اخبار داغ

میرترابی در گفتگو با دانا مطرح کرد:

تحقق رابطه برد - برد در قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان

تحقق رابطه برد - برد در قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان
کارشناس انرژی: با انعقاد قرارداد گازی با ترکمنستان می‌توانیم یک بازی برد - برد را رقم بزنیم؛ ولی هم‌زمان باید به فکر حل ناترازی گاز کشور نیز باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛  به‌زعم کارشناسان، تعاملات مرزی به‌ویژه اگر در حوزهٔ انرژی باشند، همواره مورد تأیید بوده و ثمربخش هستند. باتوجه‌به اینکه منابع گازی ما در جنوب کشور است و به‌ویژه پارس جنوبی در این منطقه واقع شده است، اگر بتوانیم یک منبع تغذیه در شمال کشور داشته باشیم، علاوه بر اینکه گاز موردنیاز شهرهای شمالی را تأمین می‌کنیم، می‌توانیم تعادلی بین نقاط مختلف کشور به لحاظ ارائهٔ گاز برقرار کنیم.

کشور ما از گاز وارداتی ترکمنستان می‌تواند برای تأمین انرژی موردنیاز شمال کشور استفاده کند، می‌توانیم به سوآپ یا خریدوفروش گاز این کشور نیز بپردازیم. واردات گاز از ترکمنستان بستری برایمان به وجود می‌آورد که گاز مازاد را به کشورهای عربی، عراق، پاکستان و... صادر کنیم.

بیشتر بخوانید:

سودآوری 2 میلیارد دلاری ایران از واردات گاز ترکمنستان

کارشناسان تأکید دارند، اینکه واردات گاز از ترکمنستان برایمان منفعت دارد به این معنا نیست که به شرایط طرف مقابل بی‌چون‌وچرا جواب مثبت بدهیم. مذاکرات باید در یک‌روال منطقی پیش برود و منافع حداکثری ما را تأمین کند. واقعیت این است که این قرارداد برای هر دو طرف نفع دارد.

باتوجه‌به تمامی مزیت‌هایی گفته شده کشور ما در این زمینه با عشق‌آباد قراردادی را منعقد نموده است.

کشور ما در برهه‌هایی از سال با ناترازی گاز روبه‌رو می شود

سعید میرترابی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس انرژی، در خصوص مزیت‌ها و ملاحظات مربوط به واردات گاز از ترکمنستان به راه دانا اظهار کرد: واقعیت این است که ما در برهه‌هایی از سال با ناترازی روبرو هستیم. روش‌های مختلفی برای حل این موضوع وجود دارد. واردات گاز یکی از راه‌حل‌هاست. اما برای کشوری مانند ایران که خودش دارای منابع عظیم گازی است، تبدیل‌شدن به واردکنندهٔ گاز برای رفع نیازهای داخلی‌اش منطقی نیست.

وی افزود: اگر صرفاً بخواهیم از گاز وارداتی برای رفع ناترازی داخلی‌مان استفاده کنیم، این فرصت تبدیل به یک تهدید برایمان می‌شود. باید تلاش کنیم از گاز وارداتی از ترکمنستان به نحو احسنت در راستای تقویت جایگاه خود در تجارت گازی منطقه بهره ببریم و در درازمدت به روش‌های اصولی برای رفع ناترازی گاز کشورمان فکر کنیم.

این کارشناس انرژی گفت: واردات گاز از ترکمنستان برایمان مزایایی دارد. ازآنجائی‌که این منبع گازی به مناطق شمالی کشورمان نزدیک است، می‌توانیم از گاز این کشور برای عرضهٔ گاز به مردم شهرهای شمالی کشور بهره ببریم. به‌این‌ترتیب، تقویت فشار گاز را در این مناطق خواهیم داشت. از طرف دیگر، توزیع گاز ترکمنستان در این مناطق برای ما به‌صرفه‌تر خواهد بود و از یک سری هزینه‌ها اجتناب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: منابع گازی کشورمان در جنوب واقع شده‌اند و حمل این گاز به مناطق شمالی کشور هزینه بر است. همچنین در مسیر حمل مقداری از گاز هدر می‌رود که با تأمین گاز از منابع نزدیک‌تر این مسائل حل می‌شود.

تحقق رابطه برد - برد در قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان

میرترابی گفت: بحث ترانزیت گاز کشورهای دیگر از جمله ترکمنستان همواره مطرح بوده است و در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. تلاش داریم گاز ترکمنستان را بگیریم و آن را به سمت آذربایجان ترانزیت کنیم و در ادامه گاز به مقاصد هدف دیگر منتقل شود. در این چارچوب واردات گاز ترکمنستان برای کشورمان می‌تواند در یک مجموعه دیده شود و منافع ما را تأمین کند.

وی ادامه داد: از طریق انعقاد قرارداد گازی با ترکمنستان می‌توانیم یک بازی برد - برد را رقم بزنیم. تنها در صورتی می‌توانیم از قراردادهای گازی خود با عشق‌آباد بهرهٔ لازم را ببریم که هم‌زمان به فکر حل مشکل ناترازی گاز کشور در درازمدت باشیم و به گاز وارداتی از ترکمنستان به‌عنوان یک منبع گازی برای مصرف داخلی نگاه نکنیم. در این شرایط است که می‌توانیم از این گاز وارداتی در راستای تقویت جایگاه خود در تجارت گازی منطقه بهره ببریم.

 

بیشتر بخوانید:

راهکارهای مدیریت ناترازی گاز با احیا قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه