اخبار داغ

قنادباشی در گفتگو با دانا:

آزادسازی اموال بلوکه شده ایران ربطی به احیا برجام ندارد

آزادسازی اموال بلوکه شده ایران ربطی به احیا برجام ندارد
تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران ربطی به برجام ندارد، گفت: اساس برجام لغو تحریم های آمریکا علیه ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از اعلام خبر آغاز فرآیند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادی زندانیان آمریکایی، واکنش های متعددی در رسانه های بین المللی نسبت به این خبر مطرح شد.

وال استریت ژورنال در ادعایی نوشت: این توافق مقدمه ای برای احیا برجام و توافق سال 2015 بین ایران و آمریکا است ادعایی که تا به امروز هیچ یک از مقامات کشورمان درباره آن موضعی را اتخاذ نکردند.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این باره گفت: برجام توافقی بود که مبتنی بر دو اصل شکل گرفت، نخست محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران و در قبال آن برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بود.

وی با اشاره به اینکه افکار عمومی جهان شاهد بود که ایران فعالیت هسته ای خود را محدود و بسیاری از تاسیسات هسته ای را نیز به طور کامل تعطیل کرد، ادامه داد: حسن نیت ایران در حالی انجام شد که متاسفانه نه آمریکا و نه اروپا به تعهدات خود عمل نکردند؛ بنابراین بازگشت به برجام تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که آمریکا و غرب به تعهداتی که پیش از این داده بودند عمل کرده و حسن نیت خود را نشان دهند.

این تحلیلگرمسائل بین الملل با بیان اینکه آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی ربطی به برجام ندارد، تصریح کرد: این اموال در کره جنوبی بلوکه شده است و آمریکا برای بلوکه کردن دارایی های ایران فشارهای تحریمی بسیاری را به کره نیز وارد کرده است؛ بنابراین تا زمانی که ایالات متحده بر پاشنه زور و تحریم حرکت کند، دستاوردش از مذاکره با ایران هیچ خواهد بود.

قنادباشی با اشاره به اینکه هیچ ارتباطی در عالم واقع بین برجام و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران وجود ندارد، ادامه داد: این اقدام می تواند آغازگر گفتگوها بین دیپلمات های ایران و آمریکایی باشد، اما ارتباطی با احیا برجام ندارد چرا که اساس برجام لغو تحریم ها علیه ایران است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد رسانه های آمریکایی حاکی از آن است که یک موج تبلیغاتی با پشتیبانی لابی صهیونیستی آن را هدایت می کند، تاکید کرد: بدون شک آنچه در این ایام بر عملکرد رسانه های آمریکایی سایه افکن خواهد بود، انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که تمایل به احیا برجام را نمایش دهد یا نه.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه