اخبار داغ

صالحی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

بورس نیازمند به برنامه‌ریزی بلندمدت و تصمیمات استراتژیک است

بورس نیازمند به برنامه‌ریزی بلندمدت و تصمیمات استراتژیک است
عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید بر حمایت از بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه، گفت: بورس نیازمند به برنامه‌ریزی بلندمدت و تصمیمات استراتژیک است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بورس این روزها در خنثی‌ترین وضعیت خود در سال اخیر قرار دارد؛ بررسی محرک‌های بازار سهام نشان از این موضوع دارد که معاملات روند پرشتابی نداشته و نوسانات سهام به جز موارد نادر، کمتر از یک درصد بوده است.

طبق آمارها، تنها در ۵ روز از ۱۸ روز معاملاتی اخیر، نوسانات شاخص کل بورس تهران حدود یک درصد بوده و فعالان این حوزه به نتیجه رسیده‌اند که عوامل مؤثر بر روند بازار سهام فعلاً توان رشد را از این بازار گرفته‌اند.

در واقع، بازار سهام در شرایطی قرار دارد که مشارکت‌کنندگان در انتظار اخبار مثبتی هستند که می‌تواند تأثیرگذار بر روند بازار سهام باشد. آن‌ها منتظر ایجاد یک‌روند صعودی پیوسته در بازار سرمایه هستند تا بتوانند پول خود را به نسبت سرمایه‌گذاری در حساب‌های آنلاین، سپرده‌های بانکی یا صندوق‌های با درآمد ثابت، به سهام تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید:

چرا بازار سرمایه با افت‌و‌خیز‌های بزرگ مواجه می‌شود؟

به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران این روزها در جستجوی زمان مناسب برای ورود به بازار سهام هستند تا از قافله روند بازار عقب نمانند.

بورس بیش‌ازپیش نیازمند حمایت دولت است

مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره این موضوع و اهمیت پرداختن به آن در برنامه توسعه هفتم و لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، بیش‌ازپیش نیازمند حمایت دولت از بورس هستیم. باید توجه جدی‌تری به حمایت‌های بورس در این لایحه شود.

وی ادامه داد: تصمیمات خلق‌الساعه باعث آسیب به بورس می‌شود و ما درگیر مشکلاتی در این زمینه هستیم. به‌عنوان‌مثال، تصمیماتی که موجب افزایش قیمت خوراک سوخت پتروشیمی‌ها می‌شود، می‌تواند تمام سهام پتروشیمی‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده و در نتیجه سایر سهم‌ها در بورس نیز تحت‌تأثیر قرار گیرند.

لزوم تعریف برنامه‌ای بلندمدت برای توسعه بورس

وی تأکید داشت: متأسفانه ما هنوز برنامه‌ای بلندمدت برای توسعه بورس تعریف نکرده‌ایم و این باعث بروز مشکلات در این حوزه شده است. باید تصمیم‌هایمان با نگاهی به آینده بلندمدت گرفته شود، اما متأسفانه امروزه به‌جای حل یک مشکل، مشکلات جدیدی در بورس ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: ما با تغییر حمایت‌ها و قوانین از یک سو می‌خواهیم درآمدهای دولت را افزایش دهیم، اما از سوی دیگر به بورس آسیب می‌زنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی ما تصمیم می‌گیریم نرخ سود و قیمت مواد اولیه را افزایش دهیم و تعرفه‌های وارداتی را بالا ببریم، در واقع در کوتاه‌مدت به دنبال رفع مشکلات بورس هستیم، اما در بلندمدت به اقتصاد و اعتماد به این بازار پایه آسیب می‌زنیم.

آسیبی که به سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم در بازار بورسی وارد می‌کنیم، با هیچ‌چیز قابل‌جبران نیست

وی با بیان اینکه برخی اوقات مسئولین درصدد رفع کسری بودجه از طریق بورس هستند، افزود: آسیبی که به سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم در بازار بورسی وارد می‌کنیم، با هیچ‌چیز قابل‌جبران نیست...

صالحی با تأکید بر ضرورت متوقف کردن تصمیمات خلق‌الساعه در بورس و خارج‌کردن اقتصاد کشور از حالت دستوری، گفت: یکی از عواملی که مشکلات در بخش اقتصاد را ایجاد می‌کند، اقتصاد دستوری است. متأسفانه ما برای خودرو، کالاهای اساسی و پتروشیمی‌ها به این نوع از سیاست‌ها روی آورده این که این تصمیمات اقتصادی شده تولید در این صنایع را زیر سؤال می‌برد.

حمایت از بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه و بودجه‌بندی سال بعد ضرورت ویژه‌ای دارد

صالحی در جمع‌بندی نهایی گفت: حمایت از بازار سرمایه در برنامه هفتم توسعه و بودجه‌بندی سال بعد ضرورت ویژه‌ای دارد و بورس نیازمند به برنامه‌ریزی بلندمدت و تصمیمات استراتژیک است.

بیشتر بخوانید:

دولت در حمایت از بازار بورس و سرمایه اقدام جدی کند/ روند ریزشی شاخص بورس ادامه دارد

حمایت‌ها از بازار سرمایه در حد مصاحبه و شعار نماند

بورس به مصوبه ۱۰ بندی حمایت دولت نیاز داشت

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه