اخبار داغ

نشست رسانه ای بازیهای نوروز برگزار شد

کاظمی پور: رویداد نوروز ثبت جهانی یونسکو شده/ میزبان ۲۲ کشور با ۳۷۸ ورزشکار خارجی خواهیم بود

کاظمی پور: رویداد نوروز ثبت جهانی یونسکو شده/ میزبان ۲۲ کشور با ۳۷۸ ورزشکار خارجی خواهیم بود
معاون ورزش زنان وزارت ورزش و زنان گفت: میزبان ۲۲ کشور با ۳۷۸ ورزشکار خارجی خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری رویداد بازی‌های بین‌المللی نوروز اظهار داشت: در دی‌ماه سال گذشته مقرر شد که معاونت زنان درباره اجرایی شدن یک رویداد بین‌المللی با میزبانی ایران را برنامه‌ریزی کند. با توجه به زمان تا نوروز، قرار به این شد که برنامه به ۱۴۰۱ موکول شود. این موضوع ۵ ماه پیش با تشکیل ستاد رویداد بازی‌های نوروز کارش را آغاز کرده و چیزی که باعث اسم نوروز شده، این بوده که ما در نوروز بخش مهمی از رویدادی که در طبیعت با طراوت و تازگی رخ می‌دهد، با چیزهایی که باعث بالندگی و نشاط زن می‌شود را دنبال کردیم. از کشورهای حوزه نوروز دعوت کردیم و علاوه بر آن به بسیاری از کشورها که با ما هم‌کاری‌های مشترکی داشته‌اند یا در رویداد زنان تاثیرگذار بوده‌اند، دعوت‌نامه دادیم. حضور در این رویداد با اعلام آمادگی ۲۲ کشور اتفاق افتاده و به برگزاری این رویداد در خور نام ایران امیدواریم.

وی پیرامون برنامه وزارت برای نقش ایران در این رویداد بیان داشت: این رویداد ثبت جهانی یونسکو شده و ثبت آن نوروزگاه است. از ظرفیت‌های وزارت میراث استفاده کرده‌ایم و می‌خواهیم این فرهنگ متعالی را به دنیا منتقل کنیم. می‌خواهیم در حوزه فرهنگی علاوه بر مسائل فنی و ورزشی، سیاست‌های نوروز را دنبال کنیم.

کاظمی‌پور درباره رشته‌های این رویداد گفت: ۴ دوره میزبانی مسابقات زنان کشورهای اسلامی را در ادوار گذشته داشته‌ایم. ویژگی شاخصی که رویداد نوروز دارد، این است که ویژه زنان است و فرصتی برای کشورهای غیرمسلمان هم پدید آمده تا در این رویداد باشند. بحث رویدادهای بزرگ در سال آتی که پیش روست را هم داریم که جزو برنامه‌هایی بوده که نوروزگاه را به عنوان یک رویداد محک رسمی و دیدار تدارکاتی برگزار کنیم. فوتسال زنان هم از ابتدا حضورم در وزارت فعالیت‌شان اهمیت زیادی داشت چون جریان‌ساز اجتماعی است. فدراسیون فوتبال جزو اولین فدراسیون‌های دعوت‌شده بودند ولی با سرعت کمی مورد پیگیری قرار گرفت اما با تعیین‌تکلیف وضعیت مدیریت  زنان، ۲ تیم خوب روسیه و تایلند در این رقابت‌ها با فوتسال ایران رقابت می‌کنند. در ۹ رشته فعالیت داریم؛ فوتسال، کبدی، جودو، سوارکاری، دوومیدانی، وزنه برداری، چوگان، کاراته، شمشیربازی را در این رویداد خواهیم داشت.

معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش دانا مبنی بر علت تغییر محل بازی‌ها و شرایط صدور ویزا عنوان داشت: یکی از مناطقی که کاندید برگزاری مسابقات بود، کیش بوده ولی چیزی که امکان‌سنجی‌اش در ستاد بررسی شد، این بود که با توجه به شرایط فصلی امکان برگزاری در جزیره را نداشتیم. شرایط تهران و مسائل ترانسفرینگ در ستاد درنظر گرفته و تصمیم‌گیری شد. برای صدور ویزا و روادید کشورهایی که مهمان ما هستند، از عزم وزارت امور خارجه در این مرحله برای تسهیل شرایط با کم‌ترین صرفه زمانی و هزینه‌ای متشکرم. الان در حال صدور آی‌دی‌ کارت‌ها هستیم و همه امور مدیریت شده و در حال اجراست.

وی در رابطه با مسابقات فوتسال نوروز تاکید داشت: میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا اگر رخ بدهد، باعث مسرت ماست ولی تصمیم‌گیری این است که در هیات رئیسه فدراسیون رخ بدهد. ما حمایت و تشویق می‌کنیم چون معتقدیم باید به توسعه مسابقات سرعت بخشیده شود. درباره این که ۲ تیم فقط آمدند، باید بگویم تیم ما قهرمان آسیاست و با این ۲ کشور محک می‌خوریم؛ نه این که مسابقاتی باشد که نتایج آن را از قبل بدانیم.‌ تصمیم‌گیری در رابطه این مسائل فنی را به فدراسیون‌ها سپردیم. در بحث دعوت اولویت و صلاح با کمیته‌های تخصصی فدراسیون‌ها بوده. ما تاکید کردیم تراز فنی به تیم‌های ورزشی ما در مسابقات سال آتی کمک کند.

کاظمی‌پور در خصوص این که چرا برخی رشته‌ها درنظر گرفته نشده‌اند، گفت: اولین جلسه ستاد بازی‌ها را با دعوت از ۱۷ رشته ورزشی و سیاست قهرمانی در رویدادهای رسمی سال آتی و کاندید حضور در بازی‌های آسیایی برگزار کردیم. بنا به دلایلی برخی فدراسیون‌ها شرایط حضور نداشتند و یا با رصد رقبا، تیم‌های مهمان حضور پیدا نمی‌کردند. بسیاری از لیگ‌های اروپا در این فصل در حال برگزاری هستند ولی در این که روی برخی رشته‌ها موکد تصمیم گرفتیم، یکی از رشته‌ها جودوست چون شرایط ویژه‌ای دارد و مورد استقبال هم قرار گرفت.

کاظمی پور در پاسخ به دیگر سئوال دانا مبنی بر اینکه چرا در همه رشته ها مسابقات بین المللی برگزار نمی شود، بیان کرد: یکی از دلایلی که برای ما مطرح بود، حضور نمایندگان کشورها با تراز فنی قابل دفاع بوده. در اسکی و شطرنج به این نتیجه رسیدیم که در این سطح آورده‌ای برای‌مان نخواهند داشت.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار دانا راجع به هزینه برگزاری نوروزگاه در تهران خاطرنشان ساخت: برآورد مالی برگزاری نوروزگاه بر اساس تراز بین‌المللی رویدادها انجام شده و رقم اصلی آن را کمیته مالی و پشتیبانی وزارت باید گزارش بدهند چون بسته به نوع جوایز و هزینه‌ها و سطح داوری باید تعیین شود. با توجه به این که از سال گذشته در تکالیف ما بوده و در ردیف برنامه‌ای آمده، پیش‌بینی‌هایی انجام شد و با جمیع شرایط شاید محدودیت‌هایی که رخ داد، بنا به تاکیدات وزیر و حمایت‌های ریاست‌جمهوری، موفق به اجرایی شدن این رویداد شدیم. تمام رشته‌ها با حضور تماشاگران است و بانوان ورزش‌دوست با حضور در میادین ورزشی، از زحمات ورزشکاران تشویق کنند. در چند رشته امید داریم با حداقل فوت وقت یا شاید به شکل زنده، پخش تلویزیونی داشته باشیم.

وی با تاکید بر شرایط ویژه این رقابتها افزود: با توجه به سیاه‌نمایی علیه وضعیت ورزش زنان، میزبان ۲۲ کشور با ۳۷۸ ورزشکار خارجی و ۱۹۲ ورزشکار ایرانی هستیم. از تیم‌های داوری بین‌المللی ایرانی در حال استفاده و داوران اهل کشورهای حاضر در این رویداد هم هستیم. عوامل اجرایی نواب‌رئیس فدراسیون‌ها در قالب ناظران هستیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه