اخبار داغ

گزارش زنده دانا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت؛

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟/ علی آبادی وزیر صمت شد

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟/ علی آبادی وزیر صمت شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به عباس علی‌آبادی برای حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت رأی اعتماد دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف از دقایقی پیش آغاز شد و برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است.

مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صحبت کند امابه دلیل سفر رسمی به ونزوئلا برای دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس حضور ندارد و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد حضور پیدا کرده است.

همچنین محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحن مجلس حضور دارد.

موافقت فراکسیون انقلاب مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

ابوالفضل عمویی با بیان اینکه صبح امروز جلسه استماع و بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌های عباس علی آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد، توضیح داد: پس از استماع سخنان وزیر پیشنهادی صمت و ۷ نفر از نمایندگان، رأی گیری صورت گرفت که علی‌آبادی توانست ۹۱ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع کسب کند.

موافقت کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی مجلس با صلاحیت «علی‌آبادی»

روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون‌های متبوع خود درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت را قرائت و موافقت خود در این زمینه را اعلام کردند.

در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

نظری: علی آبادی تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟

وی با تاکید بر این‌که باید به صنایع مبتنی به آمایش سرزمینی توجه شود، اضافه کرد: چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعامل بالا با مجلس مهم است، گفت: دیروز در حین معرفی اعضای کمیسیون، آقای علی آبادی توجهی نمی‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت.

مهدی عسگری: آقای علی آبادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

وی در ادامه تاکید کرد: ایشان از حذف قیمت گذاری دستور سخن گفتند کدام بازار بزرگ و صنایع بزرگ ما به طور کامل رقابتی هستند که بخواهند قیمت گذاری دستوری حذف شود. در بحث یارانه پنهان نیز باید بگویم که این واژه جعلی محصول یکسری پیش فرض‌ها است. این یک بیماری در اقتصاد است که باید درمان شود نه این‌که به آن رسمیت بخشیده شود.

محمودزاده: انتظار می‌رود علی آبادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: انتظار می‌رود آقای علی آبادی در بحث ابهامات موجود در رابطه با حقوق نجومی، مدارک دانشگاهی و تحصیلی و مسئولیت قبلی در شرکت مپنا و برنامه راهبردی خود در حوزه خودروسازی داخلی و صنایع معدنی توضیحاتی را ارائه کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد در بحث ساماندهی خودروهای داخلی تلاش ویژه‌ای کنید و اجازه ندهید در دام مافیای خودروسازی داخلی قرار بگیرید.

موافقان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

دهمرده :علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد

حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت:  آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

وی اضافه کرد: علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علی آبادی وعده استفاده از معادن سیستان را داده است، گفت: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.

زاهدی: وزیر پیشنهادی صمت، آشنایی خوبی با بخش خصوصی دارد

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: علی آبادی کسی است که سال ها در دوران جنگ حضور داشته و در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کرده و باید قدردان چنین مدیران و افراد خبره، تیزهوش و فهیم باشیم.

وی افزود: از جمله سوابق خدمتی ایشان حضور و مدیریت در ابرپروژه هایی مانند پل سازی، سد سازی، ساخت نیروگاه های پیشرفته و صنایع ریلی پیشرفته و شروع عملیات برای تولید خودروهای برقی همراه با بهره برداری، بهره وری و بهینه سازی بر اساس فناوری های نوین است که یکی از ویژگی های مهم وزیر پیشنهادی صمت است.

گودرزوند: علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است/ نباید تسلیم جوسازی‌ها شوید

مهرداد گودرزوند نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.

وی ادامه داد: ای کاش یکبار برنامه‌های آقای علی آبادی را می‌خواندید و بعد مخالفت می‌کردید، حرف‌هایی که زده شد هیچ کدام همخوانی با برنامه‌های علی آبادی ندارد. نباید تسلیم جوسازی‌ها شوید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علی آبادی دارای برنامه کمی و کیفی است، اظهار کرد: آقای علی آبادی سوابق تحصیلی بالایی دارد و در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور درس خوانده چرا بحث دانشگاه امام صادق را می‌کنید مگر چه تفاوتی با دیگر دانشگاه‌ها دارد.

گودرزوند با بیان این‌که علی آبادی دارای سوابق اجرایی متعددی در بخش صنعت است، گفت: او عملکرد خوبی در بخش خصوصی داشته و می‌تواند تعامل و همکاری بین بخش خصوصی و دولتی فراهم کرده و آن را به عنوان نقطه کانونی ایجاد کند.

وی با بیان این‌که علی آبادی می‌تواند در عرصه صنعت موثر باشد، تصریح کرد: شاخص‌هایی همچون صداقت، شفافیت و جامعیت و انسانیت در برنامه‌های علی آبادی است که باید به آن توجه شود.

پورابراهیمی: رویکردهای علی‌آبادی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی منطبق است

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: چارچوب فکری علی آبادی با رویکردهای حوزه ماموریت کمیسیون اقتصادی مجلس منطبق است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تغییرات نرخ ارز که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، فرصت مناسبی رابرای صادرات از کشور فراهم کرده و تراز منفی صادرات را که در دولت قبل رقم خورده می‌تواند مثبت کند و شاهد جهش صادرات در کشور باشیم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد تجارت کشور با ۱۰ کشور انجام می شود که لازم است در این ۱۰ کشور رایزن بازرگانی داشته باشیم و از نگاه ویژه وزارت صمت و وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی تشکر می کنم. برای جهش صادرات باید سیاست های ارزی مبتنی بر قانون در کشور را در نظر بگیریم. در قوانین احکام دائمی، ارز را شناور دیده ایم و براساس شاخص تورم داخلی و خارجی و قدرت رقابت پذیری باید اقدام شود. آقای علی آبادی! انتظار می رود واردات را به حداقل و صادرات را به حداکثر برسانید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار داخلی به دلیل وسعت به حلقه مفقوده تبدیل شده و مردم نگران رها شدن بازار هستند. علاوه بر عوامل بیرونی، عدم مدیریت بازار باعث رها شدن بازار شده است که در وزارت صمت نیازمند اتخاذ تصمیم جدی درخصوص بازار داخلی هستیم که وزیر پیشنهادی توضیحاتی در این زمینه در کمیسیون اقتصادی داده است و در این بخش برنامه دارد.

وی تاکید کرد: با وزیر پیشنهادی صمت درباره کاهش تصدی گری دولت در شرکت های خصوصی خودروسازی و فولاد صحبت کرده ایم که تاکید وی بر کاهش حضور دولت و کاهش مدیریت دولتی در بخش خصوصی است. علی آبادی مورد تایید مقام معظم رهبری است و موید این مسئله آن است که ایشان در بازدید از مجموعه مپنا تاکید داشتند که این مجموعه باعث مباهات است و خودباوری، اعتماد به نفس و اعتماد به کمک های الهی در این مجموعه موج می زند.

دفاعیات وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

علی آبادی: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم/ اگر تعامل وجود نداشته باشد نمی‌توان کار را پیش برد

عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تا قبل از این‌که به مجلس بیایم انگیزه بنده به اندازه الان نبود چرا که اکنون می‌خواهم ثابت کنم که ما می‌توانیم. این تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است ۴۰ سال است که دشمن تلاش می‌کند که بگوید شما نمی‌توانید و روی نقاطی دست می‌گذارد که ثابت کند ما نمی‌توانیم.

وی ادامه داد: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی داده که افراد می‌توانند راجع به همه موضوعات سوال کنند. مدرک بنده توسط صدها مرکز بررسی و تایید شده است که یکی از آنها کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است. ای کاش کسانی که در خصوص مدرک من صحبت کردند اصل مدرک فارغ‌التحصیلی بنده را می‌دیدند.

وی ادامه داد: بنده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مکانیک هستم و عکس بنده را در کتاب سرآمدان شریف چاپ کرده‌اند. در دانشگاه تهران نیز در مقطع ارشد مهندسی مکانیک فوق‌لیسانس دریافت کردم و سالهاست در این دانشگاه تدریس می‌کنم. مدرک دکتری خود را از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم و با مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی ندارد، می‌توانید مراجعه کرده و صحت آن را بسنجید.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: سال‌هاست به عنوان عضو حقوقی شورای آموزش عالی به عنوان عالی ترین شورای علمی کشور در وزارت علوم حضور دارم و رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران و رئیس انجمن برق آبی هستم. در بحث تعامل با مجلس شورای اسلامی نیز مطالبی مطرح شد که صحیح نیست، اگر تعامل وجود نداشته باشد اصلا نمی‌توان کار را پیش برد. بنده در یک بنگاه صنعتی بزرگ کار کرده‌ام.

آغاز رأی‌ گیری

بعد از پایان سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی صمت، محمدباقر قالیباف از اعضای دولت حاضر در صحن (مخبر معاون اول رئیس جمهور، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، محرابیان وزیر نیرو و مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفته اجتماعی) خواست که مجلس را ترک کنند تا روند اخذ رأی از نمایندگان آغاز شود.

علی آبادی وزیر صمت شد

در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۸۷ رای موافق به علی‌آبادی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتماد کردند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
حسینی -> 1402/03/23
پاسخ

علی آبادی آدم حسابیه و رای بیاره خوبه

حسن -> 1402/03/23
پاسخ

رای میاره تابلوعه

بی نام -> 1402/03/23
پاسخ

این بنده خدا رو دارن میزنن الکی والا من خودم باهاش همکلاس بودم تو دانشگاه از همون موقع هم آدم فرهیخته ایی بود