اخبار داغ

ارسلان قاسمی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اعتبار مالیاتی مشوق تحقیق و توسعه بنگاه‌های دانش بنیان است

اعتبار مالیاتی مشوق تحقیق و توسعه بنگاه‌های دانش بنیان است
مشاور اقتصادی اتاق تعاون با اشاره به لزوم گسترش تحقیق و توسعه در صنایع دانش‌بنیان گفت: اعتبار مالیاتی می‌تواند مشوق تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اجرای سیاست اعتبار مالیاتی که قرار است طی آن هزینه‌های بخش تحقیق و توسعهٔ صنایع به‌عنوان اعتبار مالیاتی برایشان در نظر گرفته شود، مزایای زیادی دارد. مثلاً، بسترساز تأمین مالی توسعه و بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود. دانش‌بنیان‌ شدن صنایع و شرکت‌های بزرگ کشور نیز از دیگر مزایای این سیاست است. اجرای سیاست اعتبار مالیاتی که به ورود فناوری به صنایع می‌پردازد، می‌تواند زمینه را برای خنثی‌سازی تحریم‌های بین‌المللی آماده کند.

تنظیم‌گری و حمایت از صنایع اولویت‌دار کشور

جلوگیری از ارزبری به جهت افزایش صادرات و کاهش واردات محصولات فناور، امکان تنظیم‌گری حمایت از صنایع اولویت‌دار کشور و شفافیت مالیاتی شرکت‌های متقاضی اعتبار تحقیق و توسعه از دیگر مزیت‌های اعتبار مالیاتی به شمار می‌روند.

به‌زعم برخی از کارشناسان باید از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی در کنار یکدیگر بهره ببریم تا در نهایت توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولات در کشور رخ دهد. دراین‌ارتباط، می‌توانیم اعتبار مالیاتی را به‌عنوان یک ابزار تشویقی به کار بگیریم و در کنارش به محروم‌کردن صنایع خام فروش از خوراک و سوخت ارزان بپردازیم.

بیشتر بخوانید:
پیش‌ بینی اعتبارات و منابع کافی، راهکار برون‌ رفت از مشکل مسکن

به نظر می‌رسد در حال حاضر چاره‌ای نداریم جز اینکه به اعمال سیاست‌هایی مانند اعتبار مالیاتی، تولیدات بار اول، قانون جهش تولید دانش‌بنیان و... در راستای ورود فناوری به صنایع بپردازیم. با استفاده از این سیاست‌ها و قوانین است که بستر برای توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولات فراهم می‌شود.

اعتبار مالیاتی، ابزار توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولات

ارسلان قاسمی، عضو اتاق تعاون ایران درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد؛ صنایع خودشان باید هزینه‌های تحقیق و توسعه را بپردازند. اما لازم است برای آن‌ها مشوق‌هایی در نظر بگیریم. دولت در این زمینه می‌تواند از ابزارهای گوناگون مانند اعتبار مالیاتی بهره ببرد تا صنایع را به سمت توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولات سوق دهد.

به گفتهٔ این عضو اتاق تعاون ایران، در تمام کشورهای توسعه‌یافته هزینه‌های تحقیق و توسعهٔ صنایع به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی در نظر گرفته می‌شود و در کشور ما نیز باید از این مشوق‌ها به نحو احسنت استفاده کنیم. اعتبار مالیاتی که در راستای تشویق صنایع به سمت توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولات به کار گرفته شده است، می‌تواند کارساز باشد.

قاسمی افزود: اگر قوانینی مانند اعتبار مالیاتی، جهش تولید دانش‌بنیان و تولیدات بار اول به‌درستی اجرا شوند، می‌توان امیدوار بود که اتفاق مثبتی در راستای توسعهٔ زنجیرهٔ ارزش محصولات در کشورمان رخ دهد و از مزیت‌های آن بهره‌مند شویم. ما ناچاریم به سمت ورود فناوری به صنایع حرکت کنیم. در غیر این صورت شاهد برخی صنایع رانتی در کشور خواهیم بود که مضرات زیادی برایمان دارد. نتیجهٔ این گونه صنایع افزایش تورم و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پیچیده است.

وی گفت: سیاست اعتبار مالیاتی که قرار است هزینه‌های تحقیق و توسعهٔ صنایع را به‌عنوان اعتبار مالیاتی برای سال بعد آن‌ها در نظر بگیریم، بسیار خوب است. بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما کارهای خارق‌العاده‌ای انجام داده‌اند و واقعاً در ورود فناوری به صنایع مؤثر بوده‌اند. اما برخی از شرکت‌ها دانش‌بنیان نیستند و فقط به دنبال مزایای دانش‌بنیانی هستند. از طریق تقویت تحقیق و توسعه در صنایع باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی بازارسازی کنیم. اما لازم است مراقب باشیم که جوانان نخبه به بحث‌های دانش‌بنیان ورود کنند و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:

اعتبار مالیاتی، ابزار مشوق عدم خام‌فروشی و توسعه زنجیره ارزش

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه