اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دیپلماسی ایران در سال جاری/ تلاش‌های فعال برای تعامل و احیاء روابط با کشورهای منطقه

دیپلماسی ایران در سال جاری/ تلاش‌های فعال برای تعامل و احیاء روابط با کشورهای منطقه
ایران از ابتدای سال جاری در صحنه دیپلماسی بسیار فعال عمل کرده و در دو راهبرد تقویت روابط با قدرت‌های شرقی و تنش‌زدایی با کشورهای عرب منطقه توانسته گام‌های موثری بردارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سفرهای مقامات و مسئولان کشور به کشورهای همسایه همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، به طوری که ارتباطات دوستانه و همکاری‌های بین‌المللی را تقویت می‌کند. این سفرها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأثیرات قابل توجهی بر کشور گذاشته و فرصتی مناسب برای تقویت روابط دوستانه و ایجاد ارتباطات نزدیکتر خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هفته گذشته در بحبوحه تنش‌زدایی در خلیج‌فارس و گمانه‌زنی‌ها درباره انعقاد یک تفاهم نانوشته بر سر برجام به سه کشور حاشیه خلیج فارس (عمان، قطر و کویت) سفر کرد. این سفر از ایستگاه دوحه آغاز و با  کویت به پایان رسید. این اولین سفر امیرعبداللهیان به قطر پس از توافق ایران و عربستان در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و دومین سفر به دوحه پس از تصدی این سمت در شهریور ۱۴۰۰ است.

تحرکات دیپلماتیک در شرایطی انجام شد که در چند هفته اخیر شاهد سفر سلطان عمان و وزیرخارجه عربستان به تهران پس از ۱۷ سال و اعزام سفیر از ایران به امارات بودیم. همچنین چندی پیش برخی منابع از نزدیک شدن ایران و آمریکا به یک تفاهم نانوشته بر سر برجام خبر دادند که قطر و عمان به‌ویژه در دو موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران نقش پررنگ داشته‌اند.

برخی تحلیلگران تایید آزادسازی حدود سه میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در عراق از سوی واشنگتن و همچنین آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در دیگر کشورها را نشانه پیشرفت مذاکرات و حصول توافق‌های اولیه میان تهران و واشنگتن می‌دانند.

ذاکر: استفاده از ظرفیت های بین المللی و منافع دنیا حق ملت ایران است

در این باره سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های بین المللی و منافع دنیا حق ملت ایران است، رفتار وزیر امور خارجه کشورمان، تسهیل در دور زدن تحریم و متقاعد کردن آن ها به حقانیت جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: این سفر در راستای توسعه روابط، گسترش همکاری‌های اقتصادی و همچنین افزایش همکاری‌های منطقه‌ای به حساب می‌آید که می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه و افزایش صلح و ثبات منجر شود.

وی می‌گوید: این سفرها را محترم می‌شماریم و به عنوان نمایندگان از ساز و کار دیپلماسی برای نیل به اهداف سیاست خارجی حمایت می‌کنیم. وزارت خارجه سعی می‌کند دیپلماسی اقتصادی را از این طریق پیگیری کند تا در زمینه ارزانی و رونق صادرات و تجارت ارتقاء یابیم.

محمودزاده: حرکت وزارت خارجه در ارتباط برقرار کردن با کشورها گام مثبتی است

همچنین جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: حرکت وزارت امور خارجه در ارتباط دیپلماتیک برقرار کردن با کشورهای مسلمان و عربی گام مثبتی است و در دیپلماسی خارجی ما تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود:‌ باید با احترام مقابل با کشورها ارتباط برقرار کنیم و با آن ها رابطه دوستانه ایجاد کنیم، به‌ویژه کشورهای مسلمان برای ارتباطات دیپلماتیک باید در درجه اول اهمیت قرار گیرند.

به گزارش دانا؛ ایران از ابتدای سال جاری در صحنه دیپلماسی بسیار فعال عمل کرده و در دو راهبرد نخست تقویت روابط با قدرت‌های شرقی و تنش‌زدایی با کشورهای عرب منطقه توانسته گام‌های موثری بردارد اما با این حال حصول توافق با ایالات متحده به رغم گزارش‌های غیررسمی از پیشرفت مذاکرات میان دو طرف همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گفتنی است؛ علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، مجتبی بنی اسدزاده، مشاور وزیر خارجه و ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی کردند. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه