اخبار داغ

افراد افسرده زودتر پیر می شوند

افراد افسرده زودتر پیر می شوند
افراد مسن مبتلا به افسردگی زودتر از همسالان خود پیر میشوند به عبارت دیگر پیری زودتر از حد معمول از پیامدهای افسردگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محققان دانشگاه کنتیکت گزارش داده اند: افراد مسن مبتلا به افسردگی، با سرعت بیشتری نسبت به همسالان خود، پیر می شوند.
بر اساس نتایج تحقیقاتی، شواهدی وجود دارد که نشان دهنده پیری بیولوژیکی تسریع شده و سلامت جسمی و مغزی ضعیف در این افراد هستند.
افسردگی در سالمندان، یک وضعیت شایع است که می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، استرس و عدم تعادل شیمیایی در مغز، رخ دهد. از علائم رایج این بیماری می توان به احساس غم، اضطراب، کاهش تمرکز و حافظه، تحریک پذیری و بی قراری اشاره کرد.
تیم تحقیقاتی، داده های ۴۲۶ فرد مبتلا به افسردگی را مورد مطالعه قرار دادند و سطح پروتئین های مرتبط با افزایش سن را در خون هر یک از آنها اندازه گیری کردند. هنگامی که یک سلول پیر می شود، عملکرد آن نیز در مقایسه با یک سلول جوان و کارآمد، متفاوت می شود؛ این سلول ها اغلب پروتئین هایی را تولید می کند که منجر به التهاب یا سایر شرایط نامطلوب در بدن می شوند. سطوح این پروتئین ها در خون، قابل اندازه گیری هستند.
محققان دریافتند: افرادی که سطوح بالاتری از پروتئین ‌های مرتبط با افزایش سن داشتند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به شرایطی مثل فشار خون و کلسترول بالا و سایر بیماری ها بودند.
علاوه بر این، یافته ها نشان داد: پیری سریع، با عملکرد بدتری در تست ‌های سلامت مغز مانند حافظه فعال و سایر مهارت ‌های شناختی مرتبط است.
دانشمندان اظهار داشتند: یافته های ما، فرصت‌ هایی را برای ارائه و بهبود راهبردهای پیشگیرانه به منظور کاهش ناتوانی مرتبط با افسردگی در افراد مسن و جلوگیری از فرایند پیری بیولوژیکی تسریع شده در آنها باز می‌کند.
اکنون محققان به دنبال این هستند که ببینند آیا کاهش تعداد سلول ‌های پیر در بدن افراد می ‌تواند علائم افسردگی را در اواخر زندگی بهبود بخشد یا خیر.یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Mental Health منتشر شده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه