اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد،

شکایت مردم از نانوایی‌ها در سایه ضعف نهادهای نظارتی

شکایت مردم از نانوایی‌ها در سایه ضعف نهادهای نظارتی
قاچاق آرد، فروش نان به دامداری‌ها، صنعتی و شیرینی پزان، گران‌فروشی و کم‌فروشی ازجمله بیشترین تخلفاتی است که موجب شده نانوایان در صدر شکایات مردم قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ قاچاق آرد، فروش نان به دامداری‌ها و صنعتی پزان و شیرینی‌فروشان، گران‌فروشی و کم‌فروشی ازجمله تخلفاتی است که در طی چند سال گذشته همواره موجب شده تا نانوایی‌ها در صدر نارضایتی و شکایات بسیاری از مردم و  مسئولان باشند و همین موضوعات بود که موجب شد تا طرح تجهیز نانوایی‌ها به کارت‌خوان هوشمند اجرایی شود تا تخلفات در این حوزه به صفر برسد؛ اما مشاهدات نشان از این دارد که تقریباً بیشتر این تخلفات در سایه عدم نظارت مستمر هنوز در بسیاری از نانوایی‌ها اتفاق می‌افتد.

از جمله تخلفات نانوایی ها این است که با وجود اینکه کارت‌خوان هوشمند مجهز شده‌اند، هنوز باگذشت چندین ماه در برابر استفاده از این کارت‌خوان‌ها مقاومت می‌کنند و اقدام به دریافت وجه از مردم توسط کارت‌خوان‌های سیار و یا دریافت هزینه نایلون با اضافه‌کردن تعدادی نان را مرتکب می‌شوند که این موضوع موجب نارضایتی شهروندان از دریافت خدمات شده است.
بیشتر بخوانید:

تنور داغ تخلفات نانوایی‌ها سرد می‌شود/ ابطال مجوز در انتظار واحدهای متخلف

تفاوت فاحش و بسیار زیاد نرخ نان معمولی با کنجدی هم مردم را می‌آزارد درحالی‌که به‌سادگی می‌توان تعداد کنجدهای روی نان را شمرد. نانوایان در برابر این ارزش‌افزوده تقریباً صفر، از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان روی نان اضافه‌ دریافت می‌کنند و این سؤال مطرح است که دستگاه‌های نظارتی در این میان چه نقشی دارند؟

گران‌فروشی به بهانه تغییر الگوی مصرف

برخی نانوایی‌ها این روزها گاهی به بهانه خرابی دستگاه هوشمند از کارت‌خوان‌های گذشته خود استفاده می‌کنند درحالی‌که این کار جرم است و به این بهانه که این دستگاه‌های هوشمند پشتیبانی ضعیفی دارند از دستگاه‌های غیر ثبت شده استفاده می‌کنند و گاهاً دیده شده است که نانوا یک نایلون به مشتری داده و هزینه دو نایلون را از او دریافت می‌کند.

بر اساس آمار ارائه شده از یکی از اعضای اتحادیه نانوایان بیش از ۸۸درصد از نانوایی‌ها از دستگاه هوشمند استفاده می‌کنند و بقیه یا تغییر مکان دارند یا تغییر پروانه کسب و ...

افزایش مصرف نان

همه اینها در حالی است که برخی مسئولان نیز مدعی شده‌اند که گرانی‌های اخیر موجب تغییر الگوی مصرف مردم و گرایش بیشتر برای مصرف نان شده است و الگوی غذایی مردم از مصرف برنج به سمت نان تغییر کرده است.

تخلفات اجرای هدفمندی ارائه یارانه آرد

همه مسائل گفته شده وابسته به این موضوع است که  اجرای هدفمندی ارائه یارانه آرد، منوط به استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان جدید است و ارائه سهمیه آرد به خبازی‌ها بر اساس تراکنش دستگاه‌های پوز هوشمند است که این موضوع نیز خود باعث شده برخی از نانوایان با طمع فروش آرد به  آزادپزان و شیرینی‌پزان اقدام به تخلفاتی کنند.

تخلف دیگری که بسیار دیده می‌شود کم‌شدن ساعت پخت نان است که موجب شلوغ‌شدن برخی نانوایی‌های همجوار و تشکیل صفوف طولانی می‌شود که آردهایی هم که باید در این ساعات تحویل مردم شود به بهانه عدم پخت احتمالاً وارد بازار آزادپزان می‌شود.


 

دوازده شکایت مردم از نانوایی‌ها در سایه ضعف نهادهای نظارتی

به گزارش راه دانا؛ بیشترین شکایت مردم این روزها از نانوایی‌ها در این حوزه‌ها مطرح می‌شود:

۱- صف نانوایی‌ها خیلی طولانی و شلوغ‌تر از قبل شده است.
۲- اغلب ‌نانوایی‌ها وزن چانه‌های نان را سبک‌تر کرده‌اند.
۳- نانوایی‌ها به‌اندازه نیاز مردم نان نمی‌دهند.
۴- افرادی به تعداد خیلی بالا مثلاً ۲۰۰ عدد بربری یا ۱۰۰۰ عدد تافتون می‌گیرند و می‌گویند این برای کارکنان فلان شرکت یا فلان بیمارستان است؛ ولی به مشتریان عادی در صف گفته می‌شود، نان کم است و مثلاً ۵ تا بیشتر نمی‌دهیم.
۵- مشاهده شده که نانوایان در برابر تعداد زیادی کارت که بابت نان می‌کشند به مشتری آرد می‌دهند.
۶- در بسیاری از شهرستان‌ها به‌خصوص در شمال کشور نانوایان به خریدارانی که نمی‌شناسند نان نمی‌فروشند و می‌گویند آرد کم است و نان فقط برای محلی‌هاست و مسافران یا نمی‌توانند نان تهیه کنند و یا ناچارند گران‌تر از حالت عادی مبلغ را بپردازند که این به‌دور از عدالت است.
۷- در بسیاری از موارد هم دیده شده که نانوا کارت بیش از تعدادی که مشتری می‌خواهد می‌کشند به‌جای نان پول مازاد را به شخص بازمی‌گردانند، تا در بازه بعدی سهمیه آرد بیشتری را دریافت کند یا آرد مازاد را به فروش برساند.
۸- برخی نانوایی هم اقدام به فروش اجباری نان کنجدی و یا کره‌ای می‌کنند و می‌گویند پخت نان ساده ندارند و درحالی‌که فقط چند عدد کنجد روی نان می‌پاشند مبلغ بیشتری از مردم دریافت می‌کنند.
۹- دل‌بخواهی بودن زمان پخت هم مشکل دیگری است که مردم را می‌آزارد و بسیاری از نانوایان هرزمان که اراده می‌کنند به بهانه تمام‌شدن آرد و خمیر نانوایی را تعطیل می‌کنند.
۱۰- کیفیت پخت هم یکی دیگر از مشکلات است که هر بار مردم اعتراض می‌کنند در پاسخ می‌گویند که کیفیت آرد پایین است.
۱۱- مورد دیگری که بسیاری از مردم به آن اشاره دارند فروش تعداد بسیار بالای نان به دامداران است.
۱۲- شکایت دیگر این است که سامانه‌های دولتی به‌درستی عمل نمی‌کنند و سامانه ۱۲۴ پاسخگوی مردم نیست و پس از مدت‌ها پیگیری توپ را به زمین کم‌کاری بازرسان جهاد کشاورزی می‌اندازد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه