روزنامههای امروز در سرمقالههای خود چه نوشتند؟
با مرور سرمقاله و یادداشتهای روز روزنامههای کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله کلمه رمز بن فرحان در تهران، کشاورزی و صدایی که شنیده نمیشود، عدالت، ضامن جامعه سالم به چشم میخورد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشتهای روز روزنامههای کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله کلمه رمز بن فرحان در تهران، کشاورزی و صدایی که شنیده نمیشود، عدالت، ضامن جامعه سالم به چشم میخورد.
کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «کلمه رمز بن فرحان در تهران» نوشت: روابط ایران و عربستان پس از 8۷ ماه که به طور یک جانبه از سوی ریاض قطع شــده بود به یکباره و با سرعت به سمت بازگشایی رفت. ســفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران پس از حدود ده روز از بازگشایی مراکز دیپلماتیک ایران در ریاض و جده بیانگر آن است که توافقات پکن و جدول زمانی اجرای آن پیش رفته است. در همان حال در اظهارات فیصل بن فرحان در تهران دو کلیدواژه وجود داشــت؛ همکاری در زمینه امنیت دریایی و عاری سازی منطقه از سلاح های کشــتار جمعی که البته می توان این ها را در دو کلمه امنیت پایدار جمع کرد. درخصوص موضوع روابط ایران و عربستان و آنچه در بیان وزیر خارجه عربستان سعودی آمد، گفتنی هایی وجود دارد: روابط تهران - ریاض در چهار دهه گذشته در دو مقطع دستخوش تنش گردید؛ یک مقطع ســال 1366 و پس از فاجعه کشــتار زائران بیت الله الحرام و یک مقطع هم پس از وقوع جنگ میان عربستان و یمن بود که جمع این دو مقطع حدود ده سال می شود در بقیه موارد روابط دو کشور برقرار بوده و اینک ما دوباره به فصل برقراری روابط رسیده ایم.
اطلاعات: فتح الله آملی در یادداشتی با عنوان «کشاورزی و صدایی که شنیده نمی شود» چنین نوشت: با اينكه سهم بخش كشاورزي در توليد ناخالص ملي بيش از 11 درصد است، اما سهم سرمايه گذاري در اين بخش با دشواري به 3/5 درصد مي رسد... خبر اما از قول صفدر نيازي شهركي معاون آب و خاك وزارت كشاورزي است كه در ادامه گفت 400 هزار كيلومتر كانال آب خاكي در كشور داشتيم كه 180 هزار كيلومتر آن يا بتني شده و يا به لوله تبديل شده اما هنوز 220 هزار كيلومتر آن خاكي است كه در هدر رفت آب نقشي مهم دارد... اينها صحبت هاي صفدر نيازي معاون وزارت كشاورزي است. حال به اين سؤال بايد پاسخ داد كه چرا با وجود سهم 11 درصدي كشــاورزي در توليد ملي، سهم سرمايه گذاري را مي دانيد. مهم ترين آن عدم اين بخش كمتر از يك سوم است؟ دلايل آنرا بازدهي ســرمايه گذاري در اين بخش است. سرمايه ترسوست و لذا سرمايه و سرمايه دار و سرمايه گذار در جايي هزينه مي كند كه حداقل زيان نبيند، اما در اين بخش به دلايل مختلف آسيب پذير است.
جوان: غلامرضا صادقیان در یادداشتی با عنوان «آقای عبدی انتخاب با شما؟!» این گونه نوشت: آقای عباس عبدی، تحليلگر ارشد رسانه های اصلاح طلب با مفروض گرفتن آنچه كسانی دستاورد هسته ای خروج غيرقانونی امريكای ترامپ از برجام برای ايران ناميده اند و مقايسه آن با نتايج فرضی اقتصادی باقی بودن برجام خطاب به كسی يا كسانی كه معلوم نيست كيستند، نوشته است حاال انتخاب با شما! يعنی وقتی اين همه خسارت اقتصادی داشته چرا بايد به دستاورد هسته ای آن فخر كرد. آقای عبدی! مخاطب اين شما چه كسی است؟ ترامپ يا آنها كه نواصولگرا می ناميد؟! اگر به نواصولگرايان كنايه می زنيد، آنها الان در تلاش برای توافق هسته ای با غرب هستند و در زمان خروج امريكا از برجام، نه در دولت روحانی بودند، نه در طرف ترامپ، نه سرپياز نه ته پياز. چرا بايد حالا به آنها بگوييد انتخاب با شما؟!
خراسان: محمد سعید احدیان در یادداشتی با عنوان «آقای ظریف با فرصت بی نظیری که داشتید چه کردید؟» نوشت: جناب آقای دکتر ظریف وزیر سابق محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم مطلب و اظهارنظر اخیر شما فضایی دو قطبی ایجاد کرد که برای فروکش کردن التهاب های سیاسی باید کمی صبر می کردم تا شرایط برای گفتن و شنیدن حرف های منطقی آماده شود. بر شما و کسانی که قلم این جانب را دنبال کرده اند پوشیده نیست که موضع این جانب در قبال برجام و جناب عالی همیشه مبتنی بر اصولی بوده است که هیچ گاه مثل برخی مجبور به اتخاذ موضع دوگانه نشده ام که دیروز مخالف پرسروصدای بـرجـام بـودنـد و امـــروز در قبال احـیـای برجام سکوت می کنند. این جانب برخلاف بسیاری از نیروهای انقلاب، برجام را مسئله اصلی و شاخص انقلابی گری ندانسته ام و با محاسبه هزینه و فایده، تایید آن را با شروطی مفید و در صورت رعایت نشدن آن شروط، دارای ضرر دانسته ام که تایید مشروط برجام توسط رهبرانقلاب را هم در کلیت موید همین نگاه می دانم.
قدس: امیرمهدی حکیمی در یادداشتی با عنوان «عدالت، ضامن جامعه سالم» چنین نوشت: این سؤال که اگر حکومت و جامعه ای داعیه دین مداری دارد به چه میزان باید برای عدالت ارزش قائل باشد، بسیار مهم است. یک زمانی ما عدالت را یک امر فرعی در دین می بینیم و یک وقتی عدالت را اصل و مبنا می پنداریم. این دو نگاه متفاوت است. آنچه که از مجموع آیات و روایات بر می آید، این است که عدل و توحید دو واژه کلیدی اسـلام و تشیع اسـت. خداوند نسبت به رسالت انبیا، عبادت خدا توحید و بندگی و عدالت و میزان را مورد تأکید قرار می دهد. حتی در روایتی حضرت علی (ع) می فرمایند عدالت حیات است و در روایت دیگری عدالت را روح حیات بخش به همه احکام دینی و الهی تعریف می کنند. این مهم در سیره مولای متقیان، نهج البلاغه و بعدها در رویکرد اهل بیت (ع) ادامه می یابد و تا قیام حضرت مهدی(عج) ادامـه دارد. حتی در برپایی حکومت منجی عالم بشریت واژه ای که بسیار پررنگ است عدالت اسـت.
ارسال دیدگاه