آمریکا قصد مذاکره واقعی ندارد و به دنبال تحمیل خواستههای خود است.
وی با اشاره به وقایع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اظهار کرد: در جنگ ۱۲ روزه نشان دادیم که نه تسلیم میشویم و نه تحمیل را میپذیریم. ما در حالی پشت میز مذاکره بودیم که روز یکشنبه ۲۳ خرداد به ما حمله و بمباران کردند؛ یعنی در حقیقت میز مذاکره را بمباران کردند. در شرایطی به ما حمله شد که در ۲۵ خرداد بعد از ظهر در عمان قرار بود مذاکرات ادامه یابد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روشن است که آمریکاییها اهل مذاکره نیستند. آنها فقط حرفش را میزنند اما در عمل نشان دادند که بهدنبال جنگ هستند. ما اهل تعامل و مذاکره هستیم اما در شرایط برابر و در چارچوب گفتوگوی درست.
وی با اشاره به برخی درخواستهای جدید آمریکا بیان کرد: الان بعد از جنگ و پس از اینکه قدرت ما را دیدند، بحثشان تغییر کرده است. میگویند درباره برد موشکها و محدود شدن آن به ۳۰۰ کیلومتر مذاکره شود. این در حالی است که خودشان در سوریه و عراق تجاوز میکنند، آسمان منطقه را در اختیار میگیرند و قوانین بینالمللی را نقض میکنند. آنوقت ما ۳۰۰ کیلومتر برد داشته باشیم و بعد هم بیاییم پای مذاکره؟ این وظیفه ما نیست.
قالیباف افزود: به لطف الهی در این جنگ پیروز شدیم و با اقتدار در میدان نشان دادیم که ایستادهایم. اگر هم مذاکرهای باشد، تنها در شرایط برابر خواهد بود؛ چه مستقیم و چه غیرمستقیم. اما مهم این است که آنها باید بپذیرند مذاکره واقعی یعنی صداقت، در حالی که در مذاکرات اخیر نشان دادند توطئهگر هستندو دروغ میگویند. این یعنی صداقت آمریکایی.
قالیباف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا بودجه ۱۴۰۵ براساس عدالت و شفافیت تصویب شده و خروجی آن براساس عملکرد است، گفت: همه تلاش دولت و مجلس بر این است که به سمت خروجیمحوری و بودجه عملیاتی رفته تا تراز عملیاتی بدون کسری بودجه باشد. تردیدی ندارم که باور شخص رئیسجمهور همین است و من نیز تمام تلاشم در اداره صحن این است که این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: اگر جایی کسری بودجه داریم، روش تأمین کسری بودجه بسیار مهم است؛ اینکه از چه روشی انجام شود که پایه پولی اضافه نشود و تورمزا نباشد. واقعیت تلخ این است که در دولت تصمیمی گرفته میشود و قانون هم هست اما از بدنه وزارتخانهها رایزنی با نمایندگان و کمیسیونها، میکنند به طوری که ۹۰ درصد پیشنهادات از بدنه دولت با نمایندگان مطرح میشود که این روش و عرف غلط در همه ادوار بوده است.
قالیباف بیان کرد: تلاش میشود که خروجی مصوبات مجلس در زمان بررسی بودجه، بودجه تراز باشد. ذی نفع نهایی نیز مهم است و پول از خزانه مستقیم به ذی نفع نهایی میرود که به نفع دولت است؛ یعنی اگر قبلا دولت استقراض از بانک مرکزی میکرد، اکنون اینطور نیست و خزانه همیشه موجودی دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره خروجی تفاهمنامه بین مجلس و قوه قضاییه گفت: در مجلس گذشته بین قوای قضاییه و مقننه توافق شد. لازم بود هماهنگی نزدیکی بین دادستان و رئیس دادگستری با مجلس باشد چون مردم به نمایندهها رجوع کرده و پیگیر کارهای مردم هستند.
رییس مجلس افزود: تفاهمنامه بین قوای قضاییه و مقننه صورت گرفت و شورا در سطح عالی در مرکز و کمیسیونها در تهران و بخشی در استانها و شهرستانها فعال شدند. طبق گزارشی، بیش از ۱۴۰ نشست در استانها شکل گرفته که برای رسیدگی به مشکلات مؤثر و گرهگشایی از کار مردم موثر بوده است.
وی گفت که فعالترین کمیسیونها، کمیسیون قضایی مجلس بوده که بیشترین قوانین دنبال میشود. از قوانین مهم، تجدیدنظر در آیین دادرسی کیفری است که بین مجلس و قوه قضاییه دنبال میشود و فکر میکنم شرایط بسیار خوب است.
قالیباف افزود: البته در صحن مجلس با صراحت از رئیس قوه قضاییه گلایه میکنند که البته با رعایت اخلاق و ادب است. هماهنگی بین سه قوه بهخصوص در قوه قضاییه بیشتر و روانتر از گذشته شده است.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات نظامی ایران در صورت تکرار جنگ و اینکه آیا سایتهای هستهای بمباران میشود، گفت: درباره اینکه آیا جنگ شروع میشود یا نه، باید بگویم اولا جنگ تلخ و سخت است اما وعده صادق ۱، ۲ و بهخصوص ۳، تجربه گرانبهایی برای ما در عرصه نظامی هم تاکتیکی و هم تکنیکی داشت.
قالیباف افزود: خیلی موقعها در صحنه واقعی جنگ، با آن تسلط هوایی، بالای ۱۰۰ موشک در زمان محدود شلیک شد که بالای ۷۰ درصد اصابت کند و دقت ما هر روز بیشتر شد.
وی تاکید کرد: اگر عقلی باشد انشاءالله جنگ اتفاق نمیافتد. البته آنها در جنگ قبلی شکست خوردند و امروز شرایط ما از نظر کمی و کیفی در مقابل هر تجاوزی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی محکمتر و مؤثرتر و دقیقتر خواهد بود.
رییس مجلس گفت: در بحث هستهای، خلاف همه قوانین و انپیتی و آژانس کار کردند و مراکز هستهای ما را بمباران کردند اما آژانس چه کرد؟ هیچ. در مقابل آنها بمب دارند و هیچ نظارتی هم بر آنها نمی کنند.
قالیباف گفت: شرایط ایمنی و امنیتی مرکز هسته ای ما روشن است و به قول خودشان ۱۴ بمب با دقت بالا به مرکز هستهای ما زده شده است پس زمان میبرد و بحث امنیتی دارد و به اقدامات ما برمیگردد که چه زمانی و چگونه آنجا را دنبال کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه در نشست امروز مجلس، یکی از نمایندگان مجلس نسبت به عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب انتقاداتی را نسبت به شما مطرح کرد؛ ارزیابی شما در خصوص این انتقادات و عدم ابلاغ این قانون چیست، بیان کرد: من امروز در صحن نبودم ولی بعد مطلع شدم که این موضوع اتفاق افتاده است. در جلسهای حدود ۷۲ ساعت قبل با حضور ۶۰ تا ۷۰ نفر از نمایندگان، موضوع به طور مبسوط مطرح شده بود. از ساعت ۵:۳۰ تا ۱۰ شب سه تا چهار ساعت صحبت کردیم. ایشان برادر عزیزمان همانجا صحبت کردند و پاسخ گرفتند. علاوه بر این، در چهار تا پنج جلسه دیگر نیز همین مباحث مطرح و توضیح داده شد.
وی ضمن اشاره به سخنان مطرحشده در صحن امروز تأکید کرد: خواهش من از مدعیالعموم این است که به موضوع رسیدگی کند. از منبری که مقام معظم رهبری آن را بلندترین منبر جمهوری اسلامی دانستند، ادعاهایی مطرح شده که باید مشخص شود یا بنده خلاف قانون انجام دادهام، یا شورای عالی امنیت ملی، یا اینکه اظهارات ایشان دقیق نیست.
رئیس مجلس با بیان اینکه مستندات قانونی در این زمینه در جلسات غیرعلنی و کمیسیونها توضیح داده شده است، افزود: حتی برخی مطالب به نقل از مقام معظم رهبری بیان شده بود که حتماً حرف کذبی بود و باید پیگیری شود.
وی با تأکید بر اینکه اصرار بر ابلاغ قانون به این شیوه نشاندهنده سیاسی شدن موضوع حجاب است، ادامه داد: اصل حجاب، فرهنگی ایرانی و اسلامی است و قانون حجاب نیز هماکنون وجود دارد. رئیس قوه قضاییه هم اعلام کرده برای اجرای آن کمبود قانونی نداریم.
رئیس مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری روسیه، درباره جایگاه اروپا در پروندههای اخیر از جمله اسنپبک و نقش آنان در مذاکرات احتمالی آینده، گفت: اروپا ناشیانهترین تصمیمات خود را گرفت و امروز در ضعیفترین وضعیت سیاست خارجی قرار دارد. اروپاییها تحت دستور مستقیم آمریکا اسنپبک را فعال کردند و عملاً از صحنه موضوعات مربوط به ایران حذف شدند.
وی افزود: اروپا در موضوع اوکراین هم هیچ نقشی ندارد؛ تنها دو کار از آنها میخواهند. یکی خرید اسلحه از آمریکا و جنگیدن در اوکراین و دیگری خرید گاز گران از آمریکا. این اوج بیتدبیری اروپاست و با این تصمیمهای غلط، نقش خود را در موضوعات جهانی از دست دادهاند.
قالیباف در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اجرای قانون هوای پاک و فقدان اقدام مؤثر دستگاه در این زمینه افزود: کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مأمور شده گزارش دقیقی تهیه کند. تاکنون مرجعی اعلام نکرده قانونی برای مدیریت آلودگی هوا ناقص است. تجربههای جهانی نشان میدهد حل این مشکل نیازمند سرمایه زیاد نیست.
وی با اشاره به تجربه شخصی خود در نیروی انتظامی و ۱۲ سال فعالیت در شهرداری تهران بیان کرد: طبق بررسیهای تخصصی ۹ سال قبل، ۸۲ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه است؛ از خودروهای فرسوده تا موتورسیلکتها. برخی کامیونها در ۱۰۰ کیلومتر ۴۰ لیتر مصرف میکنند.
قالیباف افزود: برای مدیریت آلودگی هوا، قوانین و راهکارها کاملاً مشخص است اما اراده و اقتدار کافی در اجرا وجود ندارد. این وضعیت نوعی قتل غیرعمد است. با شروع فصل آلودگی، آمار فوتیها در تهران و شهرهای دیگر تغییر قابل توجهی دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: مجلس بهطور جدی وارد موضوع شده و در برنامه هفتم توسعه نیز بر آن متمرکز خواهد شد. بخشی از مشکل به فرسودگی خودروها و مصرف بالای سوخت بازمیگردد. باید ایستاد و این وظیفه مهم را پیگیری کرد.
قالیباف در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزیره در خصوص اینکه در پی حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به تأسیسات هستهای ایران و همچنین فعال شدن سازوکار اسنپبک از سوی اروپاییها، برخی نمایندگان مجلس موضوع خروج ایران از معاهده عدم اشاعه (NPT) را مطرح کردهاند؛ احتمال طرح این گزینه در شورای عالی امنیت ملی و وجود اختلافنظر در اینباره چقدر است گفت: دو تا سؤال مطرح شد؛ اول اینکه آیا اختلافنظر وجود دارد؟ اختلافنظر کجای دنیا وجود ندارد؟ در همه موضوعات اختلافنظر وجود دارد. نکته دوم اینکه آیا در شورای عالی امنیت ملی روی این موضوعات بحث میکنند؟ روی این موضوعات بحث نکنند پس روی چه چیزی بحث کنند؟
وی افزود: اما اینکه الان چه تصمیمی گرفتهایم، همان اقداماتی است که در دو سه روز اول جنگ انجام شد و مهمترین و دقیقترین تصمیم بود. مجلس شورای اسلامی با مشورت با بقیه ارکان نظام این تصمیم را اتخاذ کرد و در واقع همکاری با آژانس را تعلیق کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح امکان خروج از NPT گفت: شما وقتی میگویید از انپیتی برویم بیرون، آخرش کجاست؟ میخواهد برود در ماده ۱۰. مهمترین موضوع NPT تعهد به آژانس است. الان قانون، تعلیق همکاری با آژانس است و این قانون ابلاغ شده و دارد اجرا میشود. در آنجا هم اختیاراتی در دو تبصره به شورای عالی امنیت ملی داده شده که بتواند این کار را در حقیقت تنظیم کند.
قالیباف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در خصوص گره کور خانهدار شدن مردم کجاست؟گفت: من فکر میکنم مجلس شورای اسلامی در قانونگذاری برای مسکن بسیار دقیق، کارشناسانه و قابلاجرا نگاه کرد. یکی از بحثهایمان این بوده که آنهایی که خانهها را احتکار میکردند ما برایشان قانون نداشتیم. در قانون تصویب کردیم اگر از ۱۸ ماه (انشاءالله که اشتباه نکنم) از پایان کار ساختمان گذشت و خانه فروخته نشد یا به اجاره داده نشد، از آن به صورت تصاعدی مالیات گرفته شود. این قانون است؛ ولی ما در اجرای قانون در یک جاهایی واقعاً دچار اشکال هستیم.
قالیباف در ادامه خاطر نشان کرد: در بخش مربوط به اجاره هم اشکالاتی وجود داشت. ما قانون وضع کردیم و بین مستأجر و اجارهدهنده، سقف و ضوابط را مشخص کردیم. موضوع دیگر، تولید مسکن بود. در قانون جهش تولید مسکن آن را تصویب کردیم و در برنامه هفتم هم حلقه تکمیلی این کار مشخص شد. در ماده ۵۰ قانون هم این موضوع دیده شده است.
وی افزود: من به یکی از وزرای محترم خدا رحمت کند دوستمان جناب آقای قاسمی وزیر مسکن و شهرسازی سابق را گفتم کجای قانون نوشته دولت مسئول ساختن خانه است؟ دولت باید تصدی گری کند. بزرگترین دارایی دولت زمین است. در شهرها بین ۴۵ تا ۵۵ درصد، در برخی جاها تا ۶۰ درصد قیمت تمامشده مسکن مربوط به زمین است. چرا کسی که خانه ملکی ندارد و بند (ج) آن قرمز نشده نتواند از این ظرفیت استفاده کند؟
قالیباف توضیح داد: در ماده ۵۰ گفتیم دو دهم درصد از زمینهای کشور حدود ۳۰۰ هزار هکتار بر اساس آمایش باید به محدوده شهری اضافه و واگذار شود. دولت میتواند این زمینها را حتی مجانی یا ۹۹ ساله واگذار کند. اینها در قانون دائمی و برنامه هفتم دیده شده است. اگر کسی حتی زیرساختهای مسکن را فراهم کند، نه خود ساختوساز را، این حمایتها وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم، ماده ۵ تأکید کرده این زمینها به سمت شهرهای کوچک و متوسط بروند نه ۸ کلانشهر بزرگ؛ تصریح کرد: نباید زمینهای زراعی و باغی کلاس ۱ و ۲ وارد محدوده شهری شوند. رعایت طرح تفصیلی نیز الزامی است. اگر این سازوکار اجرا شود، قیمتها پایین میآید و ساختوساز مقرونبهصرفه میشود.
وی با اشاره به تجربه مدیریتی خود گفت: من ۱۲ سال شهردار بودم و این موضوع را خوب میشناسم. هرگز نمیپذیرم که چنین زمینهایی وجود ندارد. کمیسیون عمران و کمیسیون امور داخلی بهطور جد دنبال این موضوعاند. اگر نبود، در قانون نمیآوردیم.
قالیباف در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر در خصوص اینکه با توجه به انحلال بانک آینده و اعلام اسامی چند بانک ناتراز دیگر، سوال من این است که چرا با وجود اختیارات قانونی مجلس، برخورد با بانکهای ناتراز دیر اتفاق میافتد و زمانی انجام میشود که این بانکها با عملکرد نامطلوبشان باعث رشد تورم و افزایش نقدینگی شدهاند؟ آیا مجلس سازوکار جدیدی برای برخورد بهموقع در نظر گرفته است؛ افزود: در توضیحات اولیه درباره خیزش اقتصادی اشاره کردم که یکی از مهمترین اقدامات مجلس یازدهم تصویب قانون بانک مرکزی بود. این قانون، اقتدار لازم را به بانک مرکزی داد. هیچکس فکر نمیکرد بانک آینده با آن حجم نقدینگی بتواند بدون تنش ساماندهی شود. واقعاً از بانک مرکزی، دولت، قوه قضاییه و همکاران خودم در مجلس تشکر میکنم که با هماهنگی خوب، این معضل حل شد. نه پولی از بانکها خارج شد و نه کسی احساس ناامنی کرد.
قالیباف در ادامه خاطر نشان کرد: الان سه الی چهار بانک دیگر هم هستند که در حال پیگیریاند و با کار کارشناسی، میتوانند در زمانبندی بانک مرکزی به کفایت سرمایه برسند. با اجرای هماهنگ، این کار شدنی است.
وی افزود: ما یک قانون دیگر هم داریم و از آقای دکتر حسینی، رئیس محترم کمیسیون اقتصاد، میخواهیم قانون بانکهای عامل را نهایی کند. قانون گُزیر نیز باید موضوع را فیصله دهد و کسریها را از محل دارایی بانکها تبدیل به نقد کند، نه اینکه از جیب مردم برداشته شود. چون قانون گُزیر هنوز ابلاغ نشده بود، در جلسه سران براساس قانون بانک مرکزی اجازه لازم به رئیس کل بانک مرکزی داده شد تا این اقدام انجام شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات اخیر رئیسجمهور نسبت به برخی مصوبات مجلس که موجب کسری بودجه دولت میشود، بیان کرد: در مواردی که کسری بودجه ایجاد میشود، هم دولت و هم مجلس مقصرند. باید کمک کنیم و همکاران من در مجلس و دولت باید دقت کنند که کسری بودجه اینگونه مدیریت شود.
قالیباف با بیان اینکه عدم تحقق برخی ردیفهای درآمدی لزوماً به معنای اشتباه بودن تشخیص مجلس نیست، افزود: مثلاً در حوزه نفت ممکن است به دلیل شرایط جهانی و نوسانات قیمت هر بشکه که ۳ دلار بالا یا پایین میرود، نه مجلس مقصر باشد و نه دولت. یا در بخش صادرات اتفاقاتی رخ دهد که غیرمترقبه است.
وی با اشاره به موضوع واردات خودرو که برای مقابله با بیکیفیتی و رانت در صنعت خودروسازی دنبال شد، تصریح کرد: مجلس یازدهم پیگیر خواست مردم بود. رسانهها هم کمک کردند. ما با آن سختیها، قانون واردات خودرو را تصویب کردیم، اما اکنون قریب سه سال از اجازه واردات خودرو میگذرد. سؤال این است که چقدر خودرو وارد شده؟
رئیس مجلس ادامه داد: ما امسال از محل واردات خودرو بیش از ۱۲۰ همت از عوارضی که بالای ۱۰۰ درصد باید گرفته میشد، درآمد پیشبینی کرده بودیم اما این درآمد تحقق نیافته است. مولدسازی نیز باید حدود ۵۰۰ همت درآمد ایجاد میکرد که به نظر من همه ۵۰۰ همتش قابل تحقق بود. وقتی این درآمدها محقق نشده، ناترازی بودجه رخ میدهد. اینها تشخیص غلط مجلس نیست؛ بلکه اشکال در اقدام وزارتخانه مربوطه و مانعتراشی برخی مافیاهاست.
وی افزود: ما حتی در یک نوبت اجازه واردات خودرو دستدوم ۵ ساله را دادیم. الان اگر قیمت همین خودروها را با ارز آزاد در کشورهای منطقه یا محل تولید محاسبه کنیم، با احتساب عوارض واردات، میتوان دید که قیمت فروش چه خواهد بود. بنابراین کمکاری بین مجلس و دولت وجود داشته و هر دو در این زمینه مقصرند. به دوستانم همیشه گفتهام به جای اینکه از دولت مچگیری کنیم، باید دستگیری و کمک کنیم.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه مدل مدیریت درست انرژی چیست و آیا با بنزین سهنرخی است و اینکار باعث جلوگیری از قاچاق سوخت میشود؟ گفت: طبق قانون، مجلس هرگونه تصمیمگیری درباره سوخت را به دولت داده است.
وی ادامه داد: در بحث سهنرخی، اگر منظور این است که بنزین با نرخ ۵۰۰۰ تومان میتواند در قاچاق اثرگذار باشد، میگویم نه؛ چون وقتی مابه التفاوت قیمت در هر لیتر بالای ۵۰ هزار تومان است اتفاقی نمیافتد و در قاچاق اثر ندارد؛ در مصرف هم تأثیر ندارد و کاهش پیدا نمیکند.
قالیباف افزود: به هر حال این موضوع تصمیم دولت است و ما هم در این بخش با دولت مخالفت نداریم و همکاری هم میکنیم.
رئیس مجلس گفت: این موضوع اختیار دولت است و تصمیم میگیرد و ما کمک میکنیم؛ البته مصوبه دولت در هیأت تطبیق مصوبات بررسی شده که یک اشکال داشته و آن را منعکس کردیم تا دولت اصلاح کند. در این مصوبه اختیار برای جابجایی به هیأت دولت دادیم اما در مصوبه این اختیار به یک گروه کاری داده شده بود که هیات تطبیق اشکال گرفت و مصوبه برای اصلاح به دولت داده شد.
وی افزود: بنزین سه نرخی در کاهش مصرف و کاهش قاچاق اثری ندارد البته تأکید رئیسجمهور که مابه التفاوت همین میزان افزایش نرخ به سمت کالابرگ رود.
قالیباف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اثرات منفی استیضاح و اینکه با ابزارهای نظارتی میتوان بدون هزینه شاخص ارزیابی عملکرد وزرا داشت و کمک به بهبود عملکرد داد؟
وی افزود: استیضاح یکشبه اتفاق نمیافتد و مسیر طولانی را طی میکند. از زمانی استیضاح دنبال میشود جلسات رسمی در کمیسیون و جلسات گفتوگو برای متقاعد کردن همدیگر تشکیل میشود. در نهایت تمامی اقدامات برای این است که کار مردم حل شود نه اینکه روی زمین بماند.
رئیس مجلس گفت: اگر ناکارآمدی باشد بهتر است مسیر استیضاح نرویم و شکل دیگری برویم امیدوارم با هماهنگی دولت و مجلس این مسیر را برویم.
قالیباف تاکید کرد: استیضاح را از سر هیجان و بحثهای سیاسی در مجلس دنبال نمیکنم اما اگر دیدیم که چارهای برای استیضاح برای حل امور نیست، دنبال میشود.
وی درباره عملکرد وزارت کشاورزی گفت: با ادغامها و حذفها و تصمیمات گرفته شده، اشکال از جهت نهادی در وزارت کشاورزی است؛ وزارتخانهای که باید نهادههای دامی را تولید کرده و به تولید کمک و از آن حمایت کند، امروز تبدیل به تاجر و واردکننده همان نهادهای شده که باید تولید کند. ما رانت ارزی برای خرید میدهیم که فساد رخ میدهد. این فساد از اشکالات است.
قالیباف افزود: در کالابرگ تلاش شده محل خرید و رانت را برداریم. کار اصلی این وزارتخانه تولید است حالا هر وزیری در وزارت کشاورزی باشد، همین آش و همین کاسه است.
وی گفت: وقتی کالابرگ و این موضوعات را میگویم، برای همین است. نباید تعداد محدودی کالا با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی وارد کنند. ما در حال اصلاحات اقتصادی و در عین حال مبارزه با فساد هستیم و به قدرت خرید مردم هم توجه داریم.
رئیس مجلس درباره وضعیت صندوقهای بازنشستگی گفت: صندوقها واقعا یکی از چالشهای جدی است که فصل ۵ برنامه هفتم متمرکز بر بحث صندوقهاست. البته مجلس کار دقیقی انجام داد و آن بحث مربوط به افزایش سن بازنشستگی از ۳۰ سال به ۳۵ سال آن هم بهتدریج بود که اصلاح نهادی برای صندوقها بود.
وی افزود: صندوقها چالش جدی است. دولت باید پول نزدیک به ۹۰ درصد صندوق بازنشستگی کشور را بدهد و صندوق تأمین اجتماعی هم همیشه از دولت طلب دارد که برای پرداخت آن در بودجه های سنواتی پیش بینی می شود اما نباید دیون تازه ایجاد شود.
قالیباف گفت: پیشبینی در برنامه این است که اصلاح مدیریتی شود و شرکتها تعیین تکلیف شود؛ یعنی به سمت بورس رفته یا واگذاری شود یا مدیریت به بخش خصوصی داده شود. اصلاحات مالی و سنجهای دیدهایم. شاید لازم باشد برخی صندوقها ادغام شود.
وی افزود: دولت لایحه دوفوریتی داشت که بنا شد توجهی به بحث کسورات داشته باشیم . تنوع ۲۳ نوع استخدام در شرکتهای دولتی داریم که باعث نابسامانی میشود و باعث میشود کارکنان برخی دستگاهها که حقوق بالا بگیرند، در زمان بازنشستگی یکسوم حقوق دریافت کنند.
رییس مجلس همچنین درباره ضرورت تنقیح قوانین و تاثیر آن گفت: تنقیح قوانین متوقف نمیشود و همیشه ادامه دارد. در ۱۱۸ سال سابقه قانونگذاری در کشور، بیش از ۱۲ هزار و ۵۳۰ قانون تصویب شده که ز جهت قانونی قابل اجرا است که در بین آن ها قوانین متضاد و منسوخ وجود دارد.
وی افزود: تأکید رهبری بر این است که به موضوع توجه و سیاستهای قانونگذاری ابلاغی با اولویت دنبال شود.
قالیباف توضیح داد: ۴۹ قانون جامع مشخص شده که قوانین موجود در آنجا دستهبندی شده است. برای این کار از هوش مصنوعی حداکثر استفاده شده و نرمافزارش تهیه شده است. در مجلس دوازدهم این تعداد قوانین به ۳۰۰۰ قانون کاهش پیدا می کند. در مجلس دوازدهم به جای تولید قانون، تورمزدایی از قانون میکنیم که بهترین روش برای مبارزه با فساد است؛ چون این وضعیت میدان دادن به قانوندانان قانونشکن است.
وی گفت: به مردم می گوییم که ۴۹ قانون جامع را کدام قانون را شامل می شود و کدام قوانین ابطال شده است.
قالیباف در پاسخ سوالی درباره واگذاری اختیارات به استانداریها، گفت: ربع قرن است که باورم چنین موضوعی بوده است. یکی از مهمترین موضوعات در حوزه ناکارآمدی، تمرکزگرایی بیش از اندازه است؛ چون همه تصمیمات اعم از تولیگری و تصدیگری و موضوعات محلی در مرکز میشده که زمانبر، بروکراتیک و هزینهزا است.
وی افزود: رئیسجمهور بارها کوچکسازی دولت را گفته و معتقدیم این کار قابل انجام است و در برنامه هفتم پیشبینی شده و در سازمان امور اداری و استخدامی این کار با رعایت قانون میشود.
وی گرفت: اگر سازمانی بر اساس مصوبه مجلس تشکیل شده، مجلس باید منحل کند و دولت پیشنهاد دهد و در قانون برنامه هفتم هم پیشبینی شده که دولت در چه فرآیندی انجام دهد و دولت و رئیسجمهور هم اختیارات مشخصی دارند که میتواند آن را به استانداران و سازمانها واگذار کند. ما در مجلس با دولت در این مسیر همراهیم. البته در مجلس تذکراتی دادهاند که برخی سازمانها مصوبه مجلس دارند که باید دولت لایحه دهد.
وی گفت؛ در برنامه هفتم که دولت حق تولید خدمات ندارد، چون هزینهاش دو برابر بخش خصوصی میشود و دولت مکلف به خرید خدمات است نه خرید خدمت، چون هزینه بیشتر میشود. اگر دولت خرید خدمت کند، دیوان محاسبات به عنوان تصرف در بیتالمال میکند تا جلوگیری از هدررفت بیتالمال شود.
ارسال دیدگاه