اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جنگ اوکراین و روسیه همچنان در وضعیت بحرانی/ روند جنگ به کدام سو خواهد رفت؟

جنگ اوکراین و روسیه همچنان در وضعیت بحرانی/ روند جنگ به کدام سو خواهد رفت؟
جنگ اوکراین و روسیه پس از پشت سر گذاشتن بیش از یک سال همچنان بحرانی است و شدت نبرد در مناطق مرزی میان اوکراین و روسیه در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیش از یک سال از آغاز جنگ اوکراین و روسیه می گذرد؛ جنگی که تاکنون هزینه های بسیاری را برای دو طرف در پی داشته و باعث کشته شدن هزاران نفر غیرنظامی شده است؛ اما با این حال این جنگ با تمام فراز و فرودهایش متوقف نشده و سرنوشت آن مشخص نیست و ظاهرا دورنمای مشخصی برای پایان آن وجود ندارد.

در واقع روسیه پس از مدت ها تحمل تهدید و نادیده گرفتن نگرانی‌‎های امنیتی خود از سوی غرب در اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد و با آغاز این جنگ، طرف غربی از دنبال کردن هرگونه مسیر دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به این جنگ خودداری کرد.

اوکراین اعتقاد دارد که روسیه به نوعی با اتحادیه اروپا و ناتو رقابت می کند و تلاش می کند تا کنترل مناطق خاصی از اوکراین را به دست آورد. همچنین، روسیه ادعا می کند که جمهوری خودمختار کریمه به روسیه تعلق دارد و در مقابل اوکراین این ادعا را رد می کند.

اما باید گفت که عوامل بیشتری از تنش ها در پس زمینه این نزاع وجود دارد که شامل تاریخچه تنش های قومی و تاریخی بین دو کشور، سیاست های خارجی و منافع استراتژیک، و تحریم های بین المللی برای روسیه و ... می باشد.

در واقع دخالت عوامل متعدد بیرونی در این درگیری باعث شده است تا دورنما و چشم انداز متفاوتی پیش روی آینده این منازعه قرار گیرد. باید گفت مقصر اصلی جنگ اوکراین غربی ها هستند و ادامه کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلستان به اوکراین باعث شده است تا این کشور به شدت به غرب برای دریافت اسلحه از جمله مهمات توپخانه وابسته شود. در مقابل، روسیه سخت در تلاش است تا به طور نمادین بار دیگر ابتکار عمل را در ناحیه شرقی اوکراین از طریق نبرد شدید و تلاش برای اشغال شهر کوچک معدنی سولدار در نزدیکی باخموت در دست گیرد.

جنگ روسیه و اوکراین حداقل تا شش ماه آینده ادامه دارد

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی دانا با اشاره به اینکه پیش بینی کردن در مورد جنگ روسیه و اوکراین سخت است چون مولفه های مختلفی در آن دخیل هستند، گفت:‌ این جنگ دوجانبه در روابط ایران و روسیه و اوکراین تخریبی شدید ایجاد کرده و از طرفی به منطقه کشیده شده است و به شدت امنیت انرژی و امنیت غذایی اروپا را به مخاطره انداخته است و باعث شده است معادلات قدرت جدیدی شکل گیرد که نظام قبلی را به چالش کشد.

وی افزود:‌ قدرت های بازیگر متعدد در اروپا در حمایت از اوکراین علیه روسیه بسیج شده اند و از آن طرف نیز در سطح بین المللی بحران بزرگی به وجود آمده است.

بهشتی‌پور اظهار داشت: پیش بینی اینکه این جنگ به کدام سو می رود خیلی دشوار است چون بستگی دارد که بازیگران اصلی (آمریکا و انگلیس فرانسه و آلمان) تا کجا از اوکراین حمایت می کنند و از آن طرف هم بازیگری مثل روسیه تا کجا می تواند این سیاست را ادامه دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه بحث تجاوز به کشور و ورود به خاک آن تبعات خاص خود را دارد، خاطر نشان کرد: روسیه بهانه تهدید شدن از سوی ناتو و عضویت اوکراین در ناتو را دلیل اصلی می داند ولی واقعیت این است که این موضوع از طرف افکار عمومی دنیا پذیرفته شده نیست که کشوری به خود اجازه دهد به صرف احساس تهدید بخش هایی از کشور همسایه خود را اشغال کند و ۴ استان از آن را ضمیمه خاک خود کند کشوری که قبلا توسط خود روسیه به رسمیت شناخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمام قرائن و شواهد نشان می دهد که این جنگ حداقل تا شش ماه آینده ادامه دارد مگر اینکه تحول بزرگی رخ دهد، تصریح کرد: هیچ کدام از طرفین امکانات لازم را برای اینکه به یک پیروزی قاطع دست پیدا کنند ندارند و دو طرف در تلاش هستند که به حداقل ها برسند.

بهشتی‌پور تصریح کرد: روسیه ۴ استان شرق اوکراین را ضمیمه خاک خود کرده است و از راه زمینی به شبه‌ جزیره کریمه دسترسی پیدا کرده است و این موارد را موفقیتی برای خود می دادند و از طرفی اوکراین هم اجازه نداد کشور سقوط کند و زلنسکی در قدرت ماند و همچنان توانست مناسبات خود را با غرب حفظ کند و این موارد را موفقیتی برای خود می‌داند و البته این در حالیست که توانایی شکست روسیه را ندارد و روسیه هم چنین امکانی ندارد که بتواند اوکراین را به طور مطلق شکست دهد.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، دو کشور از نظر ژئوپلیتیک به هم نیاز متقابل دارند و دیر یا زود این نیازها باعث می شود از این مسیری که در پیش گرفته اند صرفنظر کنند.

به گزارش دانا؛ در حال حاضر، وضعیت نزاع همچنان بحرانی است و هر روز از نبرد در مناطق جدیدی گزارش می شود. در سال ۲۰۲۱، تلاش هایی برای رفع تنش های نظامی و برقراری صلح در منطقه انجام شد، اما هنوز هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است و وضعیت بسیار آشفته و پیچیده است و شدت نبرد در مناطق مرزی میان اوکراین و روسیه در حال افزایش است و نمی توان انتظار داشت این جنگ با پیروزی قاطع یکی از طرفین به سرانجام برسد. محتمل ترین حالت کاهش سطح درگیری به یک سطح فرسایشی یا آتش بس بدون توافق است که در هر دو صورت زمینه برای آغاز مجدد منازعه در هر زمانی که شرایط آن مهیا باشد، فراهم می شود. از این رو انتظار می رود که جنگ روسیه و اوکراین به یکی از طولانی ترین منازعات تاریخ معاصر تبدیل شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه