اخبار داغ

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

عملکرد مدیران دولتی زیر ذره‌بین شفافیت/ لزوم بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

عملکرد مدیران دولتی زیر ذره‌بین شفافیت/ لزوم بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی تأثیر مستقیمی بر افزایش بهره‌وری آن‌ها دارد و قطعاً مدیران را مجبور به بهبود عملکرد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ شرکت‌های دولتی که تا امروز عملکردشان برای هیچ‌کسی مشخص و در دسترس نبوده است، بخش زیادی از گردش نقدینگی کشور را در اختیار دارند. این شرکت‌ها تحت کنترل دولت قرار دارند و دارایی‌هایشان متعلق به مردم است.

لزوم بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

وزارت اقتصاد طی اقداماتی در تلاش است تا عملکرد این شرکت‌ها را شفاف‌سازی کند. گزارش‌گيري مالي و ارائه اطلاعات در زمينه عملكرد مالي شرکت‌های دولتی در تصميم‌گيري همه فعالان اقتصادي، سياسي و اجتماعي كشور در راستاي اهدافي چون مديريت كلان اقتصادي، سياسي و اجتماعي، افزايش كارايي در استفاده از منابع عمومي، اصلاح ساختار دستگاه‌ها و مؤسسات دولتي مؤثر است.

بیشتر بخوانید:
انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی هیچ نقطهٔ پنهانی را باقی نمی‌گذارد

همچنين این اقدام وزارت اقتصاد (شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های زیر مجموعه دولت) زمینه‌ساز رشد سريع در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، پیشرفت حقیقی و در نهايت نيل به عدالت اجتماعي است.

به گفتهٔ مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، بر اثر اقداماتی که صورت‌گرفته، امروز مردم می‌دانند شرکت‌های دولتی چقدر درآمد، هزینه، کارمند، هزینهٔ پرسنلی و موارد دیگر دارند. چقدر پاداش پرداخت می‌کنند و دارایی‌شان چقدر است و صاحب چه شرکت‌هایی با چه درصد سهامی هستند. مردم امروز می‌دانند که شرکت‌ها در کجا اموال، زمین، ساختمان و... در مالکیت خودشان دارند.

شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی یک مطالبه عمومی است

محمدحسن دیده‌ور، عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص مزیت‌های شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های دولتی به راه دانا، اظهار کرد: اقدام وزارت اقتصاد در راستای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر این کار به‌درستی انجام شود، این امکان به وجود خواهد آمد که وضعیت اقتصادی کشور بهتر پیش‌بینی‌ شود و امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: این موضوع سال‌هاست که خواستهٔ همهٔ فعالان اقتصادی است. تقاضا برای شفاف‌سازی وضعیت این شرکت‌ها مربوط به امسال و سال قبل نیست و مدت‌هاست که به‌عنوان یک مطالبه در جامعه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی، شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی و انتشار گزارش‌های سالانه یا چندساله در مورد وضعیت آن‌ها به نفع کشور است.

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که وضعیت بدهی شرکت‌های دولتی مشخص نیست، نمی‌توانیم برای وصول این مطالبات کاری انجام دهیم. مثلاً این شرکت‌ها میزان زیادی بدهی به بانک‌ها دارند. وقتی وضعیتشان مشخص شود، می‌توانیم نسبت به وصول این مطالبات اقدام کنیم، در نتیجه نقدینگی بانک‌ها بالا می‌رود و می‌توانند به مردم تسهیلات مناسب‌تری بدهند.

شرکت‌های دولتی در یک فضای بسته عمل می‌کنند

این عضو اتاق بازرگانی افزود: واقعیت این است که تا امروز شرکت‌های دولتی در یک فضای بسته و به‌دور از شفافیت عمل کرده‌اند و هیچ‌کسی نمی‌تواند در مورد نحوه عملکرد آن‌ها تحلیلی داشته باشد یا نظر بدهد.

وی در ادامه گفت: سود و زیان شرکت‌های دولتی اهمیت زیادی دارد و باید شفاف‌سازی شود. وقتی وضعیت مالی شرکت‌ها مشخص نیست، حتی نمی‌توانیم تشخیص دهیم که شرکت موردنظر سودده است یا زیان‌ده. تا وقتی این مسائل مشخص نباشد، نمی‌توانیم تصمیمات درستی در سطح کلان برای آن‌ها بگیریم.

دیده‌ور گفت: امیدواریم با اقداماتی که وزارت اقتصاد در دستور کار قرار داده است، از جمله انتشار کتاب نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی، تصویب آیین‌نامهٔ انتظام‌بخشی و انتشار صورت‌های مالی این شرکت‌ها به سمت شفاف‌سازی عملکرد آن‌ها پیش برویم و بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم.

وی ادامه داد: شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی تأثیر مستقیمی بر افزایش بهره‌وری آن‌ها دارد. وقتی شرکت‌ها زیر ذره‌بین قرار بگیرند و وضعیتشان برای همه مشخص شود، قطعاً مدیران در جهت بهبود عملکردشان حرکت خواهند کرد.

شرکت‌های دولتی سهم بالایی از بودجهٔ کشور را به خود اختصاص داده‌اند

به گفتهٔ این عضو اتاق بازرگانی تهران، شفاف‌سازی دارایی‌های شرکت‌های دولتی نیز اهمیت بالایی دارد. این اقدام حتی باعث می‌شود که بتوانیم با جدیت بیشتری طرح‌های ملی را انجام دهیم. مثلاً، قانونی در مجلس مصوب شد که زمین‌های بلااستفادهٔ ارگان‌های مختلف برای ساخت مسکن مورداستفاده قرار بگیرد. اما ارگان‌های دولتی در این زمینه همکاری لازم را ندارند.

وی درباره این موضوع گفت: برخی شرکت‌های دولتی زمین‌های زیادی دارند که بلااستفاده مانده است. وقتی وضعیت دارایی‌های شرکت‌ها مشخص شود، نحوهٔ استفاده از آن‌ها نیز بهبود می‌یابد.

این عضو اتاق بازرگانی در پایان تأکید کرد: شرکت‌های دولتی سهم بالایی از بودجهٔ کشور را به خود اختصاص می‌دهند و حدود ۶۰ درصد از گردش نقدینگی کشور مربوط به آن‌هاست. وضعیت بخش اقتصادی به این بزرگی و با این حجم از اقتصاد باید به‌صورت شفاف مشخص باشد.

بیشتر بخوانید:
انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی باعث افزایش اعتماد مردم به دولت می شود/ شرکت های دولتی ۶۰ درصد بودجه را می گیرند

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه