اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اصلاحات قضایی نفس رژیم صهیونیستی را به شمارش انداخت/ کِشتی صهیونیست‌ها در آستانه غرق شدن

اصلاحات قضایی نفس رژیم صهیونیستی را به شمارش انداخت/ کِشتی صهیونیست‌ها در آستانه غرق شدن
تظاهرات خیابانی گسترده و بی‌سابقه‌ اسرائیلی‌ها در مخالفت‌ باطرح اصلاحات قضایی باعث شده نفس رژیم صهیونیستی به شمارش افتد و دیر یا زود به غرق شدن این کشتی بیانجامد.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی است که از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف اسرائیل علیه اصلاحات قضایی پیشنهاد شده توسط دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، می گذرد و ابعاد آن هر لحظه در حال شدت گرفتن است. 

طرح لوایح اصلاحات قضایی از برنامه‌های انتخاباتی دولت نتانیاهو بود که نتانیاهو از دوره تبلیغات انتخاباتی بر سر آن با گروه‌های راست گرای اسراییلی به توافق رسیده بود، اصلاحاتی که ماهیت و هدف اصلی آن افزایش اعتبار و نیز قدرت دولت و پارلمان در برابر قدرت دستگاه قضایی است تا اختیارات دستگاه قضایی بر روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سیاستگذاری دولت و پارلمان اسراییل کاهش یابد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دلیل اینکه که خود دارای چند پرونده قضایی مفتوح در دادگاه است، تلاش می کند از طریق این طرح در صورت محکومیت قضایی، بتواند احکام دادگاه را بی اثر کند. همچنین بخشی از وزیران، چهره‌ها و احزاب حاضر در دولت فعلی اسرائیل دارای پرونده های قضایی یا در معرض اتهاماتی هستند و در نتیجه تلاش می کنند در صورت محکومیت، از طریق این طرح، این احکام اجرا نشوند و برای آینده خود مصونیت ایجاد کنند.

به گفته منتقدان با این طرح، استقلال دستگاه قضایی نقض می شود چون پارلمان می تواند احکام دادگاه عالی را نادیده بگیرد و کنار بزند. همچنین دستگاه قضایی به نهاد زیرمجموعه و پیرو پارلمان و دولت تبدیل می شود. در واقع کابینه نتانیاهو با این اصلاحات به‌دنبال آن است تا پرونده فساد و رشوه‌های سال گذشته او را مختومه اعلام کنند.

تا زمانی که اسرائیل برپایه قانون اداره نشود به تظاهرات ادامه خواهیم داد

یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در سخنانی در میان معترضان اسرائیلی در قدس اشغالی خطاب به آنها اظهار کرد: تندروها در دولت حضور گسترده شما را نادیده می‌گیرند و تا زمانی که اسرائیل برپایه قانون اداره نشود به تظاهرات ادامه خواهیم داد.

در این بین «ایساک هرزوگ» رئیس جمهور اسراییل بعد از مشورت‌هایی که با مقامات مختلف از جمله اعضا دولت و چهره‌های اپوزوسیون داشت خواهان تعلیق پیشبرد این اصلاحات و همچنین اعمال تغییراتی در این اصلاحات به منظور تامین نظر مخالفان شد.

وزیر دفاع اسرائیل هم در سخنرانی عمومی با طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو مخالفت کرد و خواستار توقف آن شد، اما یک روز بعد با حکم نتانیاهو برکنار شد.

با برکناری یوآو گالانت وزیر دفاع اسراییل توسط نتانیاهو این اعتراضات به اوج خود رسید و همزمان با تظاهرات مخالفان اصلاحات قضایی، برخی حامیان راستگرای این اصلاحات نیز خواستار تظاهرات در حمایت از این طرح جنجالی شدند.

در این بین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی خطاب به معترضان تاکید کرد که دست از اصلاحات قضایی نخواهد کشید؛ اما فعلا تصویب آن را به تعویق می اندازد. او این اقدام را بعد از توافق با "بن غفیر" وزیر امنیت داخلی و رهبر یکی از احزاب حاضر در ائتلاف حاکم اعلام کرد.

در واکنش به این تصمیم نتانیاهو؛ سازمان دهندگان اعتراضات در اسرائیل تاکید کردند، هدف‌شان لغو کامل اصلاحات قضایی است نه تعویق آن از این رو به رغم تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای تعلیق اصلاحات قضایی به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

رژیم صهیونیستی رو به زوال و نابودی است

در این باره «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه بذر پایان اسراییل در درون رژیم صهیونیستی کاشته شده است، تاکید کرد که این رژیم موقت رو به زوال و نابودی است.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو: اسرائیل تصمیم‌های خود را بر اساس فشارهای خارجی نمی‌گیرد

تل آویو روی خط آشوب/۴۰بازداشتی در سرکوب معترضان با گاز اشک آور

به گزارش دانا؛ دولت نتانیاهو از زمان روی کار آمدن خود نه تنها نتوانسته است اوضاع داخلی را سر و سامان ببخشد، بلکه با رویه ای که در پیش گرفته، باعث شده نفس رژیم صهیونیستی به شمارش افتد و دیر یا زود این کشتی شکسته در اقیانوس طوفانی غرق خواهد شد. چرا که در صورت موفقیت مخالفان در متوقف ساختن تصویب قانون اصلاحات قضایی ممکن است نتانیاهو با خروج برخی احزاب تندرو از ائتلاف کابینه و در نتیجه فروپاشی کابینه و پایان دولت و نخست وزیری اش رو به رو شود و در نتیجه انتخابات زودهنگام برای تشکیل کابینه بعدی برگزار خواهد شد و اگر نتانیاهو بر تصویب قانون اصلاحات اصرار کند، با افزایش چند برابری اعتراضات و اعتصابات و بن بست واقعی  در اسرائیل روبه رو خواهد شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه