اخبار داغ

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اخذ مالیات هوشمند؛ زمینه‌ساز کاهش فرار مالیاتی خواهد شد

اخذ مالیات هوشمند؛ زمینه‌ساز کاهش فرار مالیاتی خواهد شد
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بر لزوم اخذ مالیات به‌صورت عادلانه و هوشمند تأکید کرد و گفت: شفافیت با اتکا به داده های سامانه مودیان، زمینه‌ساز کاهش فرار مالیاتی می‌شود.

جبار کوچکی نژاد، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره مالیات ستانی هوشمند اظهار داشت: رفع تبعیض موجود میان مشاغل خاص و کارمندان جهت اخذ مالیات موضوعی است که باید در اولویت دولت باشد. کارمندان و تولیدکنندگان واقعی در کشور به‌خاطر اخذ مالیات تحت‌فشار قرار می‌گیرند و گرفتن مالیات از این قشر باعث کوچکتر شدن سفره مردم می‌شود.

افزایش دریافت مالیات از تولید موجب بالا رفتن بهای تمام شده می‌شود

وی ادامه داد: وقتی از تولیدکنندگان مالیات اخذ می‌شود، کالای به‌دست‌آمده نیز گرانتر به دست مردم می‌رسد. برای این قشر باید مزایایی در نظر گرفت تا موجب تورم در کشور نشوند. از طرفی کارمندان هم که حقوق متوسط  یا پایینی دارند اخذ مالیات از آنها باید منطقی باشد، درواقع مهم  این است که از افراد با توجه استطاعت مالی‌شان مالیات گرفته شود.

وی افزود: متأسفانه در  کشور ما مشاغل خاص و پردرآمد به فرار مالیاتی دست می‌زنند و از انواع روش‌ها برای رسیدن به هدفشان استفاده می‌کنند در نتیجه باید ضابطه‌ای برای این گروه‌ها مشخص شود.

بیشتر بخوانید:
اجرای پروژه سامانه مودیان گامی در جهت شفاف سازی و جلوگیری از فساد است

وی تأکید کرد: ‌باید از بخش‌های مختلف جامعه اخذ مالیاتی به‌صورت عادلانه صورت بگیرد، در واقع مشاغل خاص سردمدار فرار مالیاتی هستند مثل پزشکان و طلافروشان و... اما سوال اینجاست که چرا این افراد در مقایسه با کارمندان و تولیدکنندگان مالیات بیشتری نمی‌دهند یا حتی برخی از آنها فرار مالیاتی دارند؟

حقوق ناچیز ، قابلیت اخذ مالیات را ندارد

کوچکی نژاد افزود: در کشور، ماه از کارمندان مالیات اخذ می‌شود و این باعث فشار به این قشر شده است. حقوق ناچیز اصلا قابلیت اخذ مالیات ندارد. الان خیلی از مشاغل هستند که به‌واسطه نبود ضابطه مشخص از دادن مالیات امتناع می‌کنند و درعین‌حال هم سود و درآمدشان چندین برابر می‌شود درحالی‌که به بهانه مالیات، از جیب مردم هم می‌زنند و کالا و خدمات خود را چندبرابر ارزش واقعی به مردم ارائه می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بر اخذ مالیات تصاعدی از مشاغل خاص تأکید کرد و گفت: کسانی که درآمدهای بالایی دارند مالیات نمی‌دهند درحالی‌که باید به‌صورت تصاعدی مالیات از آنها اخذ شود. یکی از راهکارهای خوب برای تنظیم و تعادل بخشیدن به اخذ مالیات هوشمندسازی عادلانه؛ شفافیت و رویت تراکنش‌ها و رصد مالی مشاغل از طریق دستگاه‌های پوز و سامانه مودیان است.

وی تأکید کرد: باید با اتکا بر داده‌های خروجی از حساب فرد، سامانه مودیان و دستگاه پوز حقیقی به سمت اخذ مالیات واقعی مودیان و مشاغل دانه‌درشت و خاص به‌خصوص با درآمد کلان برویم.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی برای اخذ مالیات باعث می‌شود که نیازمندان آسیب نبینند و تورم نیز افزایش پیدا نکند.  روند دریافت مالیات از مردم اگر به‌صورت هوشمند مدیریت شود، فرار مالیاتی نیز کاهش پیدا می‌کند. هر چقدر هوشمندسازی صورت بگیرد و کمتر با افرادی که مالیات می‌دهند ارتباط برقرار شود و فرار مالیاتی کاهش پیدا می‌کند.

اخذ مالیات هوشمند؛ زمینه‌ساز کاهش فرار مالیاتی خواهد شد

طبق گفته این نماینده، شفاف‌سازی در سامانه مودیان مالیاتی باعث برقراری عدالت و منطقی شدن  درآمدهای دولتی می‌شود، از طرفی هم این روند درآمدزایی از خلق نقدینگی بیشتر جلوگیری می‌کند که این رویکرد درنهایت موجب کنترل و کاهش رشد تورم خواهد شد.

کوچکی نژاد در خاتمه به سوءاستفاده مشاغل خاص در فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مشاغل خاص قدرت بزرگی دارند و سعی می‌کنند به شکلی خود را از فعالیت دورنگه دارند تا مالیات ندهند. تنها راه‌حل در حال حاضر استفاده هوشمند از سامانه‌ مودیان است که منجر به اخذ عادلانه‌تر مالیات شود.

بیشتر بخوانید:

نقش سازنده مردم در تکمیل سامانه مودیان و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه