اخبار داغ

گیتاری که برای پدر می نوازد؛ به عشق آندرس سگوبیا

گیتاری که برای پدر می نوازد؛ به عشق آندرس سگوبیا
آندرس سگوبیا که یکی از بزرگ‌ترین گیتاریست‌های سبک کلاسیک است به پدر حرکت جهانی گیتار کلاسیک مدرن معروف شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آندرس سگوبیا با نام کامل «آندرس سگوبیاتورِس» ۲۱ فوریه ۱۸۹۳  در شهر لینارس اسپانیا به دنیا آمد. او بخاطر شناساندن و مشارکتی که در معرفی گیتار کلاسیک داشت، در سال ۱۹۸۱ توسط پادشاه وقت اسپانیا به لقب «برجسته‌ترین لرد مارکیز از سالوبرنیا» مفتخر گردید.

او نواختن گیتار را از شش سالگی شروع کرد. در جوانی به شهر گرانادا رفت و در آنجا شروع به تحصیل در رشته گیتار نمود. اولین نمایشی که اجرا کرد در سن ۱۶ سالگی در اسپانیا بود. چند سال بعد در کنسرتی که در مادرید به نمایش گذاشت قطعاتی از تارگا و باخ را که خودش تنظیم کرده بود اجرا کرد.

اگرچه او همواره از طرف فامیل و دوستانش مورد بی مهری قرار می‌گرفت ولی با تلاش و پشتکار به ادامه کار خود پرداخت. کار او تفاوت تکنیکی مشخصی با تارگا و دیگر پیروانش داشت. سگوبیا با تشویق معلمش که او را در تنظیم و اجرای قطعاتی به‌وسیله پیانو یاری کرد، با جراتی عجیب کار نواختن گیتار را با انگشتان و ناخن‌هایش که موجب می‌شد صدایی تند و تیز ایجاد کند دنبال کرد، و به کمک این تکنیک دامنه صداهایی که می‌توانست ایجاد کند به مراتب بیشتر از آنی بود که به تنهایی با انگشتان یا با ناخن بشود ایجاد کرد.

این بحث که استفاده از انگشتان و ناخن‌ها برای نواختن گیتار یا استفاده از گوشت نوک انگشتان برای ایجاد صداهای آرام کدامیک بیشتر مورد توجه هست همیشه بین نوازندگان گیتار کلاسیک مطرح بوده‌است.

پدر گیتار کلاسیک دنیا

گیتار کلاسیک همچون پیانو ، به نوازنده امکان اجرای اثرهایی با ملودی های پیچیده و همچنین اثرهایی با بافت هارمونیک با توانایی اجرای چندین نت در یک زمان را می‌دهد. به همین دلیل این ساز، به عنوان سازی تک نواز شناخته شده‌است. گیتار کلاسیک به شکل استاندارد دارای شش سیم (سه سیم نایلونی برای نت‌های زیر و سه سیم فنری برای نت‌های باس) است.

 سگوبیا که یکی از بزرگ‌ترین گیتاریست‌های سبک کلاسیک است به پدر حرکت جهانی گیتار کلاسیک مدرن معروف شده است.

بسیاری بر این باورند که گیتار کلاسیک به شکل امروزی خود محصول تکامل یافتهٔ اروپا و به ویژه اسپانیا است.

پاکو دلوسیا، فرناندو سور، فرانسیسکو تارگا، فرانسیسکو کوربتا از نوازندگان معروف گیتار کلاسیک دنیا هستند.

 آندرس سگوبیا  2 ژوئن 1987 در 94 سالگی چشم از جهان فرو بست.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه